Welfare and Living Conditions (5cr)
Code: SOSPST20-3002
General information
- Enrollment
- 12.11.2016 - 18.11.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 09.01.2017 - 19.02.2017
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Degree programmes
- Bachelor of Social Services
- Teachers
- Riitta Ranta
- Course
- SOSPST20
Evaluation scale
1-5
Objective
Students are able to explain the conceptual foundation of welfare. They can explain how such factors as experienced welfare and health, mental wellbeing, social relations, work, meaningful activities and living conditions affect people's welfare and coping in daily life. Students are able to explain how physical and mental illness, disability and ageing influence people's welfare and ability to function. Students know how to seek information from various publications of organizations and from literature, articles and online sources.
Content
- welfare, experienced welfare
- quality of life
- ability to function, health
- work, ageing, disability
Location and time
9.-17. 2. 2016
Materials
- Vaarama M., Karvonen S., Kestilä L., Moisio P.& Muuri A. (toim.) 2014. Suomalaisten hyvinvointi 2014. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. s. 1- 144 tai 1- 98.
- Suomalaisten hyvinvointi 2010 s. 28-77, 126-179, 216-233. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/80297/8cec7cec-5cf3-4209-ba7a-0334ecdb6e1d.pdf?sequence=1#page=127
- http://hyvinvointikompassi.thl.fi/fi/web/hyvinvointikompassi/
- http://www.terveytemme.fi/
- http://uusi.sotkanet.fi/portal/page/portal/etusivu
- Kuronen- Ojala M., Lehtola M.& Rautajoki A. 2014. Etelä-Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaa ja Pohjanmaan hyvinvointibarometri 2012. Ajankohtainen arvio pohjalaismaakuntien väestön hyvinvoinnin ja palvelujen tilasta sekä niiden muutossuunnista. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 75. http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/69067/B75.pdf?sequence=3
- Tilastokeskuksen tilastoja elinoloista http://www.stat.fi/til/eli.html
- https://www.thl.fi/fi/web/hyvinvointipolitiikka/elinolot-ja-hyvinvointi/terveys-ja-toimintakyky
- Toivio, T.& Nordling, E. 2013. Mielenterveyden psykologia. Edita. ss59-66 ja ss.159-237.
Opintojakson aikana opiskelija hankkii tietoja opintojakson teemoista yhdistettynä opintojaksoon Sosiaalialan tiedonhankinnan perusteet.
Teaching methods
- Kontaktiopetus 2op (52t), joka sisältää luentoja, ryhmätyöskentelyä, mahdollisia tutustumiskäyntejä tai asiantuntijavierailuja.
- Itsenäinen opiskelu 2op (52t), joka sisältää itsenäistä ja ryhmässä tapahtuvaa tiedonhankintaa, tiedon prosessointia ja analysointia. Tentti.
Työelämässä opiskelua 1op (26t). Opiskelijat keskustelevat ikäihmisten, vammaisten, pitkäaikaissairaiden, mielenterveyskuntoutujien ja työikäisten kanssa hyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä. Opiskelijat tutustuvat kirjallisuuden ja ammattilehtien kautta ihmisten kokemuksellisiin kertomuksiin ihmisen hyvinvoinnista ja arjesta. He vertailevat ja analysoivat saamaansa tietoa hyvinvoinnin käsitteelliseen perustaan ja ryhmissä tuottavat materiaalia, joka jaetaan ja opetetaan toisille
Employer connections
Työelämässä opiskelua 1op (26t). Opiskelijat keskustelevat ikäihmisten, vammaisten, pitkäaikaissairaiden, mielenterveyskuntoutujien ja työikäisten kanssa hyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä. Opiskelijat tutustuvat kirjallisuuden ja ammattilehtien kautta ihmisten kokemuksellisiin kertomuksiin ihmisen hyvinvoinnista ja arjesta. He vertailevat ja analysoivat saamaansa tietoa hyvinvoinnin käsitteelliseen perustaan ja ryhmissä tuottavat materiaalia, joka jaetaan ja opetetaan toisille
Student workload
5op (130t)
Assessment criteria, satisfactory (1)
Students are able to define the concept of welfare and recognise factors which affect individual people's welfare. Students can recognise effects of living conditions on people's daily life and experienced welfare. They can conclude and give examples of how work, health, physical and mental illness, ageing and disability affect people's welfare, quality of life and ability to function. Students can name effects of worklife and meaningful activities on people's everyday life and welfares. Students know how to seek professional sources of information.
Assessment criteria, good (3)
Students are able to interpret and give examples of factors which affect individual people's and the population's welfare and quality of life. Students can explain effects of living conditions on people's daily life and experienced welfare. They can explain how work, health, physical and mental illness, ageing and disability affect people's welfare, experienced welfare and ability to function. Students can explain effects of worklife and meaningful activities on people's everyday life and welfare. They are able to apply their knowledge and give examples of factors which promote natioanal welfare. Students seek and use professional sources of information.
Assessment criteria, excellent (5)
Students are able to justify and analyse factors which affect individual people's and the population's welfare and quality of life. Students compare and recognise conflicting elements in factors which influence welfare and living conditions. They are able to give examples and assess factors which promote welfare, also globally. Students extensively seek, select and use professional sources of information.
Qualifications
previous studies are not required