Siirry suoraan sisältöön

Strateginen ajattelu (2op)

Opintojakson tunnus: KD07APST125

Opintojakson perustiedot


Laajuus
2 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa arvioida ja analysoida yrityksen strategiaa ja sen sopivuutta toimintaympäristön muutoksiin. Opiskelija osaa käyttää erilaisia analyysityökaluja strategisten vaihtoehtojen arvioinnissa ja strategian suunnitteluprosessissa.

Sisältö

Toiminta-ajatus, visio, arvot
Ympäristöanalyysit: makrotason analyysit ja toimiala-analyysit
Tulevaisuuden ennakointi: megatrendit, trendit ja heikot signaalit, ennakointitiedon lähteet
Strategiset bisnesalueet ja toimialan menestystekijät
Sisäisen tehokkuuden analyysit: organisaatio, toiminnot/prosessit
Synteesianalyysit: SWOT, menestystekijät, osaaminen, portfoliot

Esitietovaatimukset

Edeltäviä opintoja ei tarvita.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Kiitettävä 5
Opiskelija tietää yrityksen strategisen arkkitehtuurin ja siihen sisältyvät tekijät. Opiskelija osaa analysoida toimintaympäristöä ja sen muutoksia syvällisesti sekä osaa soveltaa tätä tietoa strategiavaihtoehtojen arvioinnissa. Opiskelija osaa soveltaa sekä ulkoisen että sisäisen analyysin työkaluja monipuolisesti ja osaa analyysien pohjalta laatia synteesianalyysin yrityksen ja sen toimintaympäristön yhteensopivuudesta yrityksen strategian suunnitteluprosessissa.
Hyvä 4-3
Opiskelija tietää yrityksen strategisesta arkkitehtuurista ja strategiaan liittyviä tekijöitä. Opiskelija osaa analysoida toimintaympäristöä ja sen muutoksia ja soveltaa tätä tietoa strategiavaihtoehtojen analysoinnissa. Opiskelija osaa käyttää joitakin ulkoisen ja sisäisen analyysin työkaluja ja laatia niiden avulla synteesianalyysia yrityksestä ja toimintaympäristöstä strategian suunnitteluprosessissa.
Tyydyttävä 2-1
Opiskelija tunnistaa yrityksen strategiseen arkkitehtuuriin liittyviä tekijöitä. Opiskelija analysoi suppeasti toimintaympäristöä ja sen muutoksia ja soveltaa tätä tietoa pinnallisesti strategiavaihtoehtojen arvioinnissa. Opiskelija tietää ulkoisen ja sisäisen analyysin työkaluista, mutta ei osaa niiden avulla laatia synteesiä yrityksen ja toimintaympäristön yhteensopivuudesta ja yrityksen strategisista vaihtoehdoista.

Oppimateriaalit

Luennoitsijan jakama materiaali

Toteutustavat

- luennot
- case-työskentely

Siirry alkuun