Palvelutarpeiden arviointi ja työkäytännöt (5op)
Opintojakson tunnus: BZ00CI56
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
- Vastuuhenkilö
- Katariina Perttula
- Marja-Liisa Saariaho
Osaamistavoitteet
Erikoistuja:
1. Osaa arvioida yhdessä asiakkaan kanssa palvelujen ja tuen tarpeet kokonaisvaltaisesti, huomioiden asiakkaan hyvinvoinnin ja terveyden, elinolosuhteet, elämänkulun, toiminta- ja työkyvyn sekä voimavarat ja niiden pohjalta suunnitella asiakkaan tarpeisiin soveltuvia palveluita
2. Osaa toteuttaa, koordinoida, dokumentoida ja arvioida asiakas- ja palveluohjausprosessin
3. Hallitsee asiakas- ja palveluohjauksen käytäntöjä ja menetelmiä asiakastyön muut-tuvissa tilanteissa
4.Osaa vahvistaa asiakkaan sekä hänen perheensä ja lähipiirinsä osallisuutta asiakas- ja palveluohjausprosessissa
Sisältö
- Asiakas- ja palveluohjausprosessi ja sen eri vaiheet
- Palvelutarpeen arviointi ja asiakastyössä käytettävät suunnitelmat
- Asiakasosallisuus
- Lähiverkoston kartoittaminen
- Palveluohjauksessa käytettävät keskeiset menetelmät
- Asiakaslähtöinen työote
- Ennaltaehkäisevä työ ja varhainen tuki
- Voimavaralähtöinen työskentely
- Osallisuuden vahvistamisen menetelmät
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
hyväksytty/täydennettävä/hylätty
Hyväksytty
Tuntee asiakkaan palvelujen ja tuen tarpeiden kokonaisvaltaisen arvioinnin työkäy-täntöjä ja käyttää niitä asiakaslähtöisesti. Näyttää kykenevänsä suunnittelemaan asi-akkaan tarpeisiin soveltuvia palveluita. Tuntee asiakas- ja palveluohjausprosessin ja osoittaa toteuttavansa prosessin asiakaslähtöisesti. Käyttää soveltaen asiakas- ja pal-veluohjauksen työkäytäntöjä ja -menetelmiä. Ymmärtää asiakkaan sekä hänen per-heensä ja lähipiirinsä merkityksen asiakas- ja palveluohjausprosessissa ja osoittaa vahvistavansa heidän osallisuuttaan prosessissa.
Täydennettävä/hylätty
Yllä olevat tavoitteet eivät toteudu.