Human factors causing mistakes in patient safety in nursing (3 cr)
Code: XX00CD77-3004
General information
- Enrollment
- 20.11.2023 - 15.05.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 15.01.2024 - 31.07.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- SeAMK Nursing and Public Health Nursing
- Campus
- SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Bachelor of Health Care, Nursing
- Degree Programme in Public Health Nursing
- Teachers
- Tiina Koskela
- Course
- XX00CD77
Evaluation scale
Passed/failed
Objective
The student
-learns to observe the human factors that cause mistakes in nursing.
-competence in clinical decision-making and nursing ethics increases.
- develops ability to reflect on his or her own actions, as well as to think about action models that can be used to avoid mistakes in -gets the courage to point out mistakes in nursing and gets tools to deal with mistakes. By developing our own operations, it is possible to create a safer nursing environment for patients, relatives and nursing staff.
Materials
Opintojakson lisätiedot (tekniset vaatimukset jne.):
Headset helpottaa videoiden äänen kuulemista
Teaching methods
Terveydenhuollossa sattuu vuosittain tuhansia läheltä piti -tilanteita, jotka heikentävät potilasturvallisuutta, vaikuttavat hoitohenkilökunnan työhyvinvointiin ja lisäävät terveydenhuollon kustannuksia. Usein virheiden taustalla ajatellaan olevan inhimillinen tekijä, kuten väsymys, nälkä, kiire, resurssit, asenne tai kliiniset taidot. Opintojakson tavoite: Opiskelija oppii havainnoimaan inhimillisiä tekijöitä joiden myötävaikutuksella virheet hoitotyössä tapahtuvat. Opintojakso lisää opiskelijan osaamista kliinisessä päätöksenteossa sekä hoitotyön etiikassa. Opintojakson tavoitteena on vaikuttaa opiskelijan omiin asenteisiin ja siihen, että opiskelija oppii reflektoimaan omaa toimintaansa, sekä miettimään toimintamalleja, joiden avulla virheitä hoitotyössä voidaan välttää. Lisäksi opiskelija saa rohkeutta tuoda esiin hoitotyössä tapahtuvia virheitä ja hän saa työkaluja virheiden käsittelemiseen. Omaa toimintaa kehittämällä on mahdollista luoda turvallisempi hoitotyön ympäristö potilaille, läheisille ja hoitohenkilökunnalle. Opintojakso on tarkoitettu 2.-4. lukuvuoden opiskelijoille sekä hoitotyön ammattilaisille.
Completion alternatives
Opintojaksolle ei ole vaihtoehtoista suoritustapaa.
Student workload
Opintojakso alkaa itsenäisellä työskentelyllä, kun Moodlen verkko-oppimisympäristö aukeaa.
Oppimispäiväkirjan palautus 30.5.2024 mennessä ja opintojakso arvioidaan 11.6.2024 mennessä.
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty/ hylätty
Hyväksytty suoritus
Opiskelija reflektoi Moodlen tarinallista sairaanhoitajan työpäivää oppimispäiväkirjassaan lähteisiin viitaten.
Assessment criteria, satisfactory (1)
x
Assessment criteria, approved/failed
Passed
The student completes all the tasks of the course.
Student:
-is able to know the risks and mistakes in nursing practice
-is able to take into account and reflect the human factors that cause mistakes in nursing.
-is able to evaluate their competence in clinical decision-making and nursing ethics.
-is able to think of operating models that can be used to avoid mistakes in nursing.
-develops ability to reflect on his or her own actions, as well as to think about action models that can be used to avoid mistakes in nursing
Further information
Terveydenhuollossa sattuu vuosittain tuhansia läheltä piti -tilanteita, jotka heikentävät potilasturvallisuutta, vaikuttavat hoitohenkilökunnan työhyvinvointiin ja lisäävät terveydenhuollon kustannuksia. Usein virheiden taustalla ajatellaan olevan inhimillinen tekijä, kuten väsymys, nälkä, kiire, resurssit, asenne tai kliiniset taidot. Opintojakson tavoite: Opiskelija oppii havainnoimaan inhimillisiä tekijöitä joiden myötävaikutuksella virheet hoitotyössä tapahtuvat. Opintojakso lisää opiskelijan osaamista kliinisessä päätöksenteossa sekä hoitotyön etiikassa. Opintojakson tavoitteena on vaikuttaa opiskelijan omiin asenteisiin ja siihen, että opiskelija oppii reflektoimaan omaa toimintaansa, sekä miettimään toimintamalleja, joiden avulla virheitä hoitotyössä voidaan välttää. Lisäksi opiskelija saa rohkeutta tuoda esiin hoitotyössä tapahtuvia virheitä ja hän saa työkaluja virheiden käsittelemiseen. Omaa toimintaa kehittämällä on mahdollista luoda turvallisempi hoitotyön ympäristö potilaille, läheisille ja hoitohenkilökunnalle. Opintojakso on tarkoitettu 2.-4. lukuvuoden opiskelijoille sekä hoitotyön ammattilaisille.