Messut markkinointikeinonaLaajuus (5 op)
Tunnus: CA00CL46
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää messutoiminnan toimintaperiaatteet ja osaa hyödyntää tapahtumaa osana tuotteen tai palvelun markkinointia. Opiskelija osaa käytännössä toteuttaa markkinoinnin kolmivaiheisen kokonaisuuden: suunnittelun, toteutuksen ja seurannan. Suunnittelussa ja toteutuksessa opiskelija ymmärtää messuosaston visuaalisen ja toiminnallisen merkityksen kannattavan markkinoinnin näkökulmasta. Opiskelija osaa toimia hyvässä vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa ja hyödyntää saamaansa palautetta yrityksen toiminnan kehittämisessä.
Sisältö
- messuosallistumisen suunnittelu
- messuosallistumisen toteutus
- messuosallistumisen markkinoinnillinen sadonkorjuu
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa toteuttaa laaditun markkinointiviestintästrategiaan perustuvan messuprojektin joka tunnistaa myyntiä edistäviä, visuaalisia sekä toiminnallisesti ja taloudellisesti onnistuneen messuprojektin pääpiirteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja seurata laatimansa markkinointiviestintästrategian mukailevan messuprojektin joka edistää myyntiä, on visuaalisesti toimiva ja pysyy budjetissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa, seurata ja arvioida laatimansa markkinointiviestintästrategian mukaisen messuprojektin joka on pitkällä aikavälillä myyntiä edistävä, visuaalinen sekä toiminnallisesti ja taloudellisesti onnistunut.
Ilmoittautumisaika
31.10.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
16.01.2023 - 17.05.2023
Laajuus
5 op
Yksikkö
VANHENNETTU SeAMK Bio- ja elintarviketekniikka sekä restonomi
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
Opettaja
- Paula Juurakko
Opiskelijaryhmät
-
MRESTO21Restonomi (AMK), monimuotototeutus
-
RESTO20Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää messutoiminnan toimintaperiaatteet ja osaa hyödyntää tapahtumaa osana tuotteen tai palvelun markkinointia. Opiskelija osaa käytännössä toteuttaa markkinoinnin kolmivaiheisen kokonaisuuden: suunnittelun, toteutuksen ja seurannan. Suunnittelussa ja toteutuksessa opiskelija ymmärtää messuosaston visuaalisen ja toiminnallisen merkityksen kannattavan markkinoinnin näkökulmasta. Opiskelija osaa toimia hyvässä vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa ja hyödyntää saamaansa palautetta yrityksen toiminnan kehittämisessä.
Sisältö
- messuosallistumisen suunnittelu
- messuosallistumisen toteutus
- messuosallistumisen markkinoinnillinen sadonkorjuu
Oppimateriaalit
Huges, P. 2015. Exhibition Design
Jansson,M. 2007. Messuguru; messumarkkinoijan ideakirja
Keinonen,S. ; Keinonen. T. & Koponen, P. 2001. Menesty messuilla: yrityksen opas.
Lorenc, J.; Skolnick, L. & Berger, C. 2007. What is exhibition design?
Rämö, S. 2019. viesti perille: tuloksellista markkinointiviestintää ja sisällöntuotantoa.
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitustyöt / käytännön suunnittelu ja toteutus, tehtävällä mahdollinen toimeksiantaja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla mahdollisesti yrityksen toimeksianto
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso on mahdollista opinnollistaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op - 135 tuntia.
Teorian osuus n. 10 tuntia.
Muut kontaktitunnit sovitaan opintojaksokohtaisesti
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa toteuttaa laaditun markkinointiviestintästrategiaan perustuvan messuprojektin joka tunnistaa myyntiä edistäviä, visuaalisia sekä toiminnallisesti ja taloudellisesti onnistuneen messuprojektin pääpiirteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja seurata laatimansa markkinointiviestintästrategian mukailevan messuprojektin joka edistää myyntiä, on visuaalisesti toimiva ja pysyy budjetissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa, seurata ja arvioida laatimansa markkinointiviestintästrategian mukaisen messuprojektin joka on pitkällä aikavälillä myyntiä edistävä, visuaalinen sekä toiminnallisesti ja taloudellisesti onnistunut.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen, harjoitustyö, toteutus, raportti.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.
Ilmoittautumisaika
19.04.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 15.06.2022
Laajuus
5 op
Yksikkö
SeAMK Ruoka
Toimipiste
SeAMK Seinäjoki, Frami
Opetuskielet
- Suomi
Tutkinto-ohjelma
- Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
Opettaja
- Paula Juurakko
Vastuuhenkilö
Jukka Kauppila
Opiskelijaryhmät
-
RESTO19Restonomi (AMK), Ravitsemispalvelut
-
MRESTO20Restonomi (AMK), monimuotototeutus
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää messutoiminnan toimintaperiaatteet ja osaa hyödyntää tapahtumaa osana tuotteen tai palvelun markkinointia. Opiskelija osaa käytännössä toteuttaa markkinoinnin kolmivaiheisen kokonaisuuden: suunnittelun, toteutuksen ja seurannan. Suunnittelussa ja toteutuksessa opiskelija ymmärtää messuosaston visuaalisen ja toiminnallisen merkityksen kannattavan markkinoinnin näkökulmasta. Opiskelija osaa toimia hyvässä vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa ja hyödyntää saamaansa palautetta yrityksen toiminnan kehittämisessä.
Sisältö
- messuosallistumisen suunnittelu
- messuosallistumisen toteutus
- messuosallistumisen markkinoinnillinen sadonkorjuu
Oppimateriaalit
Huges, P. 2010. Exhibition Design
Jansson,M. 2007. Messuguru; messumarkkinoijan ideakirja
Keinonen,S. ; Keinonen. T. & Koponen, P. 2001. Menesty messuilla: yrityksen opas.
Lorenc, J.; Skolnick, L. & Berger, C. 2007. What is exhibition design?
Vuokko, P. 2003. Markkinointiviestintä: merkitys, vaikutus ja keinot.
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitustyöt / käytännön suunnittelu ja toteutus, tehtävällä mahdollinen toimeksiantaja.
Vierailu Gastro -messuilla 18.5
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla mahdollisesti yrityksen toimeksianto.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso on mahdollista opinnollistaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op - 135 tuntia.
Teorian osuus n. 10 tuntia.
Muut kontaktitunnit sovitaan opintojaksokohtaisesti.
Yksi päivä varataan Gastro-messuille osallistumiseen.
Lisätietoja opiskelijoille
Gastro-messuille osallistuminen mahdollistetaan myös muille restonomiopiskelijoille, koska kyseessä on alamme suurimmat kotimaan messut.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa toteuttaa laaditun markkinointiviestintästrategiaan perustuvan messuprojektin joka tunnistaa myyntiä edistäviä, visuaalisia sekä toiminnallisesti ja taloudellisesti onnistuneen messuprojektin pääpiirteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja seurata laatimansa markkinointiviestintästrategian mukailevan messuprojektin joka edistää myyntiä, on visuaalisesti toimiva ja pysyy budjetissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa, seurata ja arvioida laatimansa markkinointiviestintästrategian mukaisen messuprojektin joka on pitkällä aikavälillä myyntiä edistävä, visuaalinen sekä toiminnallisesti ja taloudellisesti onnistunut.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen, harjoitustyö, toteutus, raportti.
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.