Skip to main content

Medical Nursing (6cr)

Code: BD00BQ31-3001

General information


Enrollment
01.08.2019 - 28.10.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
21.10.2019 - 31.05.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
6 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Public Health Nursing
Teachers
Virpi Salo
Marika Toivonen
Katri Hemminki
Tarja Knuuttila
Raija Palo
Scheduling groups
Sisätautien hoitotyö (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Palliatiivinen hoitotyö (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Tartuntatautien hoitotyö (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Sisätaudit, verkko (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Kliiniset tutkimukset (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
Sisätautien hoitotyö
Palliatiivinen hoitotyö
Tartuntatautien hoitotyö
Sisätaudit, verkko
Kliiniset tutkimukset
Course
BD00BQ31

Content scheduling

Sisätautien hoitotyö:
1. SISÄTAUTIEN HOITOTYÖN LÄHTÖKOHDAT
Ahonen, O., Blek-Vehkaluoto, M., Ekola, S., Partamies, S., Sulosaari, V., Uski-Tallqvist, T. 2016. Kliininen hoitotyö. Sisätauteja, kirurgisia sairauksia ja syöpätauteja sairastavan hoito. Helsinki: Sanoma Pro Oy. s. 15- 99.
2. ERILAISIA SISÄTAUTIEN SAIRAUKSIA SAIRASTAVAN
POTILAAN HOITOTYÖ
KEUHKOSAIRAUKSIA SAIRASTAVAN POTILAAN HOITOTYÖ
* KAT-potilaan hoitotyö, Astmapotilaan hoitotyö
* vaikeutuneen hengityksen hoitotyön menetelmiä
*Luokkaharjoitelu: Happisaturaatio, PEF-mittaus, hapen antaminen, inhalaatiolääkkeiden antotapoja, potilasohjaus
Simulaatio
Ahonen, O., Blek-Vehkaluoto, M., Ekola, S., Partamies, S., Sulosaari, V., Uski-Tallqvist, T. 2016. Kliininen hoitotyö. Sisätauteja, kirurgisia sairauksia ja syöpätauteja sairastavan hoito. Helsinki: Sanoma Pro Oy. s. 445-464 ja 469 -506
SYDÄN JA VERISUONISAIRAUKSIA SAIRASTAVAN POTILAAN HOITOTYÖ
a) SEPELVALTIMOTAUTIA SAIRASTAVAN POTILAAN HOITOTYÖ
* Rintakipupotilaan hoitotyö
*Sydäninfarkti/ akuutti koronaarisyndrooma potilaan hoitotyö
*Flimmeripotilaan hoitotyö
Luokkaharjoittelu: EKG-ottaminen,
Simulaatio
b) SYDÄMEN VAJAATOIMINTAPOTILAAN HOITOTYÖ
Luokkaharjoittelu: NTP-tarkkailu
Simulaatio
Ahonen, O., Blek-Vehkaluoto, M., Ekola, S., Partamies, S., Sulosaari, V., Uski-Tallqvist, T. 2016. Kliininen hoitotyö. Sisätauteja, kirurgisia sairauksia ja syöpätauteja sairastavan hoito. Helsinki: Sanoma Pro Oy. s. 182-268.
http://www.hotus.fi/system/files/Syd%C3%A4men_%20vajaatoimintapotilaan_omahoito.%20Tiivistelm%C3%A4.pdf
c) AIVOVERENKIERTOHÄIRIÖPOTILAAN HOITOTYÖ
* Aivoinfarktipotilaan hoitotyö
Luokkaharjoittelu (akuutti vaihe- tarkkailu, neurologinen tilanne arviointi- tarkkailu, kuntouttava hoitotyö)
Simulaatio
Ahonen, O., Blek-Vehkaluoto, M., Ekola, S., Partamies, S., Sulosaari, V., Uski-Tallqvist, T. 2016. Kliininen hoitotyö. Sisätauteja, kirurgisia sairauksia ja syöpätauteja sairastavan hoito. Helsinki: Sanoma Pro Oy. s. 345-382
TYYPIN 2 -DIABETESPOTILAAN HOITOTYÖ
Laboraatio: ohjaaminen
Simulaatio
Ahonen, O., Blek-Vehkaluoto, M., Ekola, S., Partamies, S., Sulosaari, V., Uski-Tallqvist, T. 2016. Kliininen hoitotyö. Sisätauteja, kirurgisia sairauksia ja syöpätauteja sairastavan hoito. Helsinki: Sanoma Pro Oy. s. 584-605.
HAAVAHOIDOT
* avoimen haavan hoito
* diabeettisen jalkahaavan ennaltaehkäisy
Luokkaharjoittelu: avoimen haavan hoito erilaisin sidoksin.
Simulaatio
Duodecim-oppiportti-verkkokurssi: Avoimen haavan paikallishoito
ERITYSELIMISTÖN SAIRAUKSIA SAIRASTAVAN POTILAAN HOITOTYÖ
KROONISTA MUNUAISEN VAJAATOIMINTAA SAIRASTAVAN POTILAAN HOITOTYÖ JA DIALYYSIHOIDOT
Luokkaharjoittelu
Simulaatio
Ahonen, O., Blek-Vehkaluoto, M., Ekola, S., Partamies, S., Sulosaari, V., Uski-Tallqvist, T. 2016. Kliininen hoitotyö. Sisätauteja, kirurgisia sairauksia ja syöpätauteja sairastavan hoito. Helsinki: Sanoma Pro Oy. s. 621-626, 645-672 .
TUKI- JA LIIKUNTAELIMISTÖN SAIRAUKSIA SAIRASTAVAN POTILAAN HOITOTYÖ
NIVELREUMAPOTILAAN HOITOTYÖ
Luokkaharjoittelu
Simulaatio
Ahonen, O., Blek-Vehkaluoto, M., Ekola, S., Partamies, S., Sulosaari, V., Uski-Tallqvist, T. 2016. Kliininen hoitotyö. Sisätauteja, kirurgisia sairauksia ja syöpätauteja sairastavan hoito. Helsinki: Sanoma Pro Oy. s. 733-739
SYÖPÄPOTILAAN HOITOTYÖ
* Myeloomaa sairastavan hoitotyö
Luokkaharjoittelu
Simulaatio
Ahonen, O., Blek-Vehkaluoto, M., Ekola, S., Partamies, S., Sulosaari, V., Uski-Tallqvist, T. 2016. Kliininen hoitotyö. Sisätauteja, kirurgisia sairauksia ja syöpätauteja sairastavan hoito. Helsinki: Sanoma Pro Oy. s. 138-179, 413-418, 434-444.
Palliatiivinen hoitotyö:
Näkökulmia sairaanhoitajan asiantuntijuuteen; eettiset kysymykset
Palliatiivinen hoito; mitä on palliatiivinen hoito, oireiden hoito palliatiivisessa hoidossa,
lääkehoito palliatiivisessa hoidossa
Palliatiivisen hoidon porrastus ja nykytila
Kipupotilaan hoitotyö
Kuolevan hoitotyö
Tartuntatautien hoitotyö: yleisimmät tartuntataudit,yleisimmät tartuntojen aiheuttajat suomessa ja muualla, Hengitystievirukset ja Hengityselinsairaudet, Suolistovirukset,Veriteitse tarttuvat virustaudit, Virustaudit yleensä,Resistentit bakteerit, Sukupuolitautipatogeenit.
Kliiniset tutkimukset: Kliinisen fysiologian ja mikrobiologian perustutkimukset

Objective

Students implement multi-professional nursing care for chronically ill patients while taking into consideration the patient's age, growth and development stage, the requirements of ethicality and the care and service setting. Students know how to assess the resources of patients and families from different cultural backgrounds and know how to support them in the planning, implementation and evaluation of nursing care. Students plan, implement and evaluate nursing interventions for medically, infectious patients and family members of all ages facing common medical conditions, infectious and end of life. Students use evidence-based interventions developed for medical conditions, infectious diseases and palliative problems to help, support and counsel patients and family members of all ages. Students are competent in common nursing procedures and diagnostic examinations used as part of chronically ill patients' total care. Students know how to support and promote patients' and families' health and ability to function. They are able to help and support patients and family members of all ages in palliative and end-of-life nursing situations. Students are able to counsel and support patients and families of all ages in self-care. They counsel patients before and after clinical examinations. Students observe the principles of fighting infections and are able to explain why this is important in the care of medical, infectious and palliative patients. Students nurse patients using current knowledge of internal medicine, infectious diseases and palliative care.

Content

Health promotion, self-care support and rehabilitation in nursing with medical and infectious patients and their families. Nursing interventions (FinCC) in nursing patients with medical conditions, infectious diseases and palliative care. The national documentation model for nursing. Effica. The impact of the patient's age, sex, cultural background, growth and development stage and care and service setting on the care of medical, infectious patients and their families and on palliative nursing. Assessment of nursing needs and monitoring vital functions in medical, infectious and palliative patients. Essential examinations and nursing procedures for medical, infectious and palliative patients. Nursing, rehabilitation and counselling of patients and families suffering from nationally prevalent diseases. Nursing, rehabilitation and counselling of patients and families suffering from common neurological diseases. Nursing, rehabilitation and counselling of patients and families suffering from common infectious diseases. Palliative nursing. End-of-life nursing. Multiprofessionalism in the care of medical, infectious and palliative patients. The most important physiological, haematological, chemical and microbiological examinations. A safe nursing environment. Occupational safety. Common medical conditions, infectious diseases and diseases caused by intoxicant abuse.

Materials

Sisätautien hoitotyö:
Ahonen, O., Blek-Vehkaluoto, M., Ekola, S., Partamies, S., Sulosaari, V., Uski-Tallqvist, T. 2016. Kliininen hoitotyö. Sisätauteja, kirurgisia sairauksia ja syöpätauteja sairastavan hoito. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
http://www.hotus.fi/system/files/Syd%C3%A4men_%20vajaatoimintapotilaan_omahoito.%20Tiivistelm%C3%A4.pdf
Palliatiivinen hoitotyö:
Ahonen, O., Blek-Vehkaluoto, M., Ekola, S., Partamies, S., Sulosaari, V., Uski-Tallqvist, T. 2016. Kliininen hoitotyö. Sisätauteja, kirurgisia sairauksia ja syöpätauteja sairastavan hoito. Helsinki: Sanoma Pro Oy. s. 138-179, 413-418, 434-444.
Saarto Tiina, Hänninen Juha, Antikainen Riitta, Vainio Anneli ja Aaltonen Mari (toim.)
Palliatiivinen hoito, 2015 Duodecim oppikirjat, Saatavilla Terveysportissa verkkojulkaisuna
Palliatiivinen hoito ja Saattohoito- käypähoitosuositus
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50063
Tartuntatautien hoitotyö:Kurki Raili, Pammo Hely 2010. Tartuntataudit ja hoitotyön osaaminen. Tartuntataudit Suomessa 2015 Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) Infektiotaudit-osasto, raportit 2016., https://www.thl.fi/fi/web/infektiotaudit. https://www.thl.fi/ttr/gen/rpt/tilastot.html
Kliiniset tutkimukset 2: Opettajan materiaali (Moodle)
Sisätaudit ja infektiosairaudet
- Laurean verkko-oppimisympäristö

Teaching methods

Sisätautien hoitotyö:
- luennot, tehtävät, verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu
- harjoittelu luokassa , simulaatio -oppiminen
Kliiniset tutkimukset: luennot, itsenäinen opiskelu
Sisätaudit ja infektiosairaudet
-verkko-opiskelu : Laurean oppimisympäristö
Palliatiivinen hoitotyö: luennot,tehtävät, verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu

Exam schedules

Sisätautien hoitotyö:
1 koe
- hyväksytyt luokkaharjoittelu/ simulaatioharjoittelut (edellyttää läsnäoloa ja aktiivista
osallistumista)
Palliatiivinen hoitotyö : kirjallinen tehtävä
Tartuntatautien hoitotyö :kirjallinen tehtävä / seminaari
Kliiniset tutkimukset 2: Tentti kurssin lopuksi
Sisätaudit ja infektiosairaudet , verkkotehtävä Laurean oppimisympäristössä

Student workload

Sisätautien hoitotyö (ks. kohta sisällön jaksotus)
Kliiniset tutkimukset 2: luentoja 12h + koe 2h, itsenäinen opiskelu
Palliatiivinen hoitotyö: 12h lähiopetusta, itsenäinen opiskelu, kirjallinen tehtävä

Assessment criteria, satisfactory (1)

Satisfactory (1-2)

1-2
Students
-use the knowledge foundation of client-centred clinical nursing narrowly
-on a satisfactory level, seek information and use evidence-based knowledge to explain their actions in client-centred clinical nursing
-on a satisfactory level, implement their competence in client-centred clinical nursing in various nursing/public health nursing situations
-are capable of client-centred and safe clinical practice based on ethical principles
-possess adequate skills in client-centered clinical decision-making
-are to some extent prepared to develop client-centred clinical nursing

Assessment criteria, good (3)

Good (3-4)

3-4
Students
-competently and extensively use the concepts and knowledge of client-centred clinical nursing
-evaluate and critically use evidence-based knowledge in client-centred clinical nursing
- implement their competence in client-centred clinical nursing in an anticipatory manner and are capable of independent decision-making in various client-centred clinical nursing situations
-are capable of client-centred, responsible and safe clinical practice
-apply alternative solutions to decision-making in client-centred clinical nursing
-evaluate action and safety in client-centred clinical nursing based on professional ethical principles of nursing/public health nursing
-act as experts of client-centred clinical nursing in multidisciplinary teams and projects in collaboration with people who represent different cultures
- purposefully develop themselves and their working community in client-centred clinical nursing

Assessment criteria, excellent (5)

Excellent (5)

5
Students
-demonstrate competence in the nursing scientific knowledge base and competently apply this knowledge to client-centred clinical nursing
-independently seek, use and critically evaluate international evidence-based nursing scientific knowledge in client-centred clinical nursing
- implement their competence in client-centred clinical nursing in an anticipatory manner and are capable of independent decision-making in various client-centred clinical nursing situations
-assume responsibility for the patient's/client's care and service process in client-centred clinical nursing
-create innovative alternative solutions to decision-making in client-centred clinical nursing
-develop action and safety based on the professional ethics of nursing/public health nursing in client- centred clinical nursing
-as experts of client-centred clinical nursing, develop action in multidisciplinary teams and projects in collaboration with people who represent different cultures
- develop themselves, their profession and practice in client-centred clinical nursing purposefully, with a career-oriented approach

Assessment criteria, approved/failed

Pass/fail

Fail = 0

Students
- do not adequately appreciate or use the knowledge base of client-centred clinical nursing
- are not adequately able to give reasons for their chosen actions in client-centred clinical nursing
-are not adequately able to apply to practice their knowledge of client-centred clinical nursing
-are not capable of adequate client-centred and safe clinical practice
-do not possess adequate decision-making skills for client-centred clinical nursing
-do not adequately take into consideration safety or ethical principles in client-centred clinical nursing
-are not prepared to develop client-centred clinical nursing

Qualifications

Basics of Clinical Nursing 1 and 2

Further information

Sisätautein hoitotyö-opintojakso koostuu eri osista, joita ovat sisätautien hoitotyö, palliatiivinen hoitotyö, tartuntatautien hoitotyö ja kliiniset tutkimukset 2 sekä Sisätaudit. Kukin osa muodostaa itsenäisen kokonaisuuden.
Nämä opintojakson osat muodostavat yhteisen arvosanan.

Go back to top of page