Valitse opetussuunnitelma opintojen aloitusvuoden ja polun mukaan.
Lähiopetus
Suomi
21.04.2021 - 31.05.2021
15.10.2020 - 31.01.2021
Päivi Jokitalo
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki
1-5
Lähiopetus
Suomi
22.03.2021 - 31.05.2021
15.10.2020 - 15.03.2021
Jaana Store
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki
1-5
67% Lähiopetus, 33% Etäopetus
Opettajan materiaali.
Suulliset ja kirjalliset harjoitukset, kontaktiopetus, ryhmätyöt.
Jatkuva näyttö, kirjalliset ja suulliset työt.
Suomi
19.10.2020 - 31.12.2020
24.08.2020 - 30.09.2020
Kaija-Liisa Kivimäki
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki
1 op
1-5
Työmäärä yhteensä 78 h, mistä kontaktiopetusta 36 h ja itsenäistä työtä 42 h.
Tyydyttävä
Arvosana 1-2: Opiskelija käyttää yksinkertaisia rakenteita ja suppeata sanastoa. Virheet haittaavat ymmärtämistä. Opiskelija ymmärtää hidasta ja selkeää puhetta sekä osan helposta ammattialansa tekstistä.
Hyvä
Arvosana 3-3: Opiskelija osaa käyttää kohtuullisesti oman ammattialansa sanastoa. Hän ymmärtää yleisimpiä ammattialansa tekstejä ja selviää melko hyvin ennakoitavissa työelämän tilanteissa.
Kiitettävä
Arvosana 5: Opiskelija osaa käyttää oman alansa ammattisanastoa virheettömästi. Hän ymmärtää ja tuottaa monipuolista ammattialansa tekstiä.
Lähiopetus
Suomi
13.01.2021 - 31.05.2021
15.10.2020 - 31.01.2021
Sari Mäkinen-Laitila
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki
1-5
Etäopetus
Suomi
07.09.2020 - 18.10.2020
01.05.2020 - 30.09.2020
Päivi Jokitalo
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki
5 op
1-5
Lähiopetus
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2023
Jaana Store, Kielet_viestintä Nimeämätön
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki
1-5
Lähiopetus
Suomi
01.08.2020 - 31.12.2023
Jaana Store, Kielet_viestintä Nimeämätön
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki
1-5
Lähiopetus
Suomi
18.01.2021 - 31.05.2021
15.10.2020 - 18.01.2021
Sari Mäkinen-Laitila
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
1-5
Lähiopetus
- Luennot
- Haarmann, Pirkko-Liisa: Immateriaalioikeus, Talentum 2014
- Haarman Pirkko-Liisa: Tekijänoikeus ja lähioikeudet, Talentum 2005
Suomi
22.03.2021 - 31.05.2021
15.10.2020 - 31.01.2021
Marja Salonen
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki
1-5
84% Lähiopetus, 16% Etäopetus
Suomi
24.08.2020 - 31.12.2020
24.08.2020 - 30.09.2020
Leena Elenius, Satu Salmela
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki
1 op
1-5
Lähiopetus
Suomi
24.08.2020 - 31.12.2020
01.05.2020 - 30.09.2020
Päivi Jokitalo
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki
1-5
Lähiopetus
Suomi
07.09.2020 - 31.12.2020
01.05.2020 - 30.09.2020
Jarkko Meronen
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki
1-5
Lähiopetus
Suomi
11.01.2021 - 31.05.2021
15.10.2020 - 22.01.2021
Satu Salmela
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki
1-5
Lähiopetus
Suomi
22.02.2021 - 31.05.2021
15.10.2020 - 31.01.2021
Satu Salmela
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki
1-5
Lähiopetus
Suomi
24.08.2020 - 31.12.2020
24.08.2020 - 30.09.2020
Satu Salmela
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki
1-5
Lähiopetus
Suomi
12.01.2021 - 31.05.2021
15.10.2020 - 31.01.2021
Sari Mäkinen-Laitila
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki
1-5
Etäopetus
Ilmoitetaan kurssin alkaessa.
Verkko-opetus, kirjallisuus
Esseet, etätehtävät
Suomi
24.08.2020 - 31.05.2021
01.05.2020 - 31.05.2021
Ari Haasio
-
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki
5 op
1-5
-
-
Ei tenttiä.
-
Kirjallisuus 70 h, verkkotyöskentely 65 h
-
Lähiopetus
Suomi
24.08.2020 - 31.05.2021
Sari Mäkinen-Laitila, Ari Haasio, Satu Salmela
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki
1-5
Lähiopetus
Heikkilä-Halttunen, Päivi. Lue lapselle! Opas lasten kirjallisuuskasvatukseen. Atena 2015.
Huhtala, L. (ed.). Pieni suuri maailma: suomalaisen lasten- ja nuortenkirjallisuuden historia. Tammi 2003.
Karasma, Katri: Ihmejuttuja ja tavattomia tarinoita : lasten- ja nuortenkirjallisuuden maailma / Katri Karasma ja Pirjo Suvilehto. Avain 2014,
Korolainen, T. (ed.). Kirjaseikkailu: lasten- ja nuortenkirjallisuuden opas. Tammi 2001,
Reynolds, Kimberley: Children's Literature. A Very Short Introduction. Oxford University Press, 2011,
muu materiaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opintojakson aikana luetaan lasten- ja nuortenkirjoja, keskustellaan niistä ja arvioidaan niitä lukupiireissä ja harjoitellaan niiden sisältöjen avaamista erilaisia lukemaan innostamisen menetelmiä hyödyntäen, esimerkiksi kirjavinkit ja esittelyt. Opintojaksoon sisältyy myös kirjallisia tehtäviä ja lasten- ja nuortenkirjallisuuden teorialuentoja.
Opintojakso arvioidaan kirjallisten tehtävien, suullisten esitysten ja osallistumisaktiivisuuden perusteella. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota aktiivisuuteen keskusteluissa ja ryhmätyöskentelyssä sekä lukemaan innostamisen menetelmien käytössä.
Suomi
24.08.2020 - 31.12.2020
01.05.2020 - 30.09.2020
Sari Mäkinen-Laitila
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki
1-5
Opintojakso ei sisällä tenttiä.
Työmäärä 130h, mistä
- lähiopetusta 30 h
- ryhmätyöskentelyä 20 h
- itsenäistä työskentelyä 80 h
Lähiopetus
Suomi
11.01.2021 - 31.05.2021
15.10.2020 - 18.01.2021
Sari Mäkinen-Laitila
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki
1-5
Lähiopetus
Material provided by the teacher
Contact teaching, independent work, spoken presentation
Students must pass all three graded tasks to complete the course.
Presentation
Paper
Vocabulary quiz
Attendance rules apply to this course
Englanti
01.10.2020 - 31.12.2020
01.05.2020 - 30.09.2020
Cory Isaacs
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki
1-5
80 hours
20 hours of lectures and guided practice
60 hours of independent work
Lähiopetus
Suomi
20.01.2021 - 21.03.2021
15.10.2020 - 31.01.2021
Päivi Jokitalo
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki
1-5
Lähiopetus
Material provided by the teachers and material produced by students. A list of required reading, which may be read in any language, will be handed out at the beginning of the course.
Lectures, tutorials and discussions; presentations, peer learning, writing a study journal, reading some classics
Active participation in contact lessons, short exams or assignments, peer evaluation of the literature fair presentations, tasks and assignments of each topic and the study journal are to be accomplished during the course and according to the deadlines. Late submissions influence the final grade.
Assessment: a) The grade of the topics with assignments (German, French, Italian, British and North American, Slavic, Scandinavian, Spanish and Latin American literatures): Weighted average 70 %.; b) Learning diary 20 %; c) Evaluation of the fair event by guests 10 %
Englanti
23.11.2020 - 31.05.2021
01.05.2020 - 31.01.2021
15 - 30
Heli Simon, Christopher Hudson, Ilpo Kempas, Päivi Uitti
The course is assessed on a scale of 1 to 5. Students should attend 80 % of the contact lessons. The minimum attendance 50 %
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki
1-5
Total workload of the course is 135 h which includes scheduled studies and group work, individual studying, writing a study journal, active attendance in a literature fair and peer learning and peer assessment. This work load excludes reading of classics to be read during the course.
The student has accomplished all the assignments of the course but hasn't always followed the timetables and/or instructions.
They can name only a few classics of modern literature, epocs and genre.
The student has superficial knowledge of authors, classics and historical and societal events related to them. The student has written their study journal but the knowledge of the course contents is weak. The student has not written the study journal regularly.
The student has accomplished all the assignments of the course according to timetables and instructions. They can name several classics of modern literature, epocs and genre. The student has read some samples of classics and is able to talk about them. The student is able to describe historical and societal events and backgrounds of the literature presented during the course.
The student has written their study journal regularly and according to the instructions.
The student has thoroughly accomplished all the assignments of the course according to timetables and instructions. They have read several classics and attended discussions actively. They are profoundly able to describe historical and societal events and backgrounds of the literature presented during the course.
The student has written their study journal regularly and according to the instructions. In the study journal the student has shown interest in the topics of the course by searching for further information and expressing their own opinions.
Etäopetus
Suomi
16.02.2021 - 31.05.2021
20.11.2020 - 08.02.2021
Jarkko Rikkilä
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
5 op
1-5
Lähiopetus
A guide to teaching information literacy : 101 practical tips. Blanchett, H., Powis, C., Webb, J. Facet 2012., Oppiminen pelissä: pelit, pelillisyys ja leikillisyys opetuksessa. Krokfors,L., Kangas, M., Kopisto, K. Vastapaino 2014., Sosiaalinen kirjasto - lukemattomien mahdollisuuksien maailma. Toim.Laura Hokkanen. Avain 2015., Tänk om...! pedagogiska metoder i biblioteket. Svensk biblioteksförening 2005., Vehviläinen, S. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus 2014., Vuorinen, I. Tuhat tapaa opettaa. Menetelmäopas opettajille, kouluttajille ja ryhmän ohjaajille. 7. painos. Resurssi 2005., Kortesuo, K. : Pakohuone: suunnittele, toteuta, pakene. Karisto 2018. Muu opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson aikana.
Luennot, harjoitukset, ryhmätyöt, itsenäiset kirjalliset työt ja työelämäyhteistyössä toteutettavat ohjaus- ja opetustilanteet.
Itsearviointi, vertaisarviointi paritöiden osalta ja opettajan arviointi, joka tapahtuu kirjallisten tehtävien, käytännön harjoitusten sekä aktiivisen lähiopetukseen (keskustelut ja ryhmätyöskentely) osallistumisen perusteella.
Suomi
24.08.2020 - 31.12.2020
01.05.2020 - 30.09.2020
Sari Mäkinen-Laitila
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki
1 op
1-5
Opintojaksoon sisältyy opetus- tai ohjaustilanteen seuraaminen sekä ohjausharjoituksia kirjastossa.
Opintojaksoon ei sisälly tenttiä.
Työmäärä yhteensä 130 h, mistä kontaktiopetusta 40h, ryhmätyöskentelyä 15 h, ohjausharjoituksia 15 h ja itsenäistä työskentelyä 60 h
Lähiopetus
Suomi
24.08.2020 - 31.05.2021
Sari Mäkinen-Laitila, Ari Haasio, Satu Salmela
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki
1-5
Lähiopetus
Suomi
11.01.2021 - 31.05.2021
15.10.2020 - 22.01.2021
Satu Salmela
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki
1-5
Lähiopetus
Opiskelumateriaali kerrotaan opintojakson alussa.
Infotilaisuudet, lähiopetustunnit, keskustelut, ryhmätyöt ja itsenäiset kirjalliset tehtävät
Arviointi hyväksytty / hylätty
Hyväksytty: Opiskelija osallistuu opintojakson tapaamisiin ja osoittaa osaamistavoitteissa esitetyn osaamisen niiden aikana ja suorittamalla opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyväksytysti.
Hylätty: Opiskelija ei saavuta opintojakson osaamistavoitteita eikä pysty osoittamaan osaamistaan niissä.
Suomi
24.08.2020 - 18.10.2020
24.08.2020 - 30.09.2020
Sari Mäkinen-Laitila, Leena Elenius
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki
1-5
Opintojaksoon ei sisälly harjoittelua.
Ei tenttiä.
Työmäärä yhteensä 52 h, mistä lähiopetusta ja ryhmätyöskentelyä 34 h, itsenäistä työskentelyä 18 h.
Lähiopetus
Suomi
19.10.2020 - 31.05.2021
11.05.2020 - 12.10.2020
Ari Haasio
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
1-5
Etäopetus
Moodlessa oleva aineisto. Mahdollinen kirjallisuus: Pelin, R. (2011). Projektihallinnan käsikirja (7, Painos), Kettunen, S. (2009). Onnistu projektissa(2. painos). Artto, K., Martinsuo, M., Kujala, J. (2011). Projektiliiketoiminta (3. painos).
Verkkokurssi
Harjoitustyön ja Moodle -tentin arvosanojen keskiarvo.
Suomi
22.03.2021 - 31.05.2021
15.10.2020 - 31.01.2021
Elina Ojala
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki
3 op
1-5
Lähiopetus
Suomi
14.09.2020 - 31.12.2020
24.08.2020 - 30.09.2020
Maija Varpula
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki
1-5
Lähiopetus
Suomi
24.02.2021 - 19.03.2021
31.08.2020 - 31.01.2021
Anna Vierula, Teija Rönkä, Jussi Kareinen, Terhi Anttila, Kim Leppänen, Tiina Hietala, Heikki Heiskanen, Ilkka Latomäki, Pirkko Mäntykivi, Anu Aalto, Elina Ojala, Tanja Hautala, Suzana Zegrea, Jyri Lehto, Mari Parkkali, Salla Kettunen, Leena Arjanne, Helena Myllymäki, Satu Lautamäki, Kimmo Kulmala, Petra Sippola, Saija Råtts, Jaana Liukkonen
Seinäjoen Ammattikorkeakoulu Oy
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala, Tradenomi (AMK), Liiketalous, Kulttuurituottaja (AMK)
1-5
Lähiopetus
Suomi
14.01.2021 - 21.03.2021
15.10.2020 - 31.01.2021
Jaana Store
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki
1-5
Lähiopetus
Suomi
11.01.2021 - 31.05.2021
15.10.2020 - 31.01.2021
Johanna Ikola
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki
1-5
Lähiopetus
Suomi
04.01.2021 - 21.03.2021
15.10.2020 - 31.01.2021
Terhi Mustakangas
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki
1-5
Lähiopetus
Haasio, A. 2020. Löydä! Helsinki: Avain.
Haasio, A., Harviainen, J. T. & Savolainen, R. 2019. Joihdatus tiedonhankintatutkimukseen. Helsinki: Avain.
Opettajan antama materiaali,
Luennot, harjoitukset
Tehtävät
Suomi
31.08.2020 - 13.11.2020
24.02.2020 - 30.09.2020
Ari Haasio
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki
1-5
-
-
Ei tenttiä.
-
Luennot ja harjoitukset 40 h, itsenäinen opiskelu 95
-
Lähiopetus
Haasio, A. 2020. Löydä! Helsinki: Avain.
Haasio, A., Harviainen, J. T. & Savolainen, R. 2019. Johdatus tiedonhankintatutkimukseen. Helsinki: Avain.
Opetuksen yhteydessä jaettava materiaali.
Luennot, harjoitukset, verkkotyöskentely
Excercises
Suomi
31.08.2020 - 27.11.2020
01.05.2020 - 30.09.2020
Ari Haasio
-
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki
1-5
-
-
Ei tenttiä
-
Luennot ja harjoitukset 32 h, itsenäinen työskentely ja verkko-opetus 102 h
Lähiopetus
Haasio, A. 2020. Löydä! Helsinki: Avain.
Haasio, A., Harviainen, J. T. & Savolainen, R. 2019. Johdatus tiedonhankintatutkimukseen. Helsinki: Avain.
Luennolla jaettavat artikkelit.
Luennot, harjoitukset, verkko-opetus
Harjoitustehtävistä saatavat pisteet
Suomi
14.01.2021 - 28.03.2021
15.10.2020 - 31.01.2021
Ari Haasio
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki
1-5
-
-
Ei tenttiä
-
Luennot ja harjoitukset 48 h, tehtävät & verkko-opetus 87 h
-
Lähiopetus
Moodlessa jaettava materiaali
Kontaktiopetus 85 % ja itsenäiset harjoitukset 15 %
Itsenäiset harjoitustehtävät Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Suomi
24.08.2020 - 31.12.2020
24.08.2020 - 30.09.2020
Marja Erkkilä
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki
1-5
OT-testi
Opintojaksoon ei sisälly tenttiä. Itsenäiset tehtävät määrittävät opintojakson arvosanan.
40 h, (kontaktiopetusta 30 h, itsenäistä työskentelyä 10 h)
Opiskelija ei tunnista opintojaksolla käytettäviä työvälineohjelmien perusominaisuuksia. Hän ei suoriudu opintojakson tehtävistä lainkaan.
Opiskelija tuntee välttävästi opintojaksolla käytettävien työvälineohjelmien perusominaisuudet. Hän suoriutuu opintojakson tehtävistä tyydyttävästi.
Opiskelija tuntee hyvin opintojaksolla käytettävien työvälineohjelmien perusominaisuudet. Hän suoriutuu opintojakson tehtävistä hyvin.
Opiskelija osaa soveltaa opintojaksolla käytettäviä työvälineohjelmia erilaisiin ympäristöihin. Hän suoriutuu opintojakson tehtävistä erittäin hyvin.
Lähiopetus
- Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2009. Tutki ja kirjoita. 15. uudistettu painos. Helsinki: Tammi.
- muu opettajan osoittama materiaali
- oman alan tutkimusraportteihin tai artikkeleihin tutustuminen ja niiden analysointi
- itsenäinen työskentely
- verkkotehtävät
- kirjalliset oppimistehtävät
- Moodlen tentit
Suomi
19.10.2020 - 16.12.2020
01.05.2020 - 30.09.2020
Hannu Tuuri
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki
1-5
55 tuntia opiskelijan työtä
Lähiopetus
Opettajan osoittama materiaali
Luennot, harjoitustehtävät ja itsenäinen harjoittelu/opiskelu
Tentti/harjoitustehtävät:
5 = Opiskelija hallitsee ja kykenee soveltamaan kiitettävästi niin kvalitatiivisia kuin kvantitatiivisiakin tutkimusmenetelmiä. Hän osaa myös eri analyysimenetelmien perusteet sekä on sisäistänyt tieteellisen ajattelun perusteet ja kykenee soveltamaan niitä analyyttisesti.
3 = Opiskelija kykenee hyvin soveltamaan niin kvalitatiivisen kuin kvantitatiivisenkin tutkimusasetelman mukaisia menetelmiä tutkimuksessa sekä tuntee tieteellisen ajattelun perusteet ja kykenee soveltamaan niitä.
1 = Opiskelija osaa itsenäisesti luoda niin kvalitatiivisen kuin kvatitatiivisenkin tutkimusasetelman sekä tuntee tieteellisen ajattelun perusteet.
Suomi
15.01.2021 - 31.03.2021
15.10.2020 - 31.01.2021
Hannu Tuuri
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki
1-5
Luennot 24 h, itsenäinen työskentely 48 h
Lähiopetus
Suomi
08.03.2021 - 21.03.2021
15.10.2020 - 31.01.2021
Sari Mäkinen-Laitila, Kari Jokiranta
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki
1-5
Lähiopetus
Alestalo, Marjatta: Kafe Piter 1, 2020, Otava
Kontaktiopetus: kirjalliset ja suulliset oppimistehtävät, itsenäisiä kotitehtäviä.
Etäopiskelumahdollisuus: oppitunnit katsottavissa reaaliaikaisesti Teams-ohjelmalla.
Itseopiskelumahdollisuus: tärkeimmät asiat videoina moodlessa.
Suomi
19.10.2020 - 18.12.2020
09.09.2020 - 09.10.2020
12 - 25
Päivi Uitti
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki
1-5
Etäopiskelu, itsenäinen opiskelu, näyttömahdollisuus.
tentti joko viimeisellä oppitunnilla tai moodlessa, uusintatentti moodlessa
Kontaktiopetus ja ohjattu harjoittelu 30 t. Itsenäinen työskentely 50 t.
: Opiskelija selviää avustetusti joistain arkipäivän puhetilanteista. Ääntämisessä on puutteita. Opiskelija ymmärtää vähän tai jonkin verran hidasta ja selkeää puhuttua kieltä ja kirjoitetusta tekstistä tunnistaa tekstin teeman ja yksittäisiä ilmaisuja. Opiskelija osaa kirjoittaa ja lukea kyrillisin aakkosin kirjoitettua yksinkertaista tekstiä, mutta virheet haittaavat ymmärrettävyyttä
Opiskelija selviää itsenäisesti arkipäivän puhetilanteista, virheet eivät häiritse ymmärtämistä. Ääntäminen on pääosin ymmärrettävää. Opiskelija ymmärtää pääkohdat hitaasta ja selkeästi puhutusta kielestä sekä helpohkosta tekstistä. Opiskelija osaa kirjoittaa pääosin ymmärrettäviä tekstejä, vaikka tekeekin jonkin verran virheitä. Opiskelija osaa lukea ja kirjoittaa kyrillisin aakkosin, vaikka tekeekin vielä jonkin verran virheitä.
Opiskelija viestii aktiivisesti, itsenäisesti ja ymmärrettävästi arkipäivän puhetilanteissa. Ääntäminen on kohdekielenomaista. Opiskelija ymmärtää normaalitempoista puhuttua kieltä ja helpohkon kirjoitetun tekstin sisällön. Opiskelija osaa kirjoittaa ymmärrettäviä tekstejä, joissa saattaa olla vähäisiä virheitä. Opiskelija osaa kirjoittaa ja lukea kyrillisin aakkosin kirjoitettua tekstiä
67% Lähiopetus, 33% Etäopetus
- verkko- ja muu materiaali (tarkennetaan opintojakson alussa)
- SeAMK:n kirjallisten töiden ohje
-kontaktiopetus, verkko-opetus soveltuvin osin
-kirjalliset ja suulliset oppimistehtävät yksin ja ryhmässä
-itsenäinen opiskelu
kirjalliset ja suulliset oppimistehtävät, itsearviointi ja vertaisarviointi sekä Moodle-tentit
Suomi
24.08.2020 - 30.04.2021
24.08.2020 - 30.09.2020
10 - 40
Sirkka Nieminen
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki
1 op
1-5
Moodle-tenttien ajankohdat sovitaan opintojakson aikana.
-81 h, josta kontaktiopetusta on n. 28 tuntia
Lähiopetus
Suomi
19.10.2020 - 21.03.2021
24.08.2020 - 30.09.2020
Satu Salmela
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki
1-5
Lähiopetus
Opettajan osoittama materiaali: Moodle ja muu verkkomateriaali
luennot, henkilökohtainen oppimispäiväkirja, ryhmätyöt,
- harjoitukset, ryhmätyöt ja tentti (hyv/hyl)
Suomi
13.01.2021 - 21.03.2021
15.10.2020 - 06.01.2021
Kim Leppänen
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
SeAMK Liiketoiminta ja kulttuuri, Seinäjoki
Hyväksytty/hylätty
- kontaktiopetus ja ohjatut harjoitukset 16 h
- itsenäinen opiskelu 64 h.
Sisältö
- yritystoiminnan merkitys Suomen kansantaloudelle ja kansainväliselle taloudelle (verotulot, vienti, työpaikat, innovaatiot jne.)
- yrittäjyys, yrittäjyyden ja yritystoiminnan merkitys henkilökohtaisella tasolla
- yritystoiminta omalla toimialalla
- yritystoiminta ohjaavan lainsäädännön pääperiaatteet
- SeAMKin Yritystalli-toiminnan ja FramiPron esittelyt
- yritystoiminnan tukiorganisaatioiden esittelyt
- yrittäjyystarinat
- Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista ja kaikkien tehtävien hyväksyttyä suoritusta. Opintojakson osaamistavoitteiden on täytyttävä, jotta suoritus voidaan hyväksyä.
Koulutusohjelmaan ei ole liitetty toteutuksia.
Tradenomi (AMK), Kirjasto- ja tietopalveluala
Tutkinto-ohjelmassa ei ole suuntautumisvaihtoehtoja.
Liiketalouden ammattikorkeakoulututkinto, tradenomi.
Koulutusohjelma johtaa ammattikorkeakoulututkintoon, joka on ensimmäisen syklin bachelor-tason tutkinto eurooppalaisella korkeakoulualueella (EHEA = European Higher Education Area). Eurooppalaisen viitekehyksen (EQF = European Qualifications Framework) ja kansallisen viitekehyksen (NQF = National Qualifications Framework) kahdeksanportaisessa luokituksessa tutkinto edustaa tasoa 6.
Tutkinnon tasokuvaus on luettavissa säädöksessä sivulla
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170120
Hakukelpoisuudesta ammattikorkeakouluihin on säädetty ammattikorkeakoululaissa 932/2014.
Valintaperusteet löytyvät tutkinto-ohjelman tiedoista osoitteista www.opintopolku.fi ja www.seamk.fi/haku
AHOT-menettely tarkoittaa opiskelijan aikaisemmin hankkiman osaamisen tunnistamista ja tunnustamista. Opiskelijalla on mahdollisuus hakea osaamisensa tunnustamista, mikäli osaaminen vastaa tutkinto-ohjelman osaamistavoitteita. Osaamisen tunnistamisprosessi nivoutuu läheisesti opiskelijan henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (hops) laatimiseen ja sitä päivitetään henkilökohtaisten ohjauskeskustelujen yhteydessä.
Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen käytännöt on esitetty SeAMKin osaamisen tunnustamisen ohjeessa. Siinä selvitetään, miten osaamisen tunnustamista haetaan, miten asiaa käsitellään ja miten siitä tiedotetaan. Ohjeessa on nimetty tutkinto-ohjelman osaamisen tunnustamisen yhteyshenkilöt, jotka antavat ohjausta prosessiin liittyvissä asioissa.
Aiemmin hankitun osaamisen arvioinnissa käytetään muun muassa
- vastaavansisältöisen ja muun koulutuksen todistuksia
- työtodistuksia ja työnantajalta saatuja lisäselvityksiä
- opiskelijan haastatteluja
- kirjallisia ja suullisia tenttejä tai raportteja
- toiminnallisia tai kirjallisia tehtäviä tai näyttöjä
- esitelmiä, portfolioita.
AHOT-menettelyn ulkopuolelle jäävät opinnäytetyö ja kypsyyskoe.
Aiemmin opitun tunnistamisessa ja tunnustamisessa (AHOT) noudatetaan SeAMKin yhteistä käytäntöä. AHOT-menettelyn ulkopuolelle jäävät opinnäytetyö ja kypsyyskoe, muut opinnot voidaan joko korvata samansisältöisillä opinnoilla tai muuten hankitulla osaamisella. Muualla suoritettuja opintoja voidaan myös sisällyttää vaihtoehtoisiin ja vapaasti valittaviin opintoihin. Harjoittelun korvaavasta työkokemuksesta raportoidaan tutkinto-ohjelman käytännön mukaisesti. Aiemmin hankittu osaaminen voi olla enintään 10 v. vanhaa. Hakemuksia käsittelevä opettaja voi tarvittaessa pyytää lisäselvityksiä tai - näyttöjä. Aiemmin hankitun osaamisen arvioinnissa käytetään
- vastaavansisältöisen ja muun koulutuksen todistuksia
- opiskelijan haastatteluja ja kirjallisia raportteja
- työtodistuksia ja työnantajalta saatuja lisäselvityksiä
- näyttökokeita tarvittaessa
- edellisten vertaamista opintojen osaamistavoitteisiin
Löytyvät Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä.
Opetussuunnitelman tavoitteena on painottaa opetusmenetelmiä, joissa opiskelija on aktiivinen toimija: oppiminen on tiedon hankkimista, analysointia ja tuottamista. Pedagogiikkaa voidaan kuvata osaamista täydentäväksi konstruktivismiksi, mutta yksittäisessä opintojaksossa voidaan toteuttaa sille ominaista oppimismenetelmää, kuten esim. ongelmaperustaista oppimista, projektioppimista yhteistyössä työelämän kanssa, yhteistoiminnallista oppimista sekä verkko-oppimista. Opetuksessa käytetään myös luentoja, ryhmätöitä ja kirjallisuuteen perustuvia tenttejä.
Kansainvälisen harjoittelu- ja opiskelukokemuksen hankkimiseen kannustetaan opintojen aikana. Vaihtoehtoisten ammattiopintojen kurssit voidaan toteuttaa joko suomeksi tai englanniksi sen mukaan, osallistuuko niille vaihto-opiskelijoita. Tutkinto-ohjelman opiskelijat opiskelevat yhdessä mahdollisten ulkomaisten vaihto-opiskelijoiden kanssa.
Tutkimus ja kehittämistoiminta integroituu opetusohjelmaan kahdella tasolla. Yksittäisissä opintojaksoissa toteutetaan työelämä- ja asiakaslähtöisiä opiskelijaprojekteja, joissa tutkimus- ja kehittämistoiminnalla on oma osuutensa. Opinnäytetyöt pyritään kytkemään esimerkiksi harjoittelun aikana toteutuviin kehittämistehtäviin. Toiseksi tutkinto-ohjelmalla on omia alueellisia ja valtakunnallisia hankkeita, joihin integroidaan sekä opetusta, opinnäytetöitä että henkilöstön tutkimus- ja kehittämistyötä.
Tutkinto-ohjelmasta valmistuneella tradenomilla on kirjaston ja tietopalveluyksikön hoitamiseen, kehittämiseen ja esimiestyöhön tarvittavat perustiedot ja -taidot. Opinnoissa painotetaan kirjastotyössä tarvittavia erityistaitoja, kuten tiedontallennusta ja -hakua, kirjastoaineistojen tuntemusta, asiakaspalvelutaitoja ja opastus- ja ohjaustaitoja. Myös palvelujen ja tapahtumien tuottamiseen liittyvää osaamista sekä vuorovaikutus- ja tietojenkäsittelytaitoja painotetaan opinnoissa.
Tutkinto antaa kirjastolain mukaisen yleisissä kirjastoissa vaadittavan kelpoisuuden. Työpaikkoja tarjoavat myös tieteelliset ja erikoiskirjastot sekä yritysten tietopalvelut. Valmistuneita kirjastoalan tradenomeja on sijoittunut myös kirjakauppa- ja kustannusalalle. Opintojen sisäisillä valinnoilla opiskelija voi suuntautua alan erilaisiin tehtäviin.
Tehtävänimike kirjastossa voi olla esim. informaatikko, tietoasiantuntija, tietopalvelusihteeri, osastonjohtaja, kirjastonhoitaja ja kirjastovirkailija. Kirjasto- ja tietopalveluorganisaatioissa on myös monia erityistehtäviä, kuten projektikoordinaattorin ja suunnittelijan tehtäviä.
Ammatilliset kieliopinnot suoritettuaan opiskelija osaa toimia oman alansa suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa, pystyy etsimään tietoa sekä seuraamaan oman ammattialansa kehitystä kohdekielillä.
Tutkinto-ohjelmassa kannustetaan kansainvälisyyteen. Opintosuunnitelmaan sisältyy sekä pakollisia että vaihtoehtoisia ja vapaasti valittavia englanniksi toteutettavia opintojaksoja. Kirjastojen monikulttuuriset palvelut kuuluvat opintoihin. Opiskelijoilla on mahdollisuus suorittaa osa opinnoistaan ulkomaanvaihdossa sekä harjoittelu kokonaan tai osittain ulkomailla. Parhaita ajankohtia ulkomaanvaihtoon ja harjoitteluun ulkomailla ovat toisen opiskeluvuoden kevätlukukausi tai kolmannen opiskeluvuoden syyslukukausi. Opiskelumateriaaleina käytetään koko opiskeluajan alan keskeisiä kotimaisia ja ulkomaisia aineistoja.
Antaa kolmen vuoden työkokemuksen jälkeen jatko-opintokelpoisuuden kirjasto- ja tietopalvelualan ylempään amk-tutkintoon.
Tutkinto-ohjelman opinnot koostuvat ammattikorkeakoululain mukaisesti perusopinnoista, ammattiopinnoista, ammattitaitoa edistävästä harjoittelusta, vapaasti valittavista opinnoista sekä opinnäytetyöstä. Opintojen laajuus on 60 opintopistettä vuodessa.
Tutkinto-ohjelman opinnot koostuvat kaikille yhteisistä perusopinnoista (20 op), pakollisista ammattiopinnoista (108 op), valinnaisista ammattiopinnoista (20 op), tavoitteellisesta harjoittelusta (30 op) ja vapaasti valittavista opinnoista (10 op). Opinnäytetyöprosessissa (22 op) opiskelija voi vaihtoehtoisten ammattiopintojen lisäksi syventää itseään kiinnostavien kirjasto- ja tietopalvelun osa-alueiden osaamista. Ensimmäisen vuoden opiskelu koostuu pääasiassa perusopinnoista ja pakollisista ammattiopinnoista. Sen jälkeen opinnoissa painottuvat enemmän ammattiopinnot, joista osan saa valita vuosittain tarjolla olevista vaihtoehdoista.
Tutkinto-ohjelman opiskelijat voivat hakea monialaisiin SeAMKPro-opintoihin ja suorittaa siellä toisen opiskeluvuoden yhden lukukauden opinnot (30 op). SeAMKPro-opintoihin haetaan ensimmäisen opiskeluvuoden kevätlukukauden aikana.
Opetusuunnitelmassa on viisi opintoja läpäisevää juonnetta, jotka kulkevat läpi opintojen. Ne perustuvat SeAMKin selvityksiin, tutkimuksiin ja strategiaan sekä ammattikorkeakoulutuksen kansallisiin ja kansainvälisiin suosituksiin ja säädöksiin.
- Tiedonhankinta-juonne vahvistaa opiskelijan ammatillista ja alakohtaista tiedonhankintaosaamista läpi opintojen.
- Kansainvälisyys-juonne varmistaa opiskelijan kansainvälisen osaamisen kehittyminen opiskelun aikana.
- Yrittäjyys-juonteen mukaisilla opinnoilla autetaan opiskelijaa ymmärtämään yrittäjyyden ja yritystoiminnan keskeinen ja kasvava osuus yhteiskunnassa.
- Kestävä kehitys juonteena auttaa opiskelijaa tiedostamaan yhteiskuntavastuun ja ymmärtämään kestävän kehityksen moninaisuuden työelämätaitona.
- Uraohjaus juonteena auttaa opiskelijaa tunnistamaan omaa osaamistaan sekä omia vahvuuksiaan. Siihen kuuluvia alueita ovat myös työelämätuntemus, työnhakutaidot sekö elinikäinen oppiminen.
Opiskelijoilla on mahdollisuus sisällyttää opintoihinsa monialaisia työelämälähtöisiä projektiopintoja (SeAMKPro).
Löytyvät ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä.
Linkki
Löytyvät ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä ja intrassa olevista valmistumista koskevista ohjeista.
Opiskelu on kokopäiväistä.
Esa Leikkari, 040 830 4270, esa.leikkari(at)seamk.fi
Sari Mäkinen-Laitila, 040 868 0077, sari.makinen-laitila(at)seamk.fi
Tiina Välimäki, 040-830 4127, tiina.valimaki(at)seamk.fi, Eurooppaan vaihtojaksoa suunnittelevat
Maria Loukola, 040-830 2240, maria.loukola(at)seamk.fi, Euroopan ulkopuolelle vaihtojaksoa suunnittelevat
Puh. 020 124 5055, opiskelijapalvelut(at)seamk.fi
Yhteiskunnalliset alat
Koulutusalan luokitus perustuu opetus- ja kulttuuriministeriön käyttämään kansainväliseen ISCED-koulutusalaluokitukseen.
Tutkinto-ohjelman tavoitteena on antaa valmiudet toimia erilaisten kirjastojen ja tietopalveluyksiköiden asiakaspalvelu-, kehittämis- ja asiantuntijatehtävissä.
Kompetenssit ovat laajoja osaamiskokonaisuuksia eli yksilön tietojen, taitojen ja asenteiden yhdistelmiä. Ne kuvaavat pätevyyttä, suorituspotentiaalia ja kykyä suoriutua ammattiin kuuluvista työtehtävistä.
Yhteiset/yleiset kompetenssit ovat eri tutkinto-ohjelmille yhteisiä osaamisalueita, mutta niiden erityispiirteet ja tärkeys voivat vaihdella eri ammateissa ja työtehtävissä. Yleiset kompetenssit luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle. Yleiset kompetenssit esitetään Arenen (Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto) suosituksen mukaisesti seuraavasti: oppimisen taidot, eettinen osaaminen, työyhteisöosaaminen, innovaatio-osaaminen ja kansainvälistymisosaaminen. Edellisten lisäksi Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkinto-opetuksessa painotetaan kaikille yhteisinä kompetensseina yrittäjyysosaamista ja laadunhallintaosaamista.
Tutkinto-ohjelmakohtaiset kompetenssit muodostavat opiskelijan ammatillisen asiantuntijuuden kehittymisen perustan. Tutkinto-ohjelmakohtaisia kompetensseja ovat tiedonhankintaosaaminen, kirjastoalan asiakas- ja palvelutoiminnan osaaminen, aineisto- ja kokoelmaosaaminen sekä osallistava yhteiskunnallinen osaaminen.
Tutkinto-ohjelmaan sisältyy 30 op:n harjoittelu, joka suoritetaan kolmantena lukuvuonna. Harjoittelussa opiskelija soveltaa koulutuksessa opittuja tietoja ja taitoja käytännössä. Opiskelija kartoittaa harjoittelun aikana sopivaa kehittämistehtävää opinnäytetyön aiheeksi.
Opiskelijan opintojen aikaista työssäkäyntiä ja hänen siinä hankkimaansa osaamista voidaan hyödyntää opintojakson suorittamiseksi. Tällöin puhutaan opinnollistamisesta ja se voi liittyä myös vapaaehtoistyöhön tai harrastustoimintaan. Olennaista on, että työn tekemisen kautta opittujen asioiden ja taitojen avulla voidaan näyttää opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamista. Opinnollistaen saavutettu osaaminen voidaan todentaa esimerkiksi näytöin ja tehtävin.