Skip to main content

Citizens, Clients and Socially Excluded (5 cr)

Code: BH00BS31-3003

General information


Enrollment
16.04.2022 - 07.09.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
15.12.2022 - 13.01.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
SeAMK Master School
Campus
SeAMK Seinäjoki, Kampustalo
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Master's Degree in Social Services and Health Care, Social Work
Teachers
Katja Valkama
Tiina Hautamäki
Course
BH00BS31

Evaluation scale

1-5

Objective

Students can explain and evaluate how citizens’ life situations and the social policy system are connected and how they can produce welfare or social exclusion. Students are able to critically reflect on the client’s position in social services and evaluate meanings attached to naming clients.

Content

Life stages and life situations of individuals and what kinds of role social policies have in them. The control side of social policies and what kinds of responsibilities and requirements are given to clients who are named in different ways.

Materials

Kirjallisuus esim.

Hoppania, H-K., Karsio, O., Näre, L., Olakivi, A., Sointu, L., Vaittinen T. & Zechner, M. (2016). Hoivan arvoiset. Vaiva yhteiskunnan ytimessä. Gaudeamus.

Juhila, K. (2006). Sosiaalityöntekijöinä ja asiakkaina: sosiaalityön yhteiskunnalliset tehtävät ja paikat. Vastapaino.

Järvinen, M.-K. (2007). Asiakas-työntekijäsuhteen dialoginen arviointi kriminaalihuollossa. Rikosseuraamusviraston julkaisuja 1/2007. https://www.sosnet.fi/loader.aspx?id=5674224d-1e76-43bd-9dff-875342bbd609

Kokko, R.-L. (2003). Asiakas kuntoutuksen yhteistyöryhmässä: institutionaalisen kohtaamisen jännitteitä. Kuntoutussäätiö, tutkimuksia 72, Helsinki.

Meriluoto, T. (2018). Making Experts-by-experience, Governmental Ethnography of Participatory Iniatives in Finnish Social Welfare Organisations. JYU Dissertations. Jyväskylä. https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/60096/978-951-39-7603-3_vaitos24112018.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Nummela, T. (2011). Asiakkaan asema ja oikeuksien toteutuminen aikuissosiaalityössä. Publications of the University of Eastern Finland. Dissertations in Social Sciences No 17. University of Eastern Finland. http://epublications.uef.fi/pub/urn_isbn_978-952-61-0365-5/urn_isbn_978-952-61-0365-5.pdf

Palukka H., Tiilikka T. & Auvinen P. (2019). Kokemusasiantuntija mielenterveys- ja päihdepalveluissa. Janus 27(1), ss. 21-37. https://journal.fi/janus/article/view/66252

Raitakari, S. (2006). Neuvottelut ja merkinnät minuuksista - vuorovaikutuksellisuus ja retorisuus nuorten tukiasumisyksikön palavereissa ja tukisuunnitelmissa. Acta Universitatis Tamperensis; 1183, Tampereen yliopisto, Tampere. https://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/67648/951-44-6753-1.pdf?sequence=1

Brunila K., Harni E., Saari A. & Ylöstalo H. (toim.) (2021).Terapeuttinen valta. Onnellisuuden ja hyvinvoinnin jännitteitä 2000-luvun Suomessa. Tallinna: Vastapaino.

Lakkala, S., Kangas, H. & Pulju, M. (toim.) (2014). Yhdessä toimimalla kohti hyvinvoivaa koulua. Koulun toimintakulttuurin kehittäminen monitoimijuuden avulla. Rovaniemi: University of Lapland. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-787-2

Tiilikainen, E. (2019). Jakamattomat hetket. Yksinäisyyden kokemus ja elämänkulku. Gaudeamus. Tallinna.

Toikko, T. (2012). Sosiaalipalveluiden kehityssuunnat. Tampere: Tampere University Press. http://tampub.uta.fi/handle/10024/103162

Valkama, K. (2012). Asiakkuuden dilemma - Näkökulmia sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkuuteen. Vasa: Acta Wasaensia 267, Sosiaali- ja terveyshallintotiede 7. http://www.uva.fi/fi/research/publications/orders/database/?julkaisu=693

Valokivi, H. (2008). Kansalainen asiakkaana. Tutkimus vanhusten ja lainrikkojien osallisuudesta, oikeuksista ja velvollisuuksista, Tampereen Yliopistopaino Oy – Juvenes Print, Tampere.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Students can describe connections between citizens and social policy systems and the client’s position in social services

Assessment criteria, good (3)

Students can describe connections between citizens and social policy systems and evaluate how different names attached to clients affect their clientship and the provision of services.

Assessment criteria, excellent (5)

Students can analytically and critically describe connections between citizens and social policy systems and analytically evaluate how different names attached to clients affect their clientship and the provision of services.

Qualifications

No previous studies required.

Go back to top of page