Skip to main content

Development of farm business (5cr)

Code: 9B00BT10-3001

General information


Enrollment
15.04.2018 - 31.01.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
11.03.2019 - 22.12.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
RDI portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Master of Natural Resources, Food Chain Development
Teachers
Matti Ryhänen
Course
9B00BT10

Objective

Students will be introduced to the new business trends on farm. They have understanding of new opportunities to develop farm business. They have core knowledge about rational decision-making, cost-efficient production, and joint ventures, those used in agriculture.

Content

- The process of crafting strategy
- Production and operations management
-Cooperation and networking

Materials

Niemi, J. & Väre, M. (toim.) 2017. Suomen maa- ja elintarviketalous 2016/20117. Luonnonvara- ja biotalouden tutkimus 17/2017. Luonnonvarakeskus, Helsinki.
Olson, K.D. 2004. Farm management: Principles and strategies (osin)
Ryhänen, M. & Laitila, E. (toim.) 2012. Yhteistyö ja resurssit maitotiloilla. Verkostomaisen yrittämisen lähtökohtia ja edellytyksiä. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 59
Ryhänen, M. & Laitila, E. (toim.) 2014. Yhteistyö ja verkostosuhteet. Strateginen tarkastelu maidontuotantoon sovellettuna. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja A. Tutkimuksia 19: 1-204.
Ryhänen, M. & Nissinen, K. (toim.) 2011. Kilpailukykyä maidontuotantoon. Toimintaympäristön tarkastelu ja ennakointi. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja A. Tutkimuksia 8
Ryhänen, M., Närvä, M., Sipiläinen, T. & Rajakorpi, J. 2015. Yhteisnavetan perustaminen ja johtaminen. Helsingin yliopisto. Taloustieteen laitos. Selvityksiä 82: 57-90.
Ryhänen & Sipiläinen 2017. Maatalousyrityksen johtaminen ja toiminnan kehittämien – Tuotannon suunnittelu strategisen johtamisen tukena.
Sipiläinen, T. & Ryhänen, M. (toim.) 2015. Tuotannon järjestämisen ja yhteistyön vaikutus tekniseen tehokkuuteen. Yhteistyöllä kilpailukykyä maidontuotantoon –hanke. Helsingin yliopisto. Taloustieteen laitos. Selvityksiä 81: 1-84.

Teaching methods

Lectures, project work, independent studying

Student workload

Student's work load 133,5 hours, including scheduled studies and project work.

Assessment criteria, approved/failed

The student has been an active participant in the classroom teaching and has accomplished the tasks according to instructions. Students can do the whole-farm planning. Student can describe advantages and disadvantages of cooperation and networking.

Qualifications

Changes in operational environment and future developments
Strategic management

Go back to top of page