Skip to main content

Continuously Developing and Effective Case Management (5cr)

Code: BZ00CI60-3001

General information


Enrollment
16.01.2020 - 31.01.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2020 - 31.12.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Case Management in Social Services and Health Care, Specialisation Education
Teachers
Marja-Liisa Saariaho
Katariina Perttula
Course
BZ00CI60

Evaluation scale

1-5

Objective

The student:
1. Knows how to make use of research data in interdisciplinary case management and decision-making.
2. Identifies development challenges in case management and can make development initiatives in his/her own work community and collaboration groups.
3. Knows how to use research and development methods, as well as innovate services and work practices in social and health care in a client-oriented manner.
4. Can evaluate his/ her own activity and service quality, profitability, cost-effectiveness and efficiency, and based on evaluation, can develop services and work practices.
5. Can evaluate and develop professional competence and expertize in interdisciplinary case management.

Execution methods

The contact sessions contain studies related to practicalities and contents of the portfolio. The portfolio will be presented as an ePoster on the final contact days.

Content

- making good use of research data in multi-professional case management
- making good use of research and development methods and client-understanding
- service quality, profitability, cost-effectiveness and efficiency
- professional identity of case manager

Materials

- Booth, N. Aronen, P. & Mäkelä, M. (2017). Selvitys kustannusvaikuttavuuden käyt-tämisestä yhtenä terveydenhuollon palveluvalikoiman määrittelykriteerinä. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2017:30. Saatavissa http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135345/RAP_kustannusvaikuttavuus_30_2017.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Hujala, A. & Lammintakanen, J. (2018). Paljon erilaisia sote-palveluja tarvitsevat asiakkaat keskiöön. Kunnallisalan kehittämissäätiö.
- Häyhtiö, T. (2017). Osallisuutta sote-palveluihin palvelumuotoilemalla? KAKS – kunnallisalan kehittämissäätiö. Kunnallisen kehittämissäätiön julkaisu 4. Saatavis-sa https://kaks.fi/wp-content/uploads/2017/05/osallisuutta-sote-palveluihin-palvelumuotoilemalla-004-1.pdf
- Kallinen, K., Pirskanen, H. & Rautio, S. (2015). Sensitiivinen tutkimuksessa. Menetelmät, kohderyhmät, haasteet ja mahdollisuudet.
- Klemola, K. (2015). Tuottavuuden, vaikuttavuuden, ja kustannusvaikuttavuuden ar-viointi alueellisesti integroiduissa sosiaali- ja terveyspalveluissa – palvelujen käyttöön perustuva malli ja esimerkkejä. Acta Universitatis Lappeenrantaensis 664. Saatavissa https://lutpub.lut.fi/bitstream/handle/10024/117767/Katja%20Klemola%20A4.pdf?sequence=2&isAllowed=y
- Kokeileva kehittäminen. Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja TEM raportteja 67/2015. Saatavissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-061-9
- Kuusinen-James, K. (2012). Tuoko palveluseteli valinnan vapautta? Kunnallisalan kehittämissäätiö, Helsinki, Tutkimusjulkaisusarjan julkaisu 68.
- Lönnqvist, A., Jääskeläinen, A., Kujansivu, P., Käpylä, J. Laihonen, H. Silanpää, V. & Vuolle, M. ym. (2010). Palvelutuotannon mittaaminen johtamisen välineenä. Hel-sinki: Tietosanoma Oy.
- Niikko, A. (2001). Portfolio oppimisen avartajana. Tammi, Tammerpaino Oy. Tampere.
- Palvelumuotoilu: https://www.thisisservicedesigndoing.com/
- Pitkänen, L., Haavisto, I., Vähäviita, P., Torkki, P., Leskelä, R-L. & Komssi, V. (2018). Vaikuttavuus sote:ssa – suoritteista tuloksiin. NHG 2018/11 white paper. Saatavissa https://nhg.fi/wp-content/uploads/2018/11/Vaikuttavuus-sotessa-suoritteista-tuloksiin.pdf
- Pohjola, A., Kairala, M., Niskala, A. & Lyly, H (toim.) (2017). Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi. Asiakkaiden osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa.
- Pohjola, A., Kemppainen, T. & Väyrynen, S. (2012). Sosiaalityön vaikuttavuus.
- Pollari, P., Kankaanranta, M. & Linnakylä, P. (toim.) (1996). Portfolion monet mah-dollisuudet. Jyväskylän yliopisto, Kasvatustieteiden tutkimuslaitos. Kopi-Jyvä Oy, Jyväskylä
- Ristolainen, H., Tiilikainen, E. & Rissanen, S. (2018). Kotona asuvien ikäihmisten palveluohjauksen vaikuttavuus - kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Gerontologia 32(4).
- Robson, C. 2001. Käytännön arvioinnin perusteet. Opas evaluaation tekijöille ja ti-laajille. Kääntänyt Lindqvist, T. Maaniittu, M. Niemi, E. Paasio, P. & Paija, L. Tampe-re: Tammer-Paino Oy.
- Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T. & Kinos, S. (2017). Kehittämistoiminta ja ke-hittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turun ammattikor-keakoulun oppimateriaaleja 108. Saatavissa http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf
- Saxen, U. (2013). Palveluohjaus (case management) näytönastekatsaus. Suomalainen lääkäriseura Duodecim.
- Shimmei, M. (2016). Coordinating Eldercare in the Community. Care management as a mode to implement welfare mix in Japan. Tampereen yliopisto, Acta Universi-tatis Tamperensis 2145.
- Toikko, T. & Rantanen, T. (2009). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta.
- Tuloksellisuustarkastuskertomus 2017. Paljon palveluja tarvitsevat ja käyttävät asiakkaat perusterveydenhuollossa. Valtiontalouden tarkastusviraston tarkastusker-tomukset 11/2017. Saatavissa https://www.vtv.fi/app/uploads/2018/05/22105012/paljon-palveluja-tarvitsevat.pdf

Teaching methods

The contact sessions contain studies related to practicalities and contents of the portfolio. The portfolio will be presented as an ePoster on the final contact days.

Assessment criteria, approved/failed

Pass/ To Be Completed/ Fail

Pass
The student develops his/ her own and his/ her work community’s work practices by comparing, combining, and choosing research data. The student justifies the decisions made from the perspective of quality and profitability, and anticipates the efficiency of case management. The student describes his/her personal professional identity development as a case manager, adapts professional ethical principles, and analyses the challenges and opportunities in the way of personal competence development.

To Be Completed/ Fail
The competence targets mentioned above are not met.

Go back to top of page