Evaluation and Social Work (5cr)
Code: BH00BS40-3003
General information
- Enrollment
 - 01.08.2022 - 31.12.2023
 - Registration for the implementation has ended.
 
- Timing
 - 15.08.2022 - 31.05.2024
 - Implementation has ended.
 
- Number of ECTS credits allocated
 - 5 cr
 
- Local portion
 - 0 cr
 
- Virtual portion
 - 5 cr
 
- Mode of delivery
 - Distance learning
 
- Unit
 - SeAMK Master School
 
- Campus
 - SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
 
- Teaching languages
 - Finnish
 
- Degree programmes
 - Master's Degree in Social Services and Health Care, Social Work
 
- Teachers
 - Tiina Hautamäki
 
- Course
 - BH00BS40
 
Evaluation scale
1-5
                    
Objective
Student is knowledgeable on the evaluation and the role it has in social work and is critically able to address the meaning, means and targets of evaluation.
                    
Content
Evaluation, when setting targets for social work and when working with clients as well as when assessing the efficiency of social work, is essential part of social work. Evaluation is based on the dea that there is something worth aiming for and some means are selected for getting there. Student reads the given material and writes an essay of six pages about evaluation in social work. Essay must b´ring fore different sides of evaluation and studetn must have a critical stance towards it.
                    
Materials
Lähteitä (esim.)
 	
 Hallikainen, M. (2019). Palvelutarpeen arviointi aikuissosiaalityössä. Teoksessa: Zechner M. (toim.) Näkökulmia palvelutarpeen arviointiin. Seinäjoki: Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 114, 34-41. 
 	
 Hankosalo, T. (2016). ESY-menetelmän käsikirja. ESY – elämäntilanteen selvittämisen ympyrä. https://docplayer.fi/36947352-Elamantilanteen-esy-selvittamisen-ympyra.html  
 Huhta, H. & Unkila, K. (2019). Kykyviisari aikuissosiaalityössä. Teoksessa: Zechner M. (toim.) Näkökulmia palvelutarpeen arviointiin. Seinäjoki: Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 114, 121-143. 
 Hänninen, S. & Junnila, M. (toim.) (2012) Vaikuttavatko politiikkatoimet? Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Tampereen Yliopistopaino Oy. Tampere. Innokylä (2022) Arviointi. https://innokyla.fi/fi/search?keyword=Arviointi 
 Kanaoja, A. (2017). Sosiaalityö ammattina. Teoksessa: Kananoja, A., Lähteinen, M. & Marjamäki, P. Sosiaalityön käsikirja. 4. uud.p. Helsinki: Tietosanoma Oy, 27-32. 
 Kivipelto, M., Blomgren, S., Karjalainen, P. & Saikkonen, P. (toim.) (2013). Vaikuttavaa aikuissosiaalityötä - arviointimalleista mittareihin. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Raportti 8/2013. 
 Kivipelto, M. (2008) Osallistava ja valtaistava arviointi. Työpapereita 17/2008. Helsinki: Stakes. https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201204193938 
Kivipelto, M & Koponen E. (2020).Tutkimuksen arviointia. Teoksessa: Kivipelto, M. (toim.) Osallistavaa aikuissosiaalityötä. Osallistavan aikuissosiaalityön tulokset. Helsinki: Terveyden ja hyvinvointilaitoksen raportti 7 /2020, 132-135. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139779/URN_ISBN_978-952-343-489-9.pdf?sequence=1&isAllowed=y  
 	
 Kivipelto, M., Karjalainen, P., Koponen E. & Liukko, E. (2020). Loppupäätelmät. Teoksessa: Kivipelto, M. (toim.) Osallistavaa aikuissosiaalityötä. Osallistavan aikuissosiaalityön tulokset. Helsinki: Terveyden ja hyvinvointilaitoksen raportti 7 /2020, 136-138. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139779/URN_ISBN_978-952-343-489-9.pdf?sequence=1&isAllowed=y  
 Koponen, T. (2021). Osallisuuspolitiikka aikuissosiaalityön asiakkuuden ja työtapojen määrittäjänä. Teoksessa: Matthies, A-L., Svelin, A-R. & Turtiainen, K. Aikuissosiaalityö. Tieto, Käytäntö ja vaikuttavuus. Tallinna: Gaudeamus, 42-54. 
Koponen, E. (2020). Arviointitulokset. Teoksessa: Kivipelto, M. (toim.) Osallistavaa aikuissosiaalityötä. Osallistavan aikuissosiaalityön tulokset. [Verkkojulkaisu]. Helsinki: Terveyden ja hyvinvointilaitoksen raportti 7 /2020, 101-131. [Viitattu 2.3.2022]. Saatavana: https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139779/URN_ISBN_978-952-343-489-9.pdf?sequence=1&isAllowed=y  
 	
 L. 30.12.2014/1301. Sosiaalihuoltolaki ks. Finlex
 	
 Laitinen, L. (2017) Näkökulmia taiteen ja kulttuurin sosiaalisen hyvinvoinnin vaikutuksiin. Sitra. https://www.sitra.fi/artikkelit/nakokulmia-taiteen-ja-kulttuurin-sosiaalisen-hyvinvoinnin-vaikutuksiin/  
Laitinen, L. (2017) Näkökulmia taiteen ja kulttuurin terveysvaikutuksiin. Sitra. https://www.sitra.fi/artikkelit/nakokulmia-taiteen-ja-kulttuurin-terveysvaikutuksiin/ 
 Paasio, P. (2017). Sosiaalityö ja vaikuttavuus. Teoksessa: Kananoja, A., Lähteinen, M. & Marjamäki, P. Sosiaalityön käsikirja. 4. uud.p. Helsinki: Tietosanoma Oy, 247-259. 
 	
 Paavola, J. (2019). Aikuisten palvelutarpeen arvioinnin työskentelymalli. Teoksessa: Zechner M. (toim.) Näkökulmia palvelutarpeen arviointiin. Seinäjoki: Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 114, 107-120. 
 Paavola, J. & Viitasalo, K. (2019). Mistä aikuisen tuen tarve syntyy. Teoksessa: Zechner M. (toim.) Näkökulmia palvelutarpeen arviointiin. Seinäjoki: Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 114, 18-33. 
Pohjola, A., Kemppainen, T. & Väyrynen S. (2012) Toim. Sosiaalityön vaikuttavuus. Juvenes Print. Tampere.
 Rajavaara, M. (2006) Yhteiskuntaan vaikuttava Kela. Katsaus vaikuttavuuden käsitteisiin ja arviointiin. Sosiaali- ja terveysturvan katsauksia 69, Helsinki: Kela. https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10250/7894/Katsauksia69netti.pdf?sequence=1  
 Pääkaupunkiseudun sosiaalialan osaamiskeskus (Socca). Helsinki: Aikuisväestön hyvinvointimittari https://www.socca.fi/aikuissosiaalityo_ja_sosiaalinen_kuntoutus/aikuisvaeston_hyvinvointimittari  
 	
 Svelin, A-R., Matthies, A-L & Turtiainen, K. (2021). Aikuissosiaalityö ja KAIMER -teoria en tietopohjan jäsentäjänä. Teoksessa: Matthies, A-L., Svelin, A-R. & Turtiainen, K. 2021. Aikuissosiaalityö. Tieto, Käytäntö ja vaikuttavuus. Tallinna: Gaudeamus 7-26. 
 Sosiaalihuoltolain soveltamisopas. (2017). Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö. Julkaisuja 2017:5. 
 	
 Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) 16.02.2016. Helsinki: Määräys sosiaalihuollon palvelutehtävien luokituksesta.
https://www.thl.fi/attachments/tiedonhallinta/Maarays_1_2016_sosiaalihuolto.pdf  
 Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) 12.8.2021. Työikäisten palvelutarpeen arvio. https://sosmeta.thl.fi/sosmeta-publish-ui/document-definitions/bc755c97-6911-4166-a17f-36e7f6429e43/definition  
 	
 Työterveyslaitos (2019). Kykyviisari, Työ ja toimintakyvyn itsearviointimenetelmä. Käyttöopas. Työterveyslaitos, Solmu-hanke. Saatavana: https://sivusto.kykyviisari.fi/wp-content/uploads/2019/10/Kykyviisari_kaytto_opas_paivitys_SF_171019_yleinen-.pd 
 	
 SOSTE (2022) Kehittäminen ja arviointi järjestöissä https://www.soste.fi/uncategorized/kehittaminen-ja-arviointi-jarjestoissa/ 
 Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (2021) Toimia. Mittarit. http://www.thl.fi/toimia/tietokanta/mittari/tulokset/ 
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (2022) Arviointi. https://www.thl.fi/fi/tutkimus-ja-asiantuntijatyo/hankkeet-ja-ohjelmat/sokra/arviointi/itsearviointi 
 Työterveyslaitos (2022) Työkyvyn arviointi. https://www.ttl.fi/palvelut/tyolaaketiede-ja-tyokyky/tyokyvyn-arviointi 
 Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (2014) Vaikutukset ja vaikuttavuus. https://www.thl.fi/fi/web/terveyden-edistaminen/perustelut/vaikutukset-ja-vaikuttavuus 
 Toikko, T. & Rantanen T. (2009). Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampereen Yliopistopaino Oy – Juvenes Print.
 Toikko T. (2012) Sosiaalipalveluiden kehityssuunnat. Juvenes Print. Tampere.
 Volanto S. & Zechner M. (2017) PRO SOS -hankkeen aikuissosiaalityön alkukartoitus: Palvelutarpeen arviointi, kuntien ja Kansaneläkelaitoksen yhteistyö toimeentulotuessa ja sosiaalityön yhteiskehittäminen. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 128.
 Virtanen, P. (2007) Arviointi. Arviointitiedon luonne, tuottaminen ja hyödyntäminen. Helsinki: Edita.
                    
Student workload
5 op opiskelijan itsenäistä opiskelua
                    
Assessment criteria, satisfactory (1)
Students know what is meant by evaluation and are able to describe evaluation in social work.
                    
Assessment criteria, good (3)
Students know what is meant by evaluation and are able to describe evaluation in social work. They are able to explain about various means used in to evaluate the effectiveness of social work.
                    
Assessment criteria, excellent (5)
Students are able to critically analyse the evaluation of social work and analytically discuss various dimensions of evaluation in social work.
                    
Qualifications
No previous studies are required.