Skip to main content

Mental health work (2cr)

Code: KF08DVV1510-8

General information


Enrollment
02.09.2011 - 04.09.2011
Registration for the implementation has ended.
Timing
22.01.2016 - 19.02.2016
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Degree programmes
Bachelor of Social Services
Teachers
Kerttu Veikkola
Päivi Rinne
Course
KF08DVV1510

Evaluation scale

1-5

Objective

Students will be able to define the concept of mental health as a process of interaction. They will be familiar with the goals and focal areas of mental health work and with some tools used in preventive mental health work. Students will learn to see mental health work as part of their wide-ranging job description. They will learn about the prevention and development of compassion fatigue.

Content

- Goals and focal areas in mental health work
- Mental health work practices and services
- Preventive mental health work
- The importance of interaction in mental health work
- Compassion fatigue

Materials

- Romakkaniemi M.Masennuksen sosiaaliset ulottuvuudet ja sosiaalityön asiantuntijuus masennuksen hoidossa ja kuntoutuksessa. Helin-Tuominen, M.Ikääntyminen ja puolison mielenterveyden häiriö parisuhteen vuorovaikutuksessa.Teoksessa Metteri, A., Valokivi, H. & Ylinen, S. (toim.).2014.Terveys ja sosiaalityö.
- Soisalo, R.2012.Särkyvä mieli. Lasten ja nuorten psyykkinen oireilu.
- Lämsä, A-L.(toim.)2011. Mieli maasta. Masentuneen nuoren kohtaaminen ja tukeminen. PS-kustannus Saatavuus: http://tiny.cc/4i0kdx
- Bland, R., Renouf, N. & Tullgren, A.2009.Social work practice in metal healt.Part II Social Work Practise.Pages 153-225.
- Heiska, J. 2010. Ennakoiva mielenterveystyö: käsikirja meille kaikille. Mediapinta
Saatavuus: http://tiny.cc/ek0kdx
Material given by the teacher.

Teaching methods

Classroom activity, group work, visitor and/or field trip

Student workload

52 hours

Assessment criteria, satisfactory (1)

Taso 1-2:
Opiskelija osaa nimetä mielenterveystyön keskeisiä tavoitteita sekä ehkäiseviä ja kuntouttavia menetelmiä ja palveluja. Lisäksi hän osaa kuvata sosiaalisen merkitystä mielenterveystyössä sekä nimetä psyykkisesti oireilevan henkilön ammatillista kohtaamista edellyttäviä elementtejä.
Taso 3-4:
Opiskelija osaa jäsentää mielenterveystyön palvelujärjestelmää sekä kategorisoida useita ehkäisevän ja kuntouttavan mielenterveystyön menetelmiä. Opiskelija osaa jäsentää mielenterveystyön painopistealueita osana sosionomin tehtäväkenttää. Lisäksi opiskelija osaa eritellä sosiaalisen merkitystä mielenterveystyössä.
Taso 5:
Opiskelija osaa analysoida moniulotteisesti sosiaalisen merkitystä mielenterveystyön eri tehtäväkentillä.

Qualifications

No previous studies are required.

Go back to top of page