Development of farm business (5cr)
Code: 9B00BT10-3001
General information
- Enrollment
- 15.04.2018 - 31.01.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 11.03.2019 - 22.12.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- RDI portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Master of Natural Resources, Food Chain Development
- Teachers
- Matti Ryhänen
- Course
- 9B00BT10
Objective
Students will be introduced to the new business trends on farm. They have understanding of new opportunities to develop farm business. They have core knowledge about rational decision-making, cost-efficient production, and joint ventures, those used in agriculture.
Content
- The process of crafting strategy
- Production and operations management
-Cooperation and networking
Materials
Niemi, J. & Väre, M. (toim.) 2017. Suomen maa- ja elintarviketalous 2016/20117. Luonnonvara- ja biotalouden tutkimus 17/2017. Luonnonvarakeskus, Helsinki.
Olson, K.D. 2004. Farm management: Principles and strategies (osin)
Ryhänen, M. & Laitila, E. (toim.) 2012. Yhteistyö ja resurssit maitotiloilla. Verkostomaisen yrittämisen lähtökohtia ja edellytyksiä. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 59
Ryhänen, M. & Laitila, E. (toim.) 2014. Yhteistyö ja verkostosuhteet. Strateginen tarkastelu maidontuotantoon sovellettuna. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja A. Tutkimuksia 19: 1-204.
Ryhänen, M. & Nissinen, K. (toim.) 2011. Kilpailukykyä maidontuotantoon. Toimintaympäristön tarkastelu ja ennakointi. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja A. Tutkimuksia 8
Ryhänen, M., Närvä, M., Sipiläinen, T. & Rajakorpi, J. 2015. Yhteisnavetan perustaminen ja johtaminen. Helsingin yliopisto. Taloustieteen laitos. Selvityksiä 82: 57-90.
Ryhänen & Sipiläinen 2017. Maatalousyrityksen johtaminen ja toiminnan kehittämien – Tuotannon suunnittelu strategisen johtamisen tukena.
Sipiläinen, T. & Ryhänen, M. (toim.) 2015. Tuotannon järjestämisen ja yhteistyön vaikutus tekniseen tehokkuuteen. Yhteistyöllä kilpailukykyä maidontuotantoon –hanke. Helsingin yliopisto. Taloustieteen laitos. Selvityksiä 81: 1-84.
Teaching methods
Lectures, project work, independent studying
Student workload
Student's work load 133,5 hours, including scheduled studies and project work.
Assessment criteria, approved/failed
The student has been an active participant in the classroom teaching and has accomplished the tasks according to instructions. Students can do the whole-farm planning. Student can describe advantages and disadvantages of cooperation and networking.
Qualifications
Changes in operational environment and future developments
Strategic management