Foresight-Based Development (3cr)
Code: SOSATK40-3002
General information
- Enrollment
- 27.04.2017 - 12.05.2017
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 04.09.2017 - 25.05.2018
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Seats
- 0 - 20
- Degree programmes
- Bachelor of Social Services
- Teachers
- Katariina Perttula
- Course
- SOSATK40
Objective
Students have adopted a reflective, research and development-minded approach to work. They have research and development competence pertaining to the anticipation of service and competence needs. Students are able to define the idea and role of foresight-based development in health and social services. They are familiar with methods used in the anticipation of service and competence needs. Students examine social, legal, political, economic and ethical perspectives of foresight work. They know how to plan, implement and evaluate foresight processes. Students know how to inform decision-makers and the public of the results of the foresight processes. They are able to suggest improvements based on the results. They are able to evaluate and report on development projects in the social field.
Content
- anticipation of competence and service needs
- foresight methods
- social, legal, ethical, political and economic perspectives
- using the results of foresight work
- project evaluation and report
Materials
Valitse kustakin korista (1-3) yksi kirja/aineistopaketti.
Ilmoita tenttimäsi materiaali selkeästi tenttikuoressa. Jokaisesta osiosta tulee yksi kysymys valitsemastasi aineistosta. Kaikista osioista on päästävä läpi, että kurssi on suoritettu.
KORI 1:
- Sosiaalisesti kestävä Suomi 2020. Sosiaali-ja terveyspolitiikan strategia. Sosiaali- ja terveysministeriö Julkaisuja 1/2011. Saatavissa: https://www.julkari.fi/handle/10024/112320
- Sundqvist, S. & Oulasvirta, L. (toim.). Vaikutusten ennakkoarviointi kunnallisessa päätöksenteossa. Kuntaliiton verkkojulkaisu. Helsinki: Kuntaliitto. Pdf-julkaisu ladattavissa sivulta: http://shop.kunnat.net/product_details.php?p=2572
Säädösvaikutusten arviointi ihmisiin kohdistuvien vaikutusten näkökulmasta. Sosiaali-ja terveysministeriö Julkaisuja 2/2016. Saatavissa: https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/75241/02_2016_Saadosvaikutusten_arviointi_ihmisiin_fi_netti_kansilla.pdf?sequence=1
KORI 2:
- Tuulaniemi, Juha. 2011. Palvelumuotoilu. Helsinki: Talentum. Luvut 2,3 ja 4. ( Sivut 58-252).
- Hiltunen, E. 2012. Matkaopas tulevaisuuteen. Helsinki: Talentum. Luvut 4 ja 5. (sivut 74-241)
- Rubin, A. (2004). Tulevaisuudentutkimus tiedonalana. TOPI – Tulevaisuudentutkimuksen oppimateriaalit. Tulevaisuuden tutkimuskeskus, Turun yliopisto. Saatavissa: https://tulevaisuus.fi/perusteet/tulevaisuudentutkimus-tiedonalana
ja
Talvela, J. & Stenman, K.(2012). Tulevaisuudentutkimuksen menetelmiä. Kymenlaakson ammattikorkeakoulun julkaisuja sarja A 35, Kymenlaakson ammattikorkeakoulu. Saatavissa : https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/47132/tutu_kirja_web_ver3.pdf?sequence=1
KORI 3:
- Osaamistarveraportti aikuisten parissa tehtävän sosiaalialan työn osaamistarpeet. Julkaistaan kesällä 2017.
- Backman, H. & Englund, K., Nordströn, A. 2012. Lapsissa on tulevaisuus. Päivähoitoon ja lapsi- ja perhetyöhön liittyviä tulevaisuuden skenaarioita ja osaamistarpeita. VOSE-projektin pilottiryhmän tulokset. Opetushallitus Raportteja ja selvityksiä 22. Saatavissa: http://www.oph.fi/download/137253_2011_22_Lapsissa_on_tulevaisuus_VERKKOON.pdf
- Taipale-Lehto , U. & Bergman, T. 2013. Vanhuspalveluiden osaamistarve raportti. Opetushallitus Raportteja ja selvityksiä 14. Saatavissa: http://www.oph.fi/download/154602_Vanhuspalveluiden_osaamistarveraportti.pdf
- Terveys 2050. Neljä skenaariota ihmislähtöisestä terveydestä ja valinnanvapaudesta. Demos Helsinki. Saatavissa: http://www.demoshelsinki.fi/wp-content/uploads/2015/06/Terveys2050.pdf
Teaching methods
Tentti yleisenä tenttipäivänä
Exam schedules
Voidaan tenttiä yleisinä tenttipäivinä. Ilmoittautuminen tenttikuorella viikkoa ennen tenttipäivää opettajalle.
Assessment criteria, satisfactory (1)
The students
- have ability to recognize reflective, research- and development-minded work orientation
- have capacities to describe and define the basic idea of foresight-based development
- are able to recognize the ways how foresight-based development can be used
- have ability to describe different reporting methods and information channels
Assessment criteria, good (3)
The students
- have competences to apply reflective, research- and development-minded work orientation
- have capacities to compare different applications and uses of foresight-based methods in service development
- have ability to make use of different reporting and informing concepts to different actors
Assessment criteria, excellent (5)
The students
- have capacities to broadly apply reflective, research- and development minded work orientation
- have capacities to critically compare different solutions of foresight-based development and analyze their usefulness in service development
- are able to report and inform in varied ways of the development results to different actors