Pelit ja pelaaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: 4A00DL25
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- tunnistaa digitaalisten ja ei-digitaalisten pelien ja pelaamisen historiaa
- tunnistaa pelien ja pelaamisen ilmiöitä, ja osaa arvioida pelien suhdetta teknologiaan ja muuhun mediakulttuuriin
- hahmottaa pelien sisällölliseen tulkintaan ja ymmärtämiseen liittyviä käsitteitä, ja pystyy hyödyntämään pelillistämisen menetelmiä erilaisten palvelujen kehityksessä
- pystyy myös arvioimaan digitaalisia ja ei-digitaalisia pelejä oman ammattialansa näkökulmasta ja huomioimaan pelaamisen ja pelillistämisen mahdollisuudet ja hyödyt oman ammattialansa näkökulmasta
Sisältö
- digitaalisen pelaamisen historia ja kontekstit
- palveluiden ja käyttäjien toiminnan pelillistäminen
- pelilukutaito
- pelit kirjastoaineistona
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija tunnistaa pelien merkityksen kulttuurisena ilmiönä ja hallitsee pelilukutaidon perusteet sekä pelillistämisen perusperiaatteet
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija hallitsee hyvin pelilukutaidon ja osaa soveltaa sitä medialukutaidon näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa hyvin pelaamisen historian kehityslinjat ja kykenee itsenäisesti ja ryhmässä pelillistämiseen liittyvään työskentelyyn
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijalla on erinomainen tietämys pelaamisen historiasta ja hän pystyy innovoimaan ja soveltamaan pelillistämisen ideaa yksin ja ryhmässä. Opiskelija kykenee myös konkreettisesti ja teoreettisesti soveltamaan ja pohtimaan pelilukutaitoa osana medialukutaitoa.