Taiteen tuntemusLaajuus (3 op)
Tunnus: 2B00BP18
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- nimetä keskeisimmät eri taidemuotojen tyylisuuntaukset
- tunnistaa taiteen soveltavan käytön mahdollisuuksia
- asemoida yksittäisen artefaktin osaksi isompaa viitekehystä
- tunnistaa taiteen merkityksen yhteiskunnassa
- kirjallisesti analysoida taidekokemustaan
Sisältö
Eri taiteenlajien keskeisimmät tyylisuunnat ja edustajat
Soveltavan taiteen mahdollisuudet eri toimialoilla (mm. hyvinvointi)
Taidekritiikin rakenne ja sen harjoitteleminen kulttuurituottajan näkökulmasta
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija kykenee nimeämään muutaman keskeisen taiteen tyylisuunnan ja sovellusalueen
Pystyy kirjoittamaan taidekokemuksestaan kuvailevasti
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kykenee nimeämään keskeiset eri taiteenlajien tyylisuunnat
Tuntee useita soveltavan taiteen käytön mahdollisuuksia eri konteksteissa
Pystyy kirjoittamaan taidekokemuksestaan analyyttisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Pystyy kirjoittamaan taidekokemuksestaan analyyttisesti ja löytämään sille uusia merkityksiä
Opiskelija kykenee nimeämään keskeiset eri taiteenlajien tyylisuunnat ja niiden merkittävimmät edustajat
Tuntee useita soveltavan taiteen käytön mahdollisuuksia eri konteksteissa ja pystyy ideoimaan soveltavalle käytölle jonkin uuden kontekstin tai työtapojen yhdistelmän
Oppimateriaalit
Mäki, T (2020). Taiteen tehtävä:esseitä
Ilmoittautumisaika
11.11.2024 - 15.01.2025
Ajoitus
07.01.2025 - 23.02.2025
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Kulttuurituottaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Kulttuurituottaja (AMK)
Opettaja
- Jussi Kareinen
Opiskelijaryhmät
-
KUTU24Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- nimetä keskeisimmät eri taidemuotojen tyylisuuntaukset
- tunnistaa taiteen soveltavan käytön mahdollisuuksia
- asemoida yksittäisen artefaktin osaksi isompaa viitekehystä
- tunnistaa taiteen merkityksen yhteiskunnassa
- kirjallisesti analysoida taidekokemustaan
Sisältö
Eri taiteenlajien keskeisimmät tyylisuunnat ja edustajat
Soveltavan taiteen mahdollisuudet eri toimialoilla (mm. hyvinvointi)
Taidekritiikin rakenne ja sen harjoitteleminen kulttuurituottajan näkökulmasta
Oppimateriaalit
Mäki, T (2020). Taiteen tehtävä:esseitä
Opetusmenetelmät
luennot
pienryhmä- ja itsenäinen työskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
20 h kontaktiopetusta
55 h itsenäistä työskentelyä
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija kykenee nimeämään muutaman keskeisen taiteen tyylisuunnan ja sovellusalueen
Pystyy kirjoittamaan taidekokemuksestaan kuvailevasti
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kykenee nimeämään keskeiset eri taiteenlajien tyylisuunnat
Tuntee useita soveltavan taiteen käytön mahdollisuuksia eri konteksteissa
Pystyy kirjoittamaan taidekokemuksestaan analyyttisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Pystyy kirjoittamaan taidekokemuksestaan analyyttisesti ja löytämään sille uusia merkityksiä
Opiskelija kykenee nimeämään keskeiset eri taiteenlajien tyylisuunnat ja niiden merkittävimmät edustajat
Tuntee useita soveltavan taiteen käytön mahdollisuuksia eri konteksteissa ja pystyy ideoimaan soveltavalle käytölle jonkin uuden kontekstin tai työtapojen yhdistelmän
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
A. Taiteen merkitys yhteiskunnassa (1 op.)
- yksi pohdintatehtävä
B. Soveltavan taiteen mahdollisuudet eri toimialoilla (mm. hyvinvointi) (1op.)
- yksi pohdintatehtävä
C. Taidekritiikin rakenne ja sen harjoitteleminen kulttuurituottajan näkökulmasta (1op.)
- yhteensä neljä kritiikkiä, joista yksi on vapaavalintainen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Osaa kuvailla taiteen erilaisia käyttötapoja ja lähtökohtia muutamin esimerkein
Ymmärtää soveltavan taiteen käsitteen ja osaa nimetä siitä muutaman esimerkin.
Pystyy kirjoittamaan taidekokemuksestaan kuvailevasti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Osaa kuvailla taiteen erilaisia käyttötapoja ja lähtökohtia muutamin esimerkein ja ymmärtää taiteen merkityksen yhteiskunnassa.
Tuntee useita soveltavan taiteen käytön mahdollisuuksia eri konteksteissa.
Pystyy kirjoittamaan taidekokemuksestaan analyyttisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osaa kuvailla taiteen erilaisia käyttötapoja ja lähtökohtia analyyttisesti monipuolisen esimerkein ja ymmärtää syvällisesti taiteen merkityksen yhteiskunnassa.
Tuntee useita soveltavan taiteen käytön mahdollisuuksia eri konteksteissa ja pystyy ideoimaan soveltavalle käytölle jonkin uuden kontekstin tai työtapojen yhdistelmän
Pystyy kirjoittamaan taidekokemuksestaan analyyttisesti ja löytämään sille uusia merkityksiä
Tuntee useita soveltavan taiteen käytön mahdollisuuksia eri konteksteissa ja pystyy ideoimaan soveltavalle käytölle jonkin uuden kontekstin tai työtapojen yhdistelmän
Ilmoittautumisaika
13.11.2023 - 21.02.2024
Ajoitus
11.01.2024 - 26.05.2024
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Kulttuurituottaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Kulttuurituottaja (AMK)
Opettaja
- Jussi Kareinen
Opiskelijaryhmät
-
KUTU23Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- nimetä keskeisimmät eri taidemuotojen tyylisuuntaukset
- tunnistaa taiteen soveltavan käytön mahdollisuuksia
- asemoida yksittäisen artefaktin osaksi isompaa viitekehystä
- tunnistaa taiteen merkityksen yhteiskunnassa
- kirjallisesti analysoida taidekokemustaan
Sisältö
Eri taiteenlajien keskeisimmät tyylisuunnat ja edustajat
Soveltavan taiteen mahdollisuudet eri toimialoilla (mm. hyvinvointi)
Taidekritiikin rakenne ja sen harjoitteleminen kulttuurituottajan näkökulmasta
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija kykenee nimeämään muutaman keskeisen taiteen tyylisuunnan ja sovellusalueen
Pystyy kirjoittamaan taidekokemuksestaan kuvailevasti
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kykenee nimeämään keskeiset eri taiteenlajien tyylisuunnat
Tuntee useita soveltavan taiteen käytön mahdollisuuksia eri konteksteissa
Pystyy kirjoittamaan taidekokemuksestaan analyyttisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Pystyy kirjoittamaan taidekokemuksestaan analyyttisesti ja löytämään sille uusia merkityksiä
Opiskelija kykenee nimeämään keskeiset eri taiteenlajien tyylisuunnat ja niiden merkittävimmät edustajat
Tuntee useita soveltavan taiteen käytön mahdollisuuksia eri konteksteissa ja pystyy ideoimaan soveltavalle käytölle jonkin uuden kontekstin tai työtapojen yhdistelmän
Ilmoittautumisaika
14.11.2022 - 22.02.2023
Ajoitus
06.03.2023 - 31.05.2023
Laajuus
3 op
Yksikkö
SeAMK Kulttuurituottaja
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Kulttuurituottaja (AMK)
Opettaja
- Jussi Kareinen
Opiskelijaryhmät
-
KUTU22Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- nimetä keskeisimmät eri taidemuotojen tyylisuuntaukset
- tunnistaa taiteen soveltavan käytön mahdollisuuksia
- asemoida yksittäisen artefaktin osaksi isompaa viitekehystä
- tunnistaa taiteen merkityksen yhteiskunnassa
- kirjallisesti analysoida taidekokemustaan
Sisältö
Eri taiteenlajien keskeisimmät tyylisuunnat ja edustajat
Soveltavan taiteen mahdollisuudet eri toimialoilla (mm. hyvinvointi)
Taidekritiikin rakenne ja sen harjoitteleminen kulttuurituottajan näkökulmasta
Aika ja paikka
23.4.-30.5.2022
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus
Ryhmätyöt
Itsenäinen työskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
A. Taiteen merkitys yhteiskunnassa (1 op.)
- kaksi pohdintatehtävää (10 h)
- luennot (10h)
B. Soveltavan taiteen mahdollisuudet eri toimialoilla (mm. hyvinvointi) (1op.)
- kaksi pohdintatehtävää (10h)
- kontaktiopetus (12h)
C. Taidekritiikin rakenne ja sen harjoitteleminen kulttuurituottajan näkökulmasta (1op.)
- neljä kritiikkiä (6h/kritiikki sisältää esityksen, teoksen katsomisen)
-
Lisätietoja opiskelijoille
jussi.kareinen@seamk.fi
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija kykenee nimeämään muutaman keskeisen taiteen tyylisuunnan ja sovellusalueen
Pystyy kirjoittamaan taidekokemuksestaan kuvailevasti
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kykenee nimeämään keskeiset eri taiteenlajien tyylisuunnat
Tuntee useita soveltavan taiteen käytön mahdollisuuksia eri konteksteissa
Pystyy kirjoittamaan taidekokemuksestaan analyyttisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Pystyy kirjoittamaan taidekokemuksestaan analyyttisesti ja löytämään sille uusia merkityksiä
Opiskelija kykenee nimeämään keskeiset eri taiteenlajien tyylisuunnat ja niiden merkittävimmät edustajat
Tuntee useita soveltavan taiteen käytön mahdollisuuksia eri konteksteissa ja pystyy ideoimaan soveltavalle käytölle jonkin uuden kontekstin tai työtapojen yhdistelmän
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Pohdintatehtävät
Tuntiaktiivisuus
Kritiikit
Hylätty (0)
Puuttuvia osasuorituksia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Osaa kuvailla taiteen erilaisia käyttötapoja ja lähtökohtia muutamin esimerkein
Ymmärtää soveltavan taiteen käsitteen ja osaa nimetä siitä muutaman esimerkin.
Pystyy kirjoittamaan taidekokemuksestaan kuvailevasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Osaa kuvailla taiteen erilaisia käyttötapoja ja lähtökohtia muutamin esimerkein ja ymmärtää taiteen merkityksen yhteiskunnassa.
Tuntee useita soveltavan taiteen käytön mahdollisuuksia eri konteksteissa
Pystyy kirjoittamaan taidekokemuksestaan analyyttisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osaa kuvailla taiteen erilaisia käyttötapoja ja lähtökohtia analyyttisesti monipuolisen esimerkein ja ymmärtää syvällisesti taiteen merkityksen yhteiskunnassa.
Tuntee useita soveltavan taiteen käytön mahdollisuuksia eri konteksteissa ja pystyy ideoimaan soveltavalle käytölle jonkin uuden kontekstin tai työtapojen yhdistelmän
Pystyy kirjoittamaan taidekokemuksestaan analyyttisesti ja löytämään sille uusia merkityksiä
Ilmoittautumisaika
15.10.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
21.03.2022 - 25.05.2022
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus (op)
3 op
Yksikkö
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Kulttuurituottaja (AMK)
Opettaja
- Jussi Kareinen
Opiskelijaryhmät
-
KUTU21Kulttuurituottaja (AMK), päivätoteutus
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- nimetä keskeisimmät eri taidemuotojen tyylisuuntaukset
- tunnistaa taiteen soveltavan käytön mahdollisuuksia
- asemoida yksittäisen artefaktin osaksi isompaa viitekehystä
- tunnistaa taiteen merkityksen yhteiskunnassa
- kirjallisesti analysoida taidekokemustaan
Sisältö
Eri taiteenlajien keskeisimmät tyylisuunnat ja edustajat
Soveltavan taiteen mahdollisuudet eri toimialoilla (mm. hyvinvointi)
Taidekritiikin rakenne ja sen harjoitteleminen kulttuurituottajan näkökulmasta
Aika ja paikka
22.3.-30.5.2021 verkkototeutus
Opetusmenetelmät
Itsenäinen työskentely
Ryhmätyöt
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Taiteen merkitys yhteiskunnassa 1 op (25 h)
Soveltava taide 1 op (25 h)
Taidekritiikit 1 op (25h)
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija kykenee nimeämään muutaman keskeisen taiteen tyylisuunnan ja sovellusalueen
Pystyy kirjoittamaan taidekokemuksestaan kuvailevasti
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija kykenee nimeämään keskeiset eri taiteenlajien tyylisuunnat
Tuntee useita soveltavan taiteen käytön mahdollisuuksia eri konteksteissa
Pystyy kirjoittamaan taidekokemuksestaan analyyttisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Pystyy kirjoittamaan taidekokemuksestaan analyyttisesti ja löytämään sille uusia merkityksiä
Opiskelija kykenee nimeämään keskeiset eri taiteenlajien tyylisuunnat ja niiden merkittävimmät edustajat
Tuntee useita soveltavan taiteen käytön mahdollisuuksia eri konteksteissa ja pystyy ideoimaan soveltavalle käytölle jonkin uuden kontekstin tai työtapojen yhdistelmän
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallisten tehtävien arviointi (1-5)
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Osaa kuvailla taiteen erilaisia käyttötapoja ja lähtökohtia muutamin esimerkein.
Ymmärtää soveltavan taiteen käsitteen ja osaa nimetä siitä muutaman esimerkin.
Pystyy kirjoittamaan taidekokemuksestaan kuvailevasti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Osaa kuvailla taiteen erilaisia käyttötapoja ja lähtökohtia muutamin esimerkein ja ymmärtää taiteen merkityksen yhteiskunnassa.
Tuntee useita soveltavan taiteen käytön mahdollisuuksia eri konteksteissa.
Pystyy kirjoittamaan taidekokemuksestaan analyyttisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osaa kuvailla taiteen erilaisia käyttötapoja ja lähtökohtia analyyttisesti monipuolisen esimerkein ja ymmärtää syvällisesti taiteen merkityksen yhteiskunnassa.
Pystyy kirjoittamaan taidekokemuksestaan analyyttisesti ja löytämään sille uusia merkityksiä.
Tuntee useita soveltavan taiteen käytön mahdollisuuksia eri konteksteissa ja pystyy ideoimaan soveltavalle käytölle jonkin uuden kontekstin tai työtapojen yhdistelmän.