Skip to main content

Current Issues in Social Policy (5cr)

Code: KF21SOPAS08-3001

General information


Enrollment
02.07.2016 - 31.07.2016
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2016 - 13.12.2016
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Degree programmes
Master's Degree in Social Services and Health Care, Social Work
Teachers
Minna Zechner
Tiina Hautamäki
Course
KF21SOPAS08

Objective

Student is familiar with contemporary social policy discources and understands how importants it is to follow societal and discussions as a professional in the field of social services. Additionally student knows how to search for information, both sceintific and everyday one.

Content

European and nationaldiscources and changes in social policy

Challanges and possibilities in municipal social policy

Development of local social welfare services

Needs assessment for a development project

Location and time

8-9.9.2016 ja 6-7.10.2016 kontaktipäivät sekä itsenäinen opiskelu.

Materials

Lopputehtävässä hyödynnettävät materiaalit:

Valinnanvapaus

Pohdi kurssin lopputehtävässä mitä valinnanvapaus voi olla ja mitä se tarkoittaa. Missä kulkevat valinnanvapauden rajat ja mitkä tekijät niitä määrittävät? Mitkä ovat valinnanvapauden esteet? Toisaalta mitä valinnanvapaus voi mahdollistaa? Suhteuta valinnanvapautta kurssilla esiin tulleisiin sosiaalipolitiikan ajankohtaisiin teemoihin.

Lopputehtävän pituus on vähintään 6 sivua, enintään 10 sivua. Riviväli 1,5. Viittaa tekstissäsi lähteisiin ja merkitse tehtävän loppuun käyttämäsi lähteet eli tee lähdeluettelo. Otsikoi tehtäväsi. Palauta tehtävä Moodleen kurssin lopputehtävän palautuslaatikkoon 9.11.2016 mennessä.

Tutustu ja käytä lopputehtävässäsi vähintään kolmea seuraavista lähteistä:

Hallintoalamaisesta aktiiviseksi valitsijaksi Valinnanvapauden muotoutuminen sote-palveluissa 2016.
http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/130823/RAP2016_011verkko.pdf?sequence=3

Karsio Olli (2016) Voiton tavoittelua hyvinvointivaltiossa. Teoksessa Halmetoja, Ojala ja Koistinen (toim.) Sosiaalipolitiikan lumo, 45-54. http://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/99365/voiton_tavoittelua_hyvinvointivaltiossa.pdf?sequence=1

Kuusinen-James Kirsi (2012) Tuoko palveluseteli valinnanvapautta?
http://www.kaks.fi/sites/default/files/Tutkimusjulkaisu%2068.pdf

Palola Elina (2011) Valinnanvapauden problematiikasta sosiaalipolitiikassa.
http://thl32-kk.lib.helsinki.fi/bitstream/handle/10024/80271/970d363e-9edf-4b54-a76e-446b81ed34b5.pdf?sequence=1#page=284

Valinnanvapaus sosiaali- ja terveydenhuollossa – kriittiset askeleet toteuttamisessa (2016). Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Päätösten tueksi 2/2016.
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/130272/URN_ISBN_978-952-302-637-7.pdf?sequence=1

Valinnanvapaus ja monikanavarahoituksen yksinkertaistaminen sosiaali- ja terveydenhuollossa. Selvityshenkilötyöryhmän väliraportti 2016.
http://stm.fi/documents/1271139/1979378/Valinnanvapaus_ja_monikanavarahoituksen_yksinkertaistaminen.pdf/07f40bf7-3c9e-4208-87c0-f963da12e6b0

Valinnanvapaus sosiaali- ja terveyspalveluissa. Kuvauksia eräistä Euroopan maista. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Työpaperi 6/2016. Helsinki 2016. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/130132/TY%D62016_6_Valinnanvapaus%20er%E4iss%E4%20Euroopan%20maissa_ty%F6paperi_6-2016_korjattu.pdf?sequence=3

Teaching methods

Luentoja siitä, miten sosiaalialan ammattilaiset saavat selville oman alan ajankohtaisista asioista. Intressijärjestöt, tutkimuslaitokset, tieteelliset lehdet ja konferenssit sekä tieteellisten kirjastojen tarjoamat palvelut käydään läpi. Lisäksi kurssiin kuuluu luento Etelä-Pohjanmaan soteuudistuksesta.
Ensimmäisillä kontaktipäivillä opiskelijoille annetaa välitehtävä, joka puretaan toisella kontaktijaksolla. Kurssin suorittaakseen, opiskelijoiden on tehtävä valinnanvapauteen liittyvä lopputehtävä ja palautettava se moodleen.

Employer connections

Etelä-Pohjanmaan soten vetäjä Harri Jokirannan luento.

Completion alternatives

Ei vaihtoehtoisia suooritustapoja.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Grade 1-2:
Student is able to describe and search for information on discussions and changes related to welfare state and social services.

Grade 3-4:
Student is able to compare and contemplate the contemporary changes and discussions related to welfare state and social services.

Grade 5:
Stduent is able to critically evaluate and argument different views related to changes and developments concerning welfare state and social services

Qualifications

No previous studies are required.

Go back to top of page