Tehohoitotyö (2op)
Toteutuksen tunnus: KG09AIHE713-15
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2015 - 02.08.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.01.2016 - 31.05.2016
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Koulutus
- Sairaanhoitaja (AMK)
- Opettajat
- Mari Salminen-Tuomaala
- Paula Paussu
- Opintojakso
- KG09AIHE713
Arviointiasteikko
1-5
Tavoitteet
HOITOTYÖN ASIAKKUUS- JA PÄÄTÖKSENTEKO-OSAAMINEN SEKÄ EETTINEN OSAAMINEN
Opiskelija osaa ohjattuna sekä tunnistaa potilaan ja hänen perheensä tarpeita että suunnitella, toteuttaa, arvioida ja dokumentoida hoitotyötä. Opiskelija tietää hoidon porrasteisuuden ja palveluketjut eri asiakasryhmien tehohoitotyössä. Opiskelija osaa ohjattuna tiedottaa suullisesti. Opiskelija osaa kohdata potilaan erilaisissa elämäntilanteissa. Opiskelija osaa tunnistaa asiakas- ja voimavaralähtöisen hoitosuhdetyöskentelyn periaatteet potilaan ja hänen perheensä moniammatillisessa hoitotyössä. Opiskelija osaa käyttää hyväkseen informaatio-, hoitoteknologiaa ja -välineistöä. Opiskelija toteuttaa hoitotyötä ohjaavia eettisiä periaatteita ensihoitotyössä.
KLIININEN OSAAMINEN
Opiskelija osaa tunnistaa ja kykenee arvioimaan peruselintoimintojen muutoksia ja häiriöitä sekä osaa ohjattuna aloittaa potilaan tilan edellyttämät hoitotyön auttamismenetelmät. Opiskelija tunnistaa ohjattuna potilaan yksilölliset kuntoutumisen tarpeet ja pyrkii tukemaan potilasta kuntoutumisessa. Opiskelija osaa ohjattuna sekä valmistella potilaan toimenpiteeseen että tarkkailla ja hoitaa häntä toimenpiteen aikana ja sen jälkeen. Opiskelija osaa toimia aseptisesti tehohoitotyössä. Opiskelija osaa ohjattuna toteuttaa ensihoitotyön keskeiset hoidot, hoitotoimenpiteet ja tutkimukset. Opiskelija osaa ohjattuna toteuttaa potilaan neste-, lääke- ja ravitsemishoitoa ja verensiirron. Opiskelija osaa tunnistaa potilaan kivun sekä ohjattuna suunnitella ja toteuttaa kivun hoidon ja arvioida kivun hoidon vaikuttavuutta.
TERVEYDEN EDISTÄMISOSAAMINEN
Opiskelija osaa toimia potilaan terveyttä edistävällä ja voimavaroja tukevalla tavalla moniammatillisessa hoitotyössä. Opiskelija tietää keskeiset potilaan terveyteen ja sairauteen vaikuttavat tekijät. Opiskelija tietää sairaanhoitajan fyysiseen ja psyykkiseen työturvallisuuden periaatteet työhyvinvointinsa ylläpitämiseksi ja edistämiseksi.
OHJAUS- JA OPETUSOSAAMINEN
Opiskelija osaa ohjattuna ohjata potilasta hänen terveyttä ja sairautta koskevissa kysymyksissä soveltaen tutkittua ja näyttöön perustuvaa tietoa. Opiskelija osaa ohjattuna suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjaustilanteita.
OPPMISEN TAIDOT
Opiskelija arvioi omaa ammatillista osaamistaan kriittisesti vahvuuksien ja kehitettävien vaatimusten näkökulmista. Opiskelija osaa reflektoida ja itsearvioida omaa osaamistaan.
Sisältö
Potilaan tärkeiden elintoimintojen hoitotyö akuuteissa ongelmissa. Hengityskoneessa olevan tehohoitopotilaan hoitotyö. Sydänpotilaan hoitotyö sydänvalvontaosastolla. Kirjallinen ja suullinen tiedottaminen tehohoitotyössä.
Oppimateriaalit
Kaarlola, A., Larmila, M., Lundgren-Laine, H., Rantalainen, T. & Ritmala-Castren, M. 2010. Teho- ja valvontahoitotyön opas. Helsinki. Duodecim. Saatavuus: http://plari.amkit.fi/vwebv/holdingsInfo?sk=fi_FI&bibId=91315
Ajankohtainen materiaali.
Opetusmenetelmät
Vuorovaikutteiset ja toiminnalliset menetelmät, luennot, itsenäinen opiskelu
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
5
Opiskelija
- osaa kuvata tehohoitotyön osana potilaan hoitopolkua erikoissairaanhoidossa
- tunnistaa tehohoidossa olevan potilaan vitaalielintoimintojen muutoksia ja häiriöitä
- osaa ohjattuna sekä toteuttaa potilaan tilan edellyttämät tehohoitotyön auttamismenetelmät että arvioida niiden vaikuttavuutta
- suunnittelee ja toteuttaa turvallisesti tehohoitopotilaan keskeisiä neste- ja lääkehoitoja sekä osaa arvioida niiden vaikuttavuutta
- osaa soveltaa hoitotyön teknologiaa sekä tiedottaa tehohoitotyössä
- osaa kohdata ammatillisesti tehohoidossa olevan potilaan ja hänen perheensä
- osaa tunnistaa tehohoidossa olevan potilaan ja hänen perheensä henkisiä tarpeita ja ohjaustarpeita
3-4
Opiskelija
- ymmärtää tehohoitotyön osana erikoissairaanhoitoa
- osaa ohjattuna tunnistaa tehohoitopotilaan vitaalielintoimintojen muutoksia ja häiriöitä sekä osaa ohjattuna toteuttaa potilaan tilan edellyttämät tehohoitotyön auttamismenetelmät
- osaa ohjattuna suunnitella ja toteuttaa turvallisesti tehohoitopotilaan keskeisiä neste- ja lääkehoitoja
- osaa ohjattuna soveltaa hoitotyön teknologiaa sekä tiedottaa tehohoitotyössä
- osaa kohdata ammatillisesti tehohoidossa olevan potilaan ja hänen perheensä
- osaa ohjattuna tunnistaa tehohoidossa olevan potilaan ja hänen perheensä henkisiä tarpeita ja ohjaustarpeita
1-2
Opiskelija
- osaa määritellä mitä tehohoitotyö tarkoittaa
- osaa nimetä, millaisia vitaalielintoimintojen muutoksia ja häiriöitä tehohoitopotilaalla on
- toteuttaa ohjattuna asiakkaan tilan edellyttämät tehohoitotyön auttamismenetelmät
- osaa ohjattuna toteuttaa turvallisesti tehohoitopotilaan keskeisiä neste- ja lääkehoitoja
- tietää millaista keskeistä hoitotyön teknologiaa käytetään tehohoitotyössä ja osaa käyttää teknologiaa ohjattuna
- osaa ohjattuna tiedottaa tehohoitotyössä
- osaa ottaa toiminnassaan tehohoitopotilaan huomioon
Hylätty = 0
Opiskelija
- ei osaa hahmottaa tehohoitotyötä
- ei osaa vastata tehohoitopotilaan perustarpeisiin
- opiskelijalla on suuria tiedollisia ja taidollisia puutteita potilaan tehohoitotyössä, potilaan turvallisuus vaarantuu hoitotilanteissa
- ei osaa havainnoida ja tiedottaa vitaalielintoimintojen muutoksista
- opiskelijan aseptinen työskentely ei ole vielä hallinnassa
- potilaan sekä opiskelijan oma turvallisuus vaarantuu
- opiskelijan lääke- ja nestehoidossa on toistuvia virheitä
- välttelee hoito- ja oppimistilanteita
- ei hakeudu potilaskontakteihin eikä kommunikoi potilaiden kanssa
- opiskelijan pukeutuminen ja käyttäytyminen ohjauksesta huolimatta on epäasiallista ja hyvien tapojen vastaista
- ei noudata vaitiolovelvollisuutta
- opiskelijan yhteistyökyvyssä on suuria puutteita
- opiskelijan motivaatiossa ammatin opiskeluun on suuria puutteita
Esitietovaatimukset
Edeltäviä opintoja ei tarvita.