Siirry suoraan sisältöön

PalvelumuotoiluLaajuus (3 op)

Tunnus: LT00CG37

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- innovoida, suunnitella ja kehittää palveluita ja tuotteita siten, että ne vastaavat yrityksen liiketoiminallisia tavoitteita sekä asiakkaan tarpeita
- hahmottaa palvelun/tapahtuman/tuotannon kokemukselliset kontaktipisteet ja prosessit
- suunnitella ja rakentaa tarinallisen ja fyysisen kehyksen palvelulle
- kehittää ja muuttaa olemassa olevia prosesseja asiakkaan ja toimeksiantajan toiveet huomioiden, hyödyntämällä käyttäjälähtöisyyttä
- soveltaa liiketoiminnallisia lainalaisuuksia ja -mahdollisuuksia palveluiden kehittämisessä

Sisältö

- palvelumuotoilun prosessi
- asiakasymmärryksen hankinta ja tulkinta sekä asiakkaiden osallistaminen kehittämisprojekteihin
- arvon muodostuksen elementit
- palveluiden käyttäjien tarpeiden kohtaaminen toiminnallisesti sekä palveluympäristöissä
- palvelukokemuksen kontaktipisteet ja niiden suunnittelu ja mallintaminen
- palveluiden parantaminen, uusien palveluiden kehittäminen
- opintojaksoon voi sisältyä ulkopuoliselle toimeksiantajalle tehtävä kehittämisprojekti
- palvelukonseptin kaupallistaminen (BMC)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun tärkeyden ja osaa nimetä muutamia palvelumuotoilun menetelmiä. Opiskelija osaa hahmottaa auttavasti palvelumuotoilun prosessin sekä ymmärtää, mitä asiakas palvelussa arvostaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa ratkaista liiketaloudellisia ongelmia palvelumuotoilun menetelmien avulla. Hän osaa erottaa palvelun kokemuksellisest kontaktipisteet ja prosessit. Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun prosessin pääpiirteet ja ymmärtää arvon muodostumisen elementit.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa itsenäisesti ratkaista yritysten ongelmia palvelumuotoilun menetelmien avulla. Opiskelija osaa itsenäisesti kehittää ja muuttaa olemassa olevia prosesseja asiakkaan tai toimeksiantajan toiveet huomioiden hyödyntämällä käyttäjälähtöisyyttä. Opiskelija osaa soveltaa liiketoiminnallisia laina-alaisuuksia ja –mahdollisuuksia palveluiden kehittämisessä.

Ilmoittautumisaika

11.11.2024 - 10.01.2025

Ajoitus

16.01.2025 - 30.04.2025

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Yksikkö

SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Liiketalous
Opettaja
  • Jaana Liukkonen
Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa) (Koko: 4. Avoin AMK: 4.)
Opiskelijaryhmät
  • MLITA22
    Tradenomi (AMK), Liiketalous, monimuotototeutus, SeinäjokI
Koulutusryhmat
  • Avoin AMK (Ei koske tutkinto-opiskelijaa)

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- innovoida, suunnitella ja kehittää palveluita ja tuotteita siten, että ne vastaavat yrityksen liiketoiminallisia tavoitteita sekä asiakkaan tarpeita
- hahmottaa palvelun/tapahtuman/tuotannon kokemukselliset kontaktipisteet ja prosessit
- suunnitella ja rakentaa tarinallisen ja fyysisen kehyksen palvelulle
- kehittää ja muuttaa olemassa olevia prosesseja asiakkaan ja toimeksiantajan toiveet huomioiden, hyödyntämällä käyttäjälähtöisyyttä
- soveltaa liiketoiminnallisia lainalaisuuksia ja -mahdollisuuksia palveluiden kehittämisessä

Sisältö

- palvelumuotoilun prosessi
- asiakasymmärryksen hankinta ja tulkinta sekä asiakkaiden osallistaminen kehittämisprojekteihin
- arvon muodostuksen elementit
- palveluiden käyttäjien tarpeiden kohtaaminen toiminnallisesti sekä palveluympäristöissä
- palvelukokemuksen kontaktipisteet ja niiden suunnittelu ja mallintaminen
- palveluiden parantaminen, uusien palveluiden kehittäminen
- opintojaksoon voi sisältyä ulkopuoliselle toimeksiantajalle tehtävä kehittämisprojekti
- palvelukonseptin kaupallistaminen (BMC)

Oppimateriaalit

Luentomateriaali

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla tehdään oma tai pienen ryhmän palvelumuotoilun kehittämistehtävä omalle kohteelle tai mahdolliselle opintojaksolla tarjottavalle ulkopuoliselle toimeksiannolle. Kehittämistehtävä presentoidaan ryhmälle.

Opintojaksolla on aikaan sidottuja TEAMS-iltoja 16.1., 30.1., 13.2. ja 26.3.2025 klo 17.15 alkaen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

80 tuntia, joista 14h on ohjattu työskentelyä ja loput itsenäistä pienryhmätyöskentelyä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun tärkeyden ja osaa nimetä muutamia palvelumuotoilun menetelmiä. Opiskelija osaa hahmottaa auttavasti palvelumuotoilun prosessin sekä ymmärtää, mitä asiakas palvelussa arvostaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa ratkaista liiketaloudellisia ongelmia palvelumuotoilun menetelmien avulla. Hän osaa erottaa palvelun kokemuksellisest kontaktipisteet ja prosessit. Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun prosessin pääpiirteet ja ymmärtää arvon muodostumisen elementit.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa itsenäisesti ratkaista yritysten ongelmia palvelumuotoilun menetelmien avulla. Opiskelija osaa itsenäisesti kehittää ja muuttaa olemassa olevia prosesseja asiakkaan tai toimeksiantajan toiveet huomioiden hyödyntämällä käyttäjälähtöisyyttä. Opiskelija osaa soveltaa liiketoiminnallisia laina-alaisuuksia ja –mahdollisuuksia palveluiden kehittämisessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kehittämistehtävä. Vertaispalaute

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun tärkeyden ja osaa nimetä muutamia palvelumuotoilun menetelmiä. Opiskelija osaa hahmottaa auttavasti palvelumuotoilun prosessin sekä ymmärtää, mitä asiakas palvelussa arvostaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa ratkaista liiketaloudellisia ongelmia palvelumuotoilun menetelmien avulla. Hän osaa erottaa palvelun kokemuksellisest kontaktipisteet ja prosessit. Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun prosessin pääpiirteet ja ymmärtää arvon muodostumisen elementit.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa itsenäisesti ratkaista yritysten ongelmia palvelumuotoilun menetelmien avulla. Opiskelija osaa itsenäisesti kehittää ja muuttaa olemassa olevia prosesseja asiakkaan tai toimeksiantajan toiveet huomioiden hyödyntämällä käyttäjälähtöisyyttä. Opiskelija osaa soveltaa liiketoiminnallisia laina-alaisuuksia ja –mahdollisuuksia palveluiden kehittämisessä.

Ilmoittautumisaika

17.04.2023 - 08.10.2023

Ajoitus

09.10.2023 - 17.12.2023

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

2 op

Yksikkö

SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Liiketalous
Opettaja
  • Jaana Liukkonen
Opiskelijaryhmät
  • LITA22D
    Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • LITA22B
    Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • LITA22C
    Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • LITA22A
    Tradenomi (AMK), Liiketalous

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- innovoida, suunnitella ja kehittää palveluita ja tuotteita siten, että ne vastaavat yrityksen liiketoiminallisia tavoitteita sekä asiakkaan tarpeita
- hahmottaa palvelun/tapahtuman/tuotannon kokemukselliset kontaktipisteet ja prosessit
- suunnitella ja rakentaa tarinallisen ja fyysisen kehyksen palvelulle
- kehittää ja muuttaa olemassa olevia prosesseja asiakkaan ja toimeksiantajan toiveet huomioiden, hyödyntämällä käyttäjälähtöisyyttä
- soveltaa liiketoiminnallisia lainalaisuuksia ja -mahdollisuuksia palveluiden kehittämisessä

Sisältö

- palvelumuotoilun prosessi
- asiakasymmärryksen hankinta ja tulkinta sekä asiakkaiden osallistaminen kehittämisprojekteihin
- arvon muodostuksen elementit
- palveluiden käyttäjien tarpeiden kohtaaminen toiminnallisesti sekä palveluympäristöissä
- palvelukokemuksen kontaktipisteet ja niiden suunnittelu ja mallintaminen
- palveluiden parantaminen, uusien palveluiden kehittäminen
- opintojaksoon voi sisältyä ulkopuoliselle toimeksiantajalle tehtävä kehittämisprojekti
- palvelukonseptin kaupallistaminen (BMC)

Oppimateriaalit

Luentomateriaali

Opetusmenetelmät

Osa opetuksesta on läsnä luokassa ja osa Teams-ympäristössä. Opintojaksolla tehdään oma tai pienen ryhmän palvelumuotoilun kehittämistehtävä omalle kohteelle. Kehittämistehtävä presentoidaan ryhmälle.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

80 tuntia, joista 14h on ohjattu työskentelyä ja loput itsenäistä pienryhmätyöskentelyä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun tärkeyden ja osaa nimetä muutamia palvelumuotoilun menetelmiä. Opiskelija osaa hahmottaa auttavasti palvelumuotoilun prosessin sekä ymmärtää, mitä asiakas palvelussa arvostaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa ratkaista liiketaloudellisia ongelmia palvelumuotoilun menetelmien avulla. Hän osaa erottaa palvelun kokemuksellisest kontaktipisteet ja prosessit. Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun prosessin pääpiirteet ja ymmärtää arvon muodostumisen elementit.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa itsenäisesti ratkaista yritysten ongelmia palvelumuotoilun menetelmien avulla. Opiskelija osaa itsenäisesti kehittää ja muuttaa olemassa olevia prosesseja asiakkaan tai toimeksiantajan toiveet huomioiden hyödyntämällä käyttäjälähtöisyyttä. Opiskelija osaa soveltaa liiketoiminnallisia laina-alaisuuksia ja –mahdollisuuksia palveluiden kehittämisessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kehittämistehtävä. Vertaispalaute

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun tärkeyden ja osaa nimetä muutamia palvelumuotoilun menetelmiä. Opiskelija osaa hahmottaa auttavasti palvelumuotoilun prosessin sekä ymmärtää, mitä asiakas palvelussa arvostaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa ratkaista liiketaloudellisia ongelmia palvelumuotoilun menetelmien avulla. Hän osaa erottaa palvelun kokemuksellisest kontaktipisteet ja prosessit. Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun prosessin pääpiirteet ja ymmärtää arvon muodostumisen elementit.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa itsenäisesti ratkaista yritysten ongelmia palvelumuotoilun menetelmien avulla. Opiskelija osaa itsenäisesti kehittää ja muuttaa olemassa olevia prosesseja asiakkaan tai toimeksiantajan toiveet huomioiden hyödyntämällä käyttäjälähtöisyyttä. Opiskelija osaa soveltaa liiketoiminnallisia laina-alaisuuksia ja –mahdollisuuksia palveluiden kehittämisessä.

Ilmoittautumisaika

16.04.2022 - 18.09.2022

Ajoitus

29.09.2022 - 18.12.2022

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Yksikkö

SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Liiketalous
Opettaja
  • Jaana Liukkonen
Opiskelijaryhmät
  • MLITA21
    Tradenomi (AMK), Liiketalous, monimuotototeutus, Seinäjoki

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- innovoida, suunnitella ja kehittää palveluita ja tuotteita siten, että ne vastaavat yrityksen liiketoiminallisia tavoitteita sekä asiakkaan tarpeita
- hahmottaa palvelun/tapahtuman/tuotannon kokemukselliset kontaktipisteet ja prosessit
- suunnitella ja rakentaa tarinallisen ja fyysisen kehyksen palvelulle
- kehittää ja muuttaa olemassa olevia prosesseja asiakkaan ja toimeksiantajan toiveet huomioiden, hyödyntämällä käyttäjälähtöisyyttä
- soveltaa liiketoiminnallisia lainalaisuuksia ja -mahdollisuuksia palveluiden kehittämisessä

Sisältö

- palvelumuotoilun prosessi
- asiakasymmärryksen hankinta ja tulkinta sekä asiakkaiden osallistaminen kehittämisprojekteihin
- arvon muodostuksen elementit
- palveluiden käyttäjien tarpeiden kohtaaminen toiminnallisesti sekä palveluympäristöissä
- palvelukokemuksen kontaktipisteet ja niiden suunnittelu ja mallintaminen
- palveluiden parantaminen, uusien palveluiden kehittäminen
- opintojaksoon voi sisältyä ulkopuoliselle toimeksiantajalle tehtävä kehittämisprojekti
- palvelukonseptin kaupallistaminen (BMC)

Oppimateriaalit

Luentomateriaali

Opetusmenetelmät

Luennot teamsissä ja sekä oma tai pienen ryhmän yhteinen palvelumuotoilun kehittämistehtävä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

80 tuntia

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun tärkeyden ja osaa nimetä muutamia palvelumuotoilun menetelmiä. Opiskelija osaa hahmottaa auttavasti palvelumuotoilun prosessin sekä ymmärtää, mitä asiakas palvelussa arvostaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa ratkaista liiketaloudellisia ongelmia palvelumuotoilun menetelmien avulla. Hän osaa erottaa palvelun kokemuksellisest kontaktipisteet ja prosessit. Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun prosessin pääpiirteet ja ymmärtää arvon muodostumisen elementit.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa itsenäisesti ratkaista yritysten ongelmia palvelumuotoilun menetelmien avulla. Opiskelija osaa itsenäisesti kehittää ja muuttaa olemassa olevia prosesseja asiakkaan tai toimeksiantajan toiveet huomioiden hyödyntämällä käyttäjälähtöisyyttä. Opiskelija osaa soveltaa liiketoiminnallisia laina-alaisuuksia ja –mahdollisuuksia palveluiden kehittämisessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kehittämistehtävä

Hylätty (0)

Harjoitustehtävä puuttuu tai se ei ole ohjeistuksen mukainen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun tärkeyden ja osaa nimetä muutamia palvelumuotoilun menetelmiä. Opiskelija osaa hahmottaa auttavasti palvelumuotoilun prosessin sekä ymmärtää, mitä asiakas palvelussa arvostaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa ratkaista liiketaloudellisia ongelmia palvelumuotoilun menetelmien avulla. Hän osaa erottaa palvelun kokemuksellisest kontaktipisteet ja prosessit. Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun prosessin pääpiirteet ja ymmärtää arvon muodostumisen elementit.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa itsenäisesti ratkaista yritysten ongelmia palvelumuotoilun menetelmien avulla. Opiskelija osaa itsenäisesti kehittää ja muuttaa olemassa olevia prosesseja asiakkaan tai toimeksiantajan toiveet huomioiden hyödyntämällä käyttäjälähtöisyyttä. Opiskelija osaa soveltaa liiketoiminnallisia laina-alaisuuksia ja –mahdollisuuksia palveluiden kehittämisessä.

Ilmoittautumisaika

16.04.2022 - 07.09.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 18.12.2022

Laajuus

3 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Yksikkö

SeAMK Liiketalous ja pk-yrittäjyys

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Liiketalous
Opettaja
  • Jaana Liukkonen
Opiskelijaryhmät
  • LITA21A
    Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • LITA21C
    Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • LITA21B
    Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • LITA21D
    Tradenomi (AMK), Liiketalous

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- innovoida, suunnitella ja kehittää palveluita ja tuotteita siten, että ne vastaavat yrityksen liiketoiminallisia tavoitteita sekä asiakkaan tarpeita
- hahmottaa palvelun/tapahtuman/tuotannon kokemukselliset kontaktipisteet ja prosessit
- suunnitella ja rakentaa tarinallisen ja fyysisen kehyksen palvelulle
- kehittää ja muuttaa olemassa olevia prosesseja asiakkaan ja toimeksiantajan toiveet huomioiden, hyödyntämällä käyttäjälähtöisyyttä
- soveltaa liiketoiminnallisia lainalaisuuksia ja -mahdollisuuksia palveluiden kehittämisessä

Sisältö

- palvelumuotoilun prosessi
- asiakasymmärryksen hankinta ja tulkinta sekä asiakkaiden osallistaminen kehittämisprojekteihin
- arvon muodostuksen elementit
- palveluiden käyttäjien tarpeiden kohtaaminen toiminnallisesti sekä palveluympäristöissä
- palvelukokemuksen kontaktipisteet ja niiden suunnittelu ja mallintaminen
- palveluiden parantaminen, uusien palveluiden kehittäminen
- opintojaksoon voi sisältyä ulkopuoliselle toimeksiantajalle tehtävä kehittämisprojekti
- palvelukonseptin kaupallistaminen (BMC)

Oppimateriaalit

Luentomateriaali

Opetusmenetelmät

Luennot, harjoitustehtävät, yksilö- tai pienryhmässä tehtävä palvelumuotoilun kehittämistehtävä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

80 tuntia

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun tärkeyden ja osaa nimetä muutamia palvelumuotoilun menetelmiä. Opiskelija osaa hahmottaa auttavasti palvelumuotoilun prosessin sekä ymmärtää, mitä asiakas palvelussa arvostaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa ratkaista liiketaloudellisia ongelmia palvelumuotoilun menetelmien avulla. Hän osaa erottaa palvelun kokemuksellisest kontaktipisteet ja prosessit. Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun prosessin pääpiirteet ja ymmärtää arvon muodostumisen elementit.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa itsenäisesti ratkaista yritysten ongelmia palvelumuotoilun menetelmien avulla. Opiskelija osaa itsenäisesti kehittää ja muuttaa olemassa olevia prosesseja asiakkaan tai toimeksiantajan toiveet huomioiden hyödyntämällä käyttäjälähtöisyyttä. Opiskelija osaa soveltaa liiketoiminnallisia laina-alaisuuksia ja –mahdollisuuksia palveluiden kehittämisessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Harjoitustehtävä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun tärkeyden ja osaa nimetä muutamia palvelumuotoilun menetelmiä. Opiskelija osaa hahmottaa auttavasti palvelumuotoilun prosessin sekä ymmärtää, mitä asiakas palvelussa arvostaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa ratkaista liiketaloudellisia ongelmia palvelumuotoilun menetelmien avulla. Hän osaa erottaa palvelun kokemuksellisest kontaktipisteet ja prosessit. Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun prosessin pääpiirteet ja ymmärtää arvon muodostumisen elementit.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa itsenäisesti ratkaista yritysten ongelmia palvelumuotoilun menetelmien avulla. Opiskelija osaa itsenäisesti kehittää ja muuttaa olemassa olevia prosesseja asiakkaan tai toimeksiantajan toiveet huomioiden hyödyntämällä käyttäjälähtöisyyttä. Opiskelija osaa soveltaa liiketoiminnallisia laina-alaisuuksia ja –mahdollisuuksia palveluiden kehittämisessä.

Ilmoittautumisaika

15.10.2021 - 16.03.2022

Ajoitus

21.03.2022 - 25.05.2022

Laajuus

3 op

Yksikkö

SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri

Toimipiste

SeAMK Seinäjoki, Frami

Opetuskielet
  • Suomi
Tutkinto-ohjelma
  • Tradenomi (AMK), Liiketalous
Opettaja
  • Jaana Liukkonen
Opiskelijaryhmät
  • LITA19B
    Tradenomi (AMK), Liiketalous
  • LITA19C
    Tradenomi (AMK), Liiketalous

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- innovoida, suunnitella ja kehittää palveluita ja tuotteita siten, että ne vastaavat yrityksen liiketoiminallisia tavoitteita sekä asiakkaan tarpeita
- hahmottaa palvelun/tapahtuman/tuotannon kokemukselliset kontaktipisteet ja prosessit
- suunnitella ja rakentaa tarinallisen ja fyysisen kehyksen palvelulle
- kehittää ja muuttaa olemassa olevia prosesseja asiakkaan ja toimeksiantajan toiveet huomioiden, hyödyntämällä käyttäjälähtöisyyttä
- soveltaa liiketoiminnallisia lainalaisuuksia ja -mahdollisuuksia palveluiden kehittämisessä

Sisältö

- palvelumuotoilun prosessi
- asiakasymmärryksen hankinta ja tulkinta sekä asiakkaiden osallistaminen kehittämisprojekteihin
- arvon muodostuksen elementit
- palveluiden käyttäjien tarpeiden kohtaaminen toiminnallisesti sekä palveluympäristöissä
- palvelukokemuksen kontaktipisteet ja niiden suunnittelu ja mallintaminen
- palveluiden parantaminen, uusien palveluiden kehittäminen
- opintojaksoon voi sisältyä ulkopuoliselle toimeksiantajalle tehtävä kehittämisprojekti
- palvelukonseptin kaupallistaminen (BMC)

Oppimateriaalit

Opintojaksolla jaettava materiaali.

Opetusmenetelmät

Luennot, kehittämisprojektiin liitetyt harjoitustehtävät.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun tärkeyden ja osaa nimetä muutamia palvelumuotoilun menetelmiä. Opiskelija osaa hahmottaa auttavasti palvelumuotoilun prosessin sekä ymmärtää, mitä asiakas palvelussa arvostaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa ratkaista liiketaloudellisia ongelmia palvelumuotoilun menetelmien avulla. Hän osaa erottaa palvelun kokemuksellisest kontaktipisteet ja prosessit. Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun prosessin pääpiirteet ja ymmärtää arvon muodostumisen elementit.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa itsenäisesti ratkaista yritysten ongelmia palvelumuotoilun menetelmien avulla. Opiskelija osaa itsenäisesti kehittää ja muuttaa olemassa olevia prosesseja asiakkaan tai toimeksiantajan toiveet huomioiden hyödyntämällä käyttäjälähtöisyyttä. Opiskelija osaa soveltaa liiketoiminnallisia laina-alaisuuksia ja –mahdollisuuksia palveluiden kehittämisessä.