Gerontological Nursing (2cr)
Code: SHO6F2-3005
General information
- Enrollment
- 09.09.2017 - 08.10.2017
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 21.08.2017 - 06.10.2017
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Degree programmes
- Bachelor of Health Care, Nursing
- Teachers
- Virpi Salo
- Katri Hemminki
- Miisa Lamminen
- Course
- SHO6F2
Evaluation scale
1-5
Content scheduling
Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa gerontologisessa hoitotyössä potilaan iän, elämänvaiheen sekä erilaisten hoito- ja palveluympäristöjen ja eettisyyden vaatimukset huomioon ottaen. Opiskelija osaa arvioida kulttuuritaustaltaan erilaisten ikääntyneiden potilaiden ja heidän läheistensä voimavarat ja tukea heitä gerontologisen hoitotyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Hän osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyneiden potilaiden ja heidän läheistensä hoitotyötä tavallisimpien geriatristen sairauksien ja ikääntymiseen liittyvien muutosten kohdatessa. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida muistisairaiden hoitotyötä. Opiskelija osaa hoitaa ikääntyneitä potilaita ja heidän läheisiään käyttämällä gerontologisessa hoitotyössä käytössä olevia näyttöön perustuvia auttamisen, tukemisen ja ohjaamisen menetelmiä. opiskelija osaa auttaa ja tukea saattohoidossa olevia ikääntyneitä potilaita ja heidän läheisiään.Hän osaa tukea ja edistää ikääntyneen potilaan ja hänen läheisensä terveyttä ja toimintakykyä. Opiskelija osaa tukea ikääntynyttä potilasta ja hänen läheisiään erilaisissa elämän kriisi- ja muutostilanteissa. Hän osaa ohjata ja tukea ikääntynyttä potilasta ja hänen läheisiään omahoitoon ja kuntoutumiseen. Opiskelija osaa hoitaa potilaita ajantasaista gerontologista ja geriatrista tietoperustaa hyödyntäen.
Terveyden edistäminen, omahoidon tukeminen ja kuntoutus gerontologisessa hoitotyössä. Keskeiset hoitotyön auttamismenetelmät (FinCC) gerontologisessa hoitotyössä. Kansallisen kirjaamisen malli hoitotyön kirjaamisessa. Effica. Iän, sukupuolen, kulttuuritaustan, elämänvaiheen sekä erilaisten hoito- ja palveluympäristöjen asettamat vaatimukset gerontologiselle hoitotyölle. Ikääntyneiden potilaiden ja heidän läheistensä hoitotyö, kuntoutus ja ohjaus. Muistisairaiden ja heidän läheistensä hoitotyö, kuntoutus ja ohjaus. Hoitotyö elämän loppuvaiheessa. Saattohoito.
Moniammatillisuus gerontologisessa hoitotyössä. Ikääntyneiden potilaiden ja heidän läheisten terveyden ja toimintakyvyn tukeminen. Turvallinen hoitoympäristö. Työturvallisuus. Työnohjaus. Gerontologia. Geriatria tehdään Skhole kurssina
Objective
Students implement multi-professional gerontological nursing care while taking into consideration the patient's age, life situation, the requirements of ethicality and the care and service setting. Students know how to assess the resources of patients and families from different cultural backgrounds and know how to support them in the planning, implementation and evaluation of nursing care. Students plan, implement and evaluate nursing interventions for aged patients and family members facing common geriatric conditions and age-related changes. Students know how to plan, implement and evaluate nursing for people with memory disorders. They use evidence-based interventions developed for gerontological nursing to help, support and counsel aged patients and family members. Students are able to help and support aged patients and families during terminal care. They support and promote aged people's and family members' health and ability to function. Students know how to support aged patients and families during crisis and change. They are able to counsel and support aged patients and family members in self-care and rehabilitation. In their work, students use current gerontological and geriatric knowledge.
Content
Health promotion, self-care support and rehabilitation in gerontological nursing. The most important nursing interventions (FinCC) in gerontological nursing. The national documentation model for nursing. Effica. The impact of the patient's age, sex, cultural background, life situation and care and service setting on gerontological nursing. Nursing, rehabilitation and counselling of aged patients and their families. Nursing, rehabilitation and counselling of dementia patients and their families. End-of-life care. Terminal care. Multiprofessionalism in gerontological nursing. Supporting aged patients' and their family members' health and ability to function.
A safe nursing environment. Occupational safety. Supervision of work. Gerontology. Geriatrics.
Materials
Kelo, S., Launiemi, H., Takaluoma, M. & Tiittanen, H. 2015. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. SanomaPro
Räihä, I., Seppälä, M. & Viitanen, M. 2006. Geriatrian jättiläiset.
Ajankohtainen materiaali, artikkelit, luennot, Moodletehtävät, Käypä Hoito suositukset
Geriatria verkkokurssi Skhole oppimisympäristössä
Teaching methods
Luennot, case-menetelmät, Moodle oppimisympäristö, itsenäinen työskentely, seminaari- ja verkkotyöskentely.
Geriatria: www.skhole.fi itsenäinen verkko-opiskelu
Employer connections
Harjoittelu toteutuu vanhustyön oppimisympäristöissä viikoilla 41-45 ja viikolla 46 omaishoitajatehtävä
Exam schedules
Kirjallinen tentti viikolla 40
Geriatria: www.skhole.fi verkkotentti ohjeiden mukaan
Completion alternatives
Gerontologisen hoitotyön teoriaosuus 2 op ja harjoittelu 7 op (=9 op) voidaan suorittaa vaihtoehtoisesti perinteisen mallin sijaan Työn opinnollistamisella. Tämä edellyttää sitä, että opiskelijalla on työsuhde työpaikkaan, jossa toteutuu vanhusten hoitotyö ja opetussuunnitelmassa olevat tavoitteet. Opiskelijan tulee ilmoittautua opettajalle mikäli haluaa suorittaa Gerontolgisen hoitotyö kurssin Työn opinnollistamisella perinteisen mallin sijaan. Ennen kurssin alkua koulutuspäällikkö ja opettaja arvioivat kriteerien mukaan tämän vaihtoehtoisen toteutusmuodon opiskelijakohtaisesti.
Student workload
2 opintopistettä koostuu teoriatunneista, seminaarista, tentistä, Geriatria verkkokurssista ja itsenäisestä opiskelusta, yhteensä 54 tuntia (1 op = 26,6 h)
Assessment criteria, satisfactory (1)
Assessment criterias written in the study entity of Client-Centred Clinical Competence during the middle phase of the studies.