Gerontological Nursing (2cr)
Code: SHO6F2-3001
General information
- Timing
- 13.02.2017 - 31.03.2017
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Degree programmes
- Bachelor of Health Care, Nursing
- Teachers
- Liisa Ahola
- Anna Saari
- Course
- SHO6F2
Evaluation scale
1-5
                    
Content scheduling
Opintojakson keskeiset sisällöt;
Osaaminen ikääntyneen hoitotyössä; nykypäivän ikääntyneen hoitotyön ydinosaamisalueet; toiminta moniammatillisessa työryhmässä, oman ammatillisen kehityksen haasteet ja voimavarat
Ikääntyneen toimintakyky
Biologinen, fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen vanheneminen sekä kokemuksellinen vanheneminen.
Ikääntyneen toimintakyvyn edellytykset
Ravitsemukseen liittyvät haasteet hoitotyössä
Ikääntyneen seksuaaliterveys
Ikääntyneen kipu
Ikääntyneen mielenterveys ja toimintakyky
Ikääntyneen mielenterveyden edistäminen
Voimavaralähtöisyys ikääntyneen hoitotyössä
Ikääntyneiden alkoholin käyttö
Ikääntyneen kaltoinkohtelu
Ikääntyneen lääkehoito
Erilaiset ikääntyneet asiakkaana
Asiakkaana muistisairas ikääntynyt
Asiakkaana akuutisti sairastunut ikääntynyt
Asiakkaana ikääntynyt kehitysvammainen henkilö
Asiakkaana ikääntynyt maahanmuuttaja
Ikääntyneen saattohoito
Ikääntyneen kotona asumisen tukeminen
Ikääntyneen toimintakykyisyyden arvioiminen eri mittareilla. Ikääntyneen toimintakykyä edistävät ja heikentävät ympäristötekijät.
Ikääntyneen palvelusuunnitelma sekä suullinen, kirjallinen ja sähköinen tiedottaminen
Ikääntyneen hoidon ja kuntoutuksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin perehtyminen yhteistyössä moniammatillisen työryhmän kanssa.
Omaishoitajuus
Ikääntyneen hoitaminen sosiaali- ja terveydenhuollon hoito- ja palvelujärjestelmässä sekä erilaisissa hoitoympäristöissä. Vanhuspoliittiset tavoite- ja toimenpideohjelmat kansainvälisellä, kansallisella, alueellisella ja paikallisella tasolla.
                    
Objective
Students implement multi-professional gerontological nursing care while taking into consideration the patient's age, life situation, the requirements of ethicality and the care and service setting. Students know how to assess the resources of patients and families from different cultural backgrounds and know how to support them in the planning, implementation and evaluation of nursing care. Students plan, implement and evaluate nursing interventions for aged patients and family members facing common geriatric conditions and age-related changes. Students know how to plan, implement and evaluate nursing for people with memory disorders. They use evidence-based interventions developed for gerontological nursing to help, support and counsel aged patients and family members. Students are able to help and support aged patients and families during terminal care. They support and promote aged people's and family members' health and ability to function. Students know how to support aged patients and families during crisis and change. They are able to counsel and support aged patients and family members in self-care and rehabilitation. In their work, students use current gerontological and geriatric knowledge.
                    
Content
Health promotion, self-care support and rehabilitation in gerontological nursing. The most important nursing interventions (FinCC) in gerontological nursing. The national documentation model for nursing. Effica. The impact of the patient's age, sex, cultural background, life situation and care and service setting on gerontological nursing. Nursing, rehabilitation and counselling of aged patients and their families.  Nursing, rehabilitation and counselling of dementia patients and their families. End-of-life care. Terminal care. Multiprofessionalism in gerontological nursing. Supporting aged patients' and their family members' health and ability to function. 
A safe nursing environment. Occupational safety. Supervision of work. Gerontology. Geriatrics.
                    
Materials
Tentittävä kirjallisuus:
Kelo, S., Launiemi, H., Takaluoma, M.& Tiitanen, H.2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. Sanoma Pro Oy,
Helsinki.
Käypähoitosuosituksista opiskellaan :
Kuolevan potilaan oireiden hoito, muistisairaudet, virtsankarkailu
Parkinsonin tauti
Lisäksi terveyskirjaston sivuilta artikkeli Geriatrian jättiläiset
Linkit:
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset?p_auth=sebeokDz&p_p_id=KH2014suositukset_WAR_KH2014suosituksetportlet&p_p_lifecycle=1&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset?p_auth=sebeo 
http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo95802.pd f)
                    
Teaching methods
Oppimismenetelmät:
• luennot, ryhmä- tai yksilötehtävät, seminaaritehtävät,
• ohjattu harjoittelu ja oppimissopimus
• itsenäinen opiskelu
                    
Exam schedules
Yksi kirjallinen koe. Kaksi uusintakoemahdollisuutta yleisinä tenttipäivinä
                    
Student workload
Opiskelijalle 57 tuntia, josta lähiopetusta 20 tuntia ja itsenäistä opiskelua 33 tuntia
                    
Assessment criteria, satisfactory (1)
Assessment criterias written in the study entity of Client-Centred Clinical Competence during the middle phase of the studies.
                    
