Current Issues in Social Policy (5cr)
Code: KF21SOPAS08-3001
General information
- Enrollment
- 02.07.2016 - 31.07.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2016 - 13.12.2016
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Degree programmes
- Master's Degree in Social Services and Health Care, Social Work
- Teachers
- Minna Zechner
- Tiina Hautamäki
- Course
- KF21SOPAS08
Objective
Student is familiar with contemporary social policy discources and understands how importants it is to follow societal and discussions as a professional in the field of social services. Additionally student knows how to search for information, both sceintific and everyday one.
Content
European and nationaldiscources and changes in social policy
Challanges and possibilities in municipal social policy
Development of local social welfare services
Needs assessment for a development project
Location and time
8-9.9.2016 ja 6-7.10.2016 kontaktipäivät sekä itsenäinen opiskelu.
Materials
Lopputehtävässä hyödynnettävät materiaalit:
Valinnanvapaus
Pohdi kurssin lopputehtävässä mitä valinnanvapaus voi olla ja mitä se tarkoittaa. Missä kulkevat valinnanvapauden rajat ja mitkä tekijät niitä määrittävät? Mitkä ovat valinnanvapauden esteet? Toisaalta mitä valinnanvapaus voi mahdollistaa? Suhteuta valinnanvapautta kurssilla esiin tulleisiin sosiaalipolitiikan ajankohtaisiin teemoihin.
Lopputehtävän pituus on vähintään 6 sivua, enintään 10 sivua. Riviväli 1,5. Viittaa tekstissäsi lähteisiin ja merkitse tehtävän loppuun käyttämäsi lähteet eli tee lähdeluettelo. Otsikoi tehtäväsi. Palauta tehtävä Moodleen kurssin lopputehtävän palautuslaatikkoon 9.11.2016 mennessä.
Tutustu ja käytä lopputehtävässäsi vähintään kolmea seuraavista lähteistä:
Hallintoalamaisesta aktiiviseksi valitsijaksi Valinnanvapauden muotoutuminen sote-palveluissa 2016.
http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/130823/RAP2016_011verkko.pdf?sequence=3
Karsio Olli (2016) Voiton tavoittelua hyvinvointivaltiossa. Teoksessa Halmetoja, Ojala ja Koistinen (toim.) Sosiaalipolitiikan lumo, 45-54. http://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/99365/voiton_tavoittelua_hyvinvointivaltiossa.pdf?sequence=1
Kuusinen-James Kirsi (2012) Tuoko palveluseteli valinnanvapautta?
http://www.kaks.fi/sites/default/files/Tutkimusjulkaisu%2068.pdf
Palola Elina (2011) Valinnanvapauden problematiikasta sosiaalipolitiikassa.
http://thl32-kk.lib.helsinki.fi/bitstream/handle/10024/80271/970d363e-9edf-4b54-a76e-446b81ed34b5.pdf?sequence=1#page=284
Valinnanvapaus sosiaali- ja terveydenhuollossa – kriittiset askeleet toteuttamisessa (2016). Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Päätösten tueksi 2/2016.
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/130272/URN_ISBN_978-952-302-637-7.pdf?sequence=1
Valinnanvapaus ja monikanavarahoituksen yksinkertaistaminen sosiaali- ja terveydenhuollossa. Selvityshenkilötyöryhmän väliraportti 2016.
http://stm.fi/documents/1271139/1979378/Valinnanvapaus_ja_monikanavarahoituksen_yksinkertaistaminen.pdf/07f40bf7-3c9e-4208-87c0-f963da12e6b0
Valinnanvapaus sosiaali- ja terveyspalveluissa. Kuvauksia eräistä Euroopan maista. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Työpaperi 6/2016. Helsinki 2016. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/130132/TY%D62016_6_Valinnanvapaus%20er%E4iss%E4%20Euroopan%20maissa_ty%F6paperi_6-2016_korjattu.pdf?sequence=3
Teaching methods
Luentoja siitä, miten sosiaalialan ammattilaiset saavat selville oman alan ajankohtaisista asioista. Intressijärjestöt, tutkimuslaitokset, tieteelliset lehdet ja konferenssit sekä tieteellisten kirjastojen tarjoamat palvelut käydään läpi. Lisäksi kurssiin kuuluu luento Etelä-Pohjanmaan soteuudistuksesta.
Ensimmäisillä kontaktipäivillä opiskelijoille annetaa välitehtävä, joka puretaan toisella kontaktijaksolla. Kurssin suorittaakseen, opiskelijoiden on tehtävä valinnanvapauteen liittyvä lopputehtävä ja palautettava se moodleen.
Employer connections
Etelä-Pohjanmaan soten vetäjä Harri Jokirannan luento.
Completion alternatives
Ei vaihtoehtoisia suooritustapoja.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Grade 1-2:
Student is able to describe and search for information on discussions and changes related to welfare state and social services.
Grade 3-4:
Student is able to compare and contemplate the contemporary changes and discussions related to welfare state and social services.
Grade 5:
Stduent is able to critically evaluate and argument different views related to changes and developments concerning welfare state and social services
Qualifications
No previous studies are required.