Skip to main content

Introduction to Agriculture (10cr)

Code: KA01AMAPE02-3002

General information


Enrollment
10.12.2016 - 30.03.2017
Registration for the implementation has ended.
Timing
09.01.2017 - 28.04.2017
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
10 cr
Mode of delivery
Contact learning
Degree programmes
Bachelor of Natural Resources, Agriculture and Rural Enterprises
Teachers
Anu Latva-Reinikka
Jussi-Matti Kallio
Leena Riikonen
Anna Tall
Juhani Suojaranta
Teija Rönkä
Scheduling groups
Pienryhmä 1 (Size: 1 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 2 (Size: 1 . Open UAS : 0.)
Small groups
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Course
KA01AMAPE02

Objective

1. Crop production: The students will become familiar with the cultivation techniques of the more common field crops and the equipment needed to cultivate crops, as well as with the school's farm.
2. Animal production: The student describes the most important sectors and the scope of Finnish animal production. The student knows the activities connected to animal production at a farm level. The student is familiar with the processes of production and basics of hygienic practices and feeding. The student learns the basic terms and concepts of animal husbandry. The student gets basic abilities for working with livestock.
Opiskelija on selvillä maapallon yhteisistä ympäristöongelmista sekä oman ammattialansa erityisongelmista ja osaa ehkäistä niiden syntyä ja korjata jo syntyneitä vahinkoja. Hän tuntee alan hallinnon ja lainsäädäntöä. Hän tuntee kestävän kehityksen periaatteet ja pyrkii noudattamaan niitä niin ammatissaan kuin vapaa-aikanaankin. Oppilas tuntee luonnon monimuotoisuuden ja tunnistaa maiseman perinnebiotoopit sekä osaa hoitaa niitä.
3. Machine: Students will be able to connect different machines and trailers to a tractor and use them correctly and safely. They will be aware of the dangers involved in using the machines and of relevant traffic regulations. Students will be competent in preparing in advance for periodical maintenance of tractors and other machines and with the help of manuals, know how to service them correctly and safely, including waste management.
1,2 and 4: Students will learn to use the library and information services at Seinäjoki University of Applied Sciences.

Content

1. Crop production: Crop production on the school's farm, taking soil samples and analysing the results, cultivating techniques for field crops.
2. Animal production: The scope of Finnish animal production, production cycles of farms animals, methods of production, basics of feeding of different animals, basics of hygienic practices, practical work with animals.
3. Machines:
?- Familiarizing oneself with the basic farming machinery
?- Using tractors with machines/trailers connected to them
?- Work safety
?- Knowledge and skills in maintenance of farm machinery
?- Traffic legislation and farm machinery

4. Environmental Studies: Global environmental problems and their impact on agriculture, forestry, environmental protection and nature conservation management and legislation, principles of sustainable development, the professional field specific problems, state of the environment in Finland, natural grasslands and their management, the built landscape, nature conservation.

Materials

1. Crop production:
1. Seppänen, M. (toim.) 2008. Peltokasvien tuotanto.
2. Animal production: Agricultural statistics, http://www.maataloustilastot.fi/en/etusivu
Other material informed by the teacher.
3. Machine: Maatalouden koneoppi 1 : Traktorit.
Other material as indicated.
4. Environmental Studies:Jaana Gustafson ja Eeva Nuotio (toim.). 1998. Ympäristön ehdoilla? Maaseudun mahdollisuudet ja haasteet. Turun yliopiston täydennyskeskuksen julkaisuja A: 63.
Jari Lyytimäki ja Harri Hakala. 2008. Ympäristön tila ja suojelu Suomessa. Gaudeamus
Juha Tiainen, Mikko Kuussaari, Ilkka P. Laurila, Tuuli Toivonen (toim.). 2004. Elämää pellossa. Suomen maatalousympäristön monimuotoisuus. Edita.
5. Websites of Seinäjoki Academic Library http://kirjasto.seamk.fi
Maailman tila 2013. Gaudeamus.
Ympäristön tila Suomessa. 2013. Suomen ympäristökeskus.
Saatavuus: https://helda.helsinki.fi/handle/10138/42264
Other material as indicated.

Teaching methods

Kasvituotanto: Luennot (35%), osallistuminen harjoituksiin (20 %), hyväksytysti suoritettu oppimistehtävä ja tentti (45 %).
2. Kotieläintuotanto: kontaktiopetus luokkatiloissa 10 h, tilavierailut ja ryhmäopetus 8 h, omatoiminen opiskelu 60 h.
3. Kone: Kontaktiopetusta + harjoitukset 60 %; Oppimistehtävä ja muu itsenäinen työskentely 40 %
4. Ympäristötieto: Luennot (50 %), hyväksytysti suoritetut oppimistehtävät (50 %).
5. Tiedonhankinta: kontaktiopetusta 8 h, omatoiminen opiskelu, verkkotentti

Student workload

Kokonaistyömäärä 267 h.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Taso 1:Opiskelija tuntee pääpiirtein suomalaisen maatilan tuotantojärjestelmät kasvi- ja kotieläintuotannon osalta sekä niitä tukevan tekniikan ja osaa toimia ympäristövastuullisesti ja on selvillä tärkeimmistä ympäristöuhkista.
Taso 3: Opiskelija osa vertailla eri tuotantojärjestelmien toimivuutta ja teknisiä sovelluksia sekä toimia ympäristövastuullisesti tiedostaen keskeiset ympäristöuhkat.
Taso 5: Opiskelija osaa arvioida suomalaisen maatalouden eri tuotantojärjestelmien toimivuutta ja tiedostaa tuotannon vaiku-tusta ympäristölle.

Qualifications

No previous studies are required

Go back to top of page