NuortenkirjastotyöLaajuus (5 op)
Tunnus: 4A00CW77
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kertoa nuortenkirjastotoiminnan kansalliset ja kansainväliset tavoitteet. Hänellä on yleiskuva kotimaisen nuortenkirjastotoiminnan kehityksestä ja nykytilanteesta, ja hän osaa kertoa alan tulevaisuuden kehityssuuntia. Hänellä on käsitys nuortenosaston aineistoista. Hän osaa valita ja soveltaa työmuotoja, joita nuortenkirjastotyössä käytetään. Opiskelija osaa nimetä nuortenkirjastotyön tärkeät yhteistyötahot ja hän osaa analysoida moniammatillisen yhteistyön merkitystä nuortenkirjastotyössä.
Sisältö
nuortenkirjastotyön kansalliset ja kansainväliset tavoitteet sekä kehittäminen alueellisesti ja valtakunnallisesti
nuortenkirjaston kokoelmat ja aineistot
nuortenkirjastotoiminnan työmuotoja
Nuoret ja nuoret aikuiset asiakkaina ja yhteistyökumppaneina ja osallistaminen palvelujen suunnitteluun ja toteuttamiseen
Moniammatillinen yhteistyö ja nuortenkirjastotoiminnan yhteistyötahot
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on osallistunut opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät hyväksytysti. Opiskelija osaa kertoa nuortenkirjastotyön tärkeimmät tavoitteet. Hän osaa valita ja esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja. Opiskelija tunnistaa keskeiset yhteistyötahot ja hän osaa kertoa moniammatillisesta yhteistyöstä nuorten ja nuorten aikuisten parissa. Hän osaa toteuttaa joitakin nuortenkirjastotyön työmuotoja ja löytää sopivia tapoja toimia nuorten ja nuorten aikuisten kanssa. Opiskelija osaa nimetä menetelmiä, joilla nuoria osallistetaan palveluiden suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät hyvin ja käyttänyt useita lähteitä. Opiskelija osaa analysoida nuortenkirjastotyön tavoitteita ja sen tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa valita ja monia erilaisia menetelmiä käyttäen esitellä nuortenosaston aineistoja. Opiskelija osaa kertoa yhteistyöstä eri tahojen kanssa ja hän osaa myös nimetä uusia mahdollisuuksia moniammatillisen yhteistyön kehittämisessä. Hän osaa toteuttaa monipuolisesti nuortenkirjastotyön työmuotoja ja löytää sopivia tapoja toimia nuorten ja nuorten aikuisten kanssa. Opiskelija osaa vertailla erilaisia menetelmiä, joilla nuoria osallistetaan palveluiden suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät kiitettävästi ja käyttänyt monipuolisesti kansainvälisiä lähteitä Opiskelija osaa monipuolisesti analysoida nuortenkirjastotyön tavoitteita, nykytilannetta ja tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa myös selittää sen merkityksen osana kirjastotyötä ja nuorille suunnattuja palveluja. Opiskelija osaa valita ja esitellä nuortenosaston aineistoja monipuolisesti erilaisia menetelmiä käyttäen. Opiskelija osaa arvioida moniammatillista yhteistyötä ja toimintaa eri tahojen kanssa ja hän on aktiivinen sen kehittämisessä. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida monipuolisesti nuortenkirjastotyön työmuotoja ja löytää uusia tapoja toimia nuorten ja nuorten aikuisten kanssa.
Ilmoittautumisaika
13.11.2023 - 08.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 31.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
5 op
Yksikkö
SeAMK Kirjasto- ja tietopalvelu
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Opettaja
- Sari Mäkinen-Laitila
Opiskelijaryhmät
-
KITI22Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
-
KITI21Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Tavoitteet
Opiskelija osaa kertoa nuortenkirjastotoiminnan kansalliset ja kansainväliset tavoitteet. Hänellä on yleiskuva kotimaisen nuortenkirjastotoiminnan kehityksestä ja nykytilanteesta, ja hän osaa kertoa alan tulevaisuuden kehityssuuntia. Hänellä on käsitys nuortenosaston aineistoista. Hän osaa valita ja soveltaa työmuotoja, joita nuortenkirjastotyössä käytetään. Opiskelija osaa nimetä nuortenkirjastotyön tärkeät yhteistyötahot ja hän osaa analysoida moniammatillisen yhteistyön merkitystä nuortenkirjastotyössä.
Sisältö
nuortenkirjastotyön kansalliset ja kansainväliset tavoitteet sekä kehittäminen alueellisesti ja valtakunnallisesti
nuortenkirjaston kokoelmat ja aineistot
nuortenkirjastotoiminnan työmuotoja
Nuoret ja nuoret aikuiset asiakkaina ja yhteistyökumppaneina ja osallistaminen palvelujen suunnitteluun ja toteuttamiseen
Moniammatillinen yhteistyö ja nuortenkirjastotoiminnan yhteistyötahot
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opetusmenetelmät
Teoriatunnit, ryhmätehtävät, yksilötehtävät, käytännön harjoittelu.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Nuortenkirjastotyön harjoittelu kirjaston nuortenpalveluissa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaiskuormitus 135 h, mistä 40 h ajoitettua verkko-opetusta ja 95 h itsenäistä työskentelyä, harjoittelua ja ryhmätyöskentelyä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija on osallistunut opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät hyväksytysti. Opiskelija osaa kertoa nuortenkirjastotyön tärkeimmät tavoitteet. Hän osaa valita ja esitellä eri ikäryhmille sopivia aineistoja. Opiskelija tunnistaa keskeiset yhteistyötahot ja hän osaa kertoa moniammatillisesta yhteistyöstä nuorten ja nuorten aikuisten parissa. Hän osaa toteuttaa joitakin nuortenkirjastotyön työmuotoja ja löytää sopivia tapoja toimia nuorten ja nuorten aikuisten kanssa. Opiskelija osaa nimetä menetelmiä, joilla nuoria osallistetaan palveluiden suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät hyvin ja käyttänyt useita lähteitä. Opiskelija osaa analysoida nuortenkirjastotyön tavoitteita ja sen tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa valita ja monia erilaisia menetelmiä käyttäen esitellä nuortenosaston aineistoja. Opiskelija osaa kertoa yhteistyöstä eri tahojen kanssa ja hän osaa myös nimetä uusia mahdollisuuksia moniammatillisen yhteistyön kehittämisessä. Hän osaa toteuttaa monipuolisesti nuortenkirjastotyön työmuotoja ja löytää sopivia tapoja toimia nuorten ja nuorten aikuisten kanssa. Opiskelija osaa vertailla erilaisia menetelmiä, joilla nuoria osallistetaan palveluiden suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on osallistunut aktiivisesti opetukseen ja tehnyt opintojakson tehtävät kiitettävästi ja käyttänyt monipuolisesti kansainvälisiä lähteitä Opiskelija osaa monipuolisesti analysoida nuortenkirjastotyön tavoitteita, nykytilannetta ja tulevaisuudennäkymiä. Hän osaa myös selittää sen merkityksen osana kirjastotyötä ja nuorille suunnattuja palveluja. Opiskelija osaa valita ja esitellä nuortenosaston aineistoja monipuolisesti erilaisia menetelmiä käyttäen. Opiskelija osaa arvioida moniammatillista yhteistyötä ja toimintaa eri tahojen kanssa ja hän on aktiivinen sen kehittämisessä. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida monipuolisesti nuortenkirjastotyön työmuotoja ja löytää uusia tapoja toimia nuorten ja nuorten aikuisten kanssa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan tehtävien ja aktiivisuuden perusteella.