Skip to main content

Interaction and guidance methods for brain health promotion and memory disorders (2 cr)

Code: BC00DQ85-3001

General information


Enrollment
13.11.2023 - 26.02.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
04.03.2024 - 26.04.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
SeAMK Social Services and Elderly Care
Campus
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Teaching languages
Finnish
Seats
1 - 30
Degree programmes
Bachelor of Social Services and Health Care, Applied Gerontology
Teachers
Katri Turunen
Virpi Salo
Merja Hoffrén-Mikkola
Groups
MGERO23
Bachelor of Social Services and Health Care, Applied Gerontology,Multimodal implementation
Course
BC00DQ85

Evaluation scale

Passed/failed

Objective

The course introduces health literacy interaction and guidance methods to promote brain health and treat memory disorders. The course provides practice in the use of different interaction and guidance methods in lifestyle counselling for brain health, health literacy promotion and encountering people with memory problems.

On completion of the course, the student will
- identify the principles of interaction and guidance that support health literacy
- know how to use health literacy guidance methods
- can motivate clients to promote brain health and self-care
- know how to apply methods of advocacy to promote brain health
- can justify the importance of respectful and memory-friendly interaction with people with memory problems and their relatives

Content

Basics of health literacy
Lifestyle factors related to brain health
The Teach Back method
Methods of speaking up
Motivational interviewing
Respectful encounters with the person with memory loss and their loved ones

Materials

Kaikille pakollinen oppimateriaali on Moodlessa. Lisäksi on opintojaksolla suositeltavaa ja syventävää kirjallisuutta, jota opiskelija voi hyödyntää soveltuvin osin ja oman mielenkiintonsa mukaisesti:
Mönkäre, R. Muistisairaan kohtaaminen ja ohjaaminen. Teoksessa Muistisairaan hoito. Hallikainen, M., Immonen, A., Mönkäre, R., Pihlakari, P. (toim). Duodecim. Saatavilla Oppiportissa e-kirjana.
Sainio, A. (2022). Avaimet selkokieleen. Opike.
Papunet Muistisairaus ja vuorovaikutus: https://papunet.net/
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue. Elintapaohjauksen käsikirja: https://palveluketjut.hyvaep.fi/kasikirja/elintapaohjauksen-kasikirja/
Käypä Hoito: Motivoiva haastattelu ja ratkaisukeskeinen työskentelytapa: https://www.kaypahoito.fi/nix02726
Köhler, H. (2022). Potilaan ja lääkärin yhteistyö - Parantavan hoitosuhteen ytimessä. Duodecim. (hoitavasta viestinnästä soveltuvin osin)

Teaching methods

Verkko-opetus: sisältää 3 kertaa aikaan sidottua verkossa toteutuvaa kontakti-opetusta ja lisäksi itsenäisesti Moodlessa suoritettavia harjoituksia ja tehtäviä. Verkkotapaamisia ei tallenneta.

Student workload

Aikaan sidotut verkkotapaamiset/luennot 6 h, itsenäistä opiskelua 48 h.

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytyn kriteerit:
Opiskelija tunnistaa terveyden lukutaitoa tukevan vuorovaikutuksen ja ohjauksen periaatteita. Opiskelija osaa kertoa terveyden lukutaitoa tukevista ohjausmenetelmistä sekä asiakkaan motivoinnista aivoterveyden edistämiseen ja itsehoitoon. Opiskelija osoittaa tuntevansa puheeksi ottamisen menetelmiä aivoterveyden edistämiseksi. Opiskelija perustelee arvostavan ja muistiystävällisen vuorovaikutuksen merkityksen muistisairaan ja hänen läheisensä kohtaamisessa.

Assessment criteria, approved/failed

Approved criteria
The student recognises the principles of interaction and guidance that support health literacy. The student can explain health literacy guidance methods and how to motivate the client to promote brain health and self-care. Students will demonstrate knowledge of methods of advocacy for brain health promotion. The student will justify the importance of respectful and memory-friendly interactions when dealing with people with memory problems and their loved ones.

Further information

Aikaan sidotut kontaktitunnit Teamsissa maanantaina 4.3.2024 klo 15-16.30, tiistaina 16.4 klo 14.45-17 sekä perjantaina 26.4 klo 15-16.

Go back to top of page