Skip to main content

Qualitative Research (5 cr)

Code: BH00BS33-3003

General information


Enrollment
14.11.2022 - 15.01.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
17.03.2023 - 14.04.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
SeAMK Master School
Campus
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Master's Degree in Social Services and Health Care, Social Work
Teachers
Katja Valkama
Leena Elenius
Tiina Hautamäki
Course
BH00BS33

Evaluation scale

1-5

Objective

Students understand the principles of qualitative research and know how to apply them to practical research and development activities.

Content

Research designs in qualitative research, qualitative data and methods of analysis. Concepts, the theoretical framework and research ethics in qualitative research.

Materials

Kirjallisuutta esim.

Aaltonen T., Henriksson L., Tiilikka T., Valokivi H. & Zechner M. (2019). Maisema omaelämäkirjoitusten kerronnallisena resurssina. Sosiologia 56(3), 266-281. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019092329418

Kananen, J. (2017). Laadullinen tutkimus pro graduna ja opinnäytetyönä. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Liiketoiminta- ja palvelut yksikkö.

Hautamäki, T. (2002). Tuberkuloosin ja aidsin merkitykset. Tampereen yliopisto, sosiologian ja sosiaalipsykologian laitos. Tampere: Tampere University Press. Juvenes Print Oy.

Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. (2012). Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.

Heikkinen, V.(2020) .Tekstianalyysi: miksi kielellisillä valinnoilla on merkitystä? Helsinki: Gaudeamus.

Hyvärinen, M., Nikander, P., Ruusuvuori, J. & Aho, A-L. (2017). Tutkimushaastattelun käsikirja. Tampere: Vastapaino. E-kirja.

Hänninen, V. (2000). Sisäinen tarina, elämä ja muutos. Acta Universitas Tamperensis 696. Tampere: Tampereen yliopisto.

Miettinen, S. (2006). Eron aika. Tyttärien kertomuksia ikääntyneen vanhemman kuolemasta. Yhteiskuntapolitiikan laitoksen tutkimuksia 4/2006. Helsinki: Yliopistopaino.

Ronkainen, S., Pehkonen, L., Lindblom-Ylänne, S. & Paavilainen, E. (2011). Tutkimuksen voimasanat. Helsinki: WSOYpro.

Ruusuvuori, J. & Tiittula, L. (toim.) (2005) .Haastattelu. Tutkimus, tilanteet ja vuorovaikutus. Tampere: Vastapaino.

Tietoarkisto. Laadullisen tutkimuksen verkkokäsikirja. https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/kvali/

Tuomi, J. & Sarajärvi, A. (2017) .Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Helsinki: Tammi.

Zechner, M. & Tiilikka, T. (2020). Representations of mothering of migrant Finns. Teoksessa: Family life in transition: borders, transnational mobility and welfare society in Nordic countries. Toim. Hiitola J., Turtiainen K., Tiilikainen M. & Gruber S. Taylor & Francis. Routledge. Ss. 69-80 https://seamk.finna.fi/Record/seamk_electronic.991240525605969

Assessment criteria, satisfactory (1)

Students can describe the principles of qualitative research and name research ethical principles.

Assessment criteria, good (3)

Students are able to compare types of qualitative research and select methods that are ethically sound and suitable for the research objectives.

Assessment criteria, excellent (5)

Students are able to critically evaluate types of qualitative research and make use of various qualitative research methods in an ethically sound manner.

Qualifications

No previous studies are required.

Go back to top of page