OPETUSSUUNNITELMAT > PÄIVÄTOTEUTUS > TERVEYDENHOITAJA (AMK)

Terveydenhoitaja (AMK)
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto, 240 op


Terveydenhoitaja (AMK)

  • Ohjelma
  • Opetussuunnitelmat
  • Opinnot

Tutkinto-ohjelman nimi

Terveydenhoitaja (AMK)

Suuntautumisvaihtoehdot

Tutkinto, tutkintonimike ja sen tuottama kelpoisuus

Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto, Terveydenhoitaja (AMK), Sairaanhoitaja (AMK) Bachelor-taso

Tutkinnon taso

Tutkinto-ohjelma johtaa ammattikorkeakoulututkintoon, joka on ensimmäisen syklin bachelor-tason tutkinto eurooppalaisella korkeakoulualueella (EHEA = European Higher Education Area). Eurooppalaisen viitekehyksen (EQF = European Qualifications Framework) ja kansallisen viitekehyksen (NQF = National Qualifications Framework) kahdeksanportaisessa luokituksessa tutkinto edustaa tasoa 6.
Tutkinnon tasokuvaus on luettavissa säädöksessä sivulla http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2017/20170120

Valintaperusteet ja erityiset pääsyvaatimukset

Hakukelpoisuudesta ammattikorkeakouluihin on säädetty ammattikorkeakoululaissa 932/2014.

Valintaperusteet löytyvät tutkinto-ohjelman tiedoista osoitteista www.opintopolku.fi ja www.seamk.fi/haku

Ahot-menettelyt

AHOT-menettely tarkoittaa opiskelijan aikaisemmin hankkiman osaamisen tunnistamista ja tunnustamista. Opiskelijalla on mahdollisuus hakea osaamisensa tunnustamista, mikäli osaaminen vastaa tutkinto-ohjelman osaamistavoitteita. Osaamisen tunnistamisprosessi nivoutuu läheisesti opiskelijan henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman (hops) laatimiseen ja sitä päivitetään henkilökohtaisten ohjauskeskustelujen yhteydessä.
Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen käytännöt on esitetty SeAMKin osaamisen tunnustamisen ohjeessa. Siinä selvitetään, miten osaamisen tunnustamista haetaan, miten asiaa käsitellään ja miten siitä tiedotetaan. Ohjeessa on nimetty tutkinto-ohjelman osaamisen tunnustamisen yhteyshenkilöt, jotka antavat ohjausta prosessiin liittyvissä asioissa.
Aiemmin hankitun osaamisen arvioinnissa käytetään muun muassa
- vastaavansisältöisen ja muun koulutuksen todistuksia
- työtodistuksia ja työnantajalta saatuja lisäselvityksiä
- opiskelijan haastatteluja
- kirjallisia ja suullisia tenttejä tai raportteja
- toiminnallisia tai kirjallisia tehtäviä tai näyttöjä
- esitelmiä, portfolioita.

AHOT-menettelyn ulkopuolelle jäävät opinnäytetyö ja kypsyyskoe.


Terveydenhoitaja (AMK) tutkinto-ohjelmassa aikaisemman hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen perustuu sairaanhoitajan ja terveydenhoitajan yleisiin ja ammattikohtaisiin osaamisvaatimuksiin. Opiskelija voi hakea aikaisemman hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista lukukauden opinnoista erillisen ohjeen mukaisesti. Terveydenhoitaja (AMK) tutkinto-ohjelman AHOT-ryhmän jäseninä ovat koulutuspäällikkö Raija Palo ja tutkinto-ohjelman AHOT-vastaava Tarja Knuuttila sekä tarpeen mukaisesti asiantuntijaopettaja.

Opiskelu- ja työelämäosaamisen kehittyminen - opintojen yhteydessä AHOT-vastaava selostaa AHOT-hakuprosessin vaiheet. Opiskelija arvioi omaa osaamistaan suhteessa opintojakson/-kokonaisuuden tavoitteisiin ja kokoaa itse tarvittavat näyttödokumentit. Hakulomakkeen yhtenä liitteenä on oltava opiskelijan kirjallinen kuvaus, jossa hän perustelee oman osaamisensa suhteessa tutkinto-ohjelman opintojen/-kokonaisuuden osaamistavoitteisiin. Sähköiset näyttödokumentit opiskelija osoittaa tutkinto-ohjelman AHOT-ryhmälle ja toimittaa ne nimetylle AHOT-vastaavalle.

AHOT- hakemus toimitetaan tutkinto- ohjelman AHOT-vastaavalle, joka vastaanottaa hakemuksen ja näyttödokumentit sekä välittää ne asiantuntijaopettajalle. Asiantuntijaopettaja tarkistaa näyttöaineiston, päättää näyttöjen suorittamisesta, arvioi näytöt suhteessa osaamistavoitteisiin. AHOT- vastaava tekee tunnustamista koskevan päätöksen. Asiantuntijaopettaja tekee tarvittavat suoritusmerkinnät winhaan. Vierailevan luennoitsijan pitämien opintojen osalta arvioijana ja päätöksentekijänä toimii AHOT-ryhmä.

Syyslukukauden kaikkien opintojen AHOT-hakemusten viimeinen jättöpäivä on 30.9. ja kevätlukukauden kaikkien opintojen AHOT- hakemusten viimeinen jättöpäivä on 31.1.

AHOT-päätöksiä koskevat Seinäjoen ammattikorkeakoulun voimassaolevan tutkintosäännön mukaiset opintojen vanhenemiseen ja oikaisuvaatimuksiin liittyvät ohjeistukset. Alakohtaisesti ja koulutusohjelmakohtaisesti määritellään AHOT-järjestelmän ulkopuolelle kokonaisuudessaan jäävät opinnot.

Tutkintovaatimukset ja -säännökset

Löytyvät Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä.

Pedagoginen toimintamalli ja oppimisympäristö

Terveydenhoitaja (AMK) tutkinto-ohjelmassa käytetään konstruktivistista oppimiskäsitystä pedagogisena taustateoriana. Erilaiset opiskelijakeskeiset ja kokemukselliset sekä yksilölliset ja yhteistoiminnalliset sekä tutkivan oppimisen oppimismenetelmät edistävät opiskelijan näyttöön perustuvan toiminnan oppimista. Simulaatioharjoitukset ja muut harjoitukset luokkatiloissa sekä verkko-opinnot ovat käytössä oppimismenetelminä.

Tutkinto-ohjelman koulutuksen sisältö

Terveydenhoitaja (AMK) tutkinto-ohjelman tehtävänä on kouluttaa hoitotyön ja terveydenhoitotyön asiantuntijoita, joiden työn lähtökohtana ovat monitieteinen näyttöön perustuva tieto, laaja-alainen terveydenhoitotyön osaaminen sekä korkeatasoinen eettinen arvoperusta. Koulutuksesta valmistuneella terveydenhoitajalla (AMK) on valmiudet tutkia, arvioida ja kehittää terveydenhoitotyön osaamistaan, ammattityötään, työyhteisöään sekä ammattialaansa. Terveydenhoitaja toimii terveydenhoitotyön suunnittelu-, toteutus- ja kehittämistehtävissä sekä kansallisella että kansainvälisellä tasolla.

Terveydenhoitaja (AMK) laillistetaan terveydenhuollon ammattihenkilöksi sairaanhoitajana ja terveydenhoitajana. Koulutus täyttää Euroopan neuvoston sairaanhoitajakoulutuksesta antamien direktiivien vaatimukset sekä sisältää yleissairaanhoidosta vastaavan sairaanhoitajan koulutuksen.

Terveydenhoitajat (AMK)ovat itsenäisiä terveydenhoitotyön asiantuntijoita eri ikäisten neuvoloissa, kouluterveydenhuollossa, opiskelijaterveydenhuollossa, työterveyshuollossa, ympäristöterveydenhuollossa, kotihoidossa, perusterveydenhuollossa, erikoissairaanhoidossa, sosiaalihuollossa sekä yksityisen ja 3. sektorin alueilla. Terveydenhoitajat tukevat, hoitavat ja ohjaavat eri- ikäisiä terveitä ja sairaita ihmisiä, perheitä, ryhmiä ja yhteisöjä. Terveydenhoitajat toteuttavat ja kehittävät näyttöön perustuvaa terveyttä edistävää, ylläpitävää, sairauksia ehkäisevää, parantavaa ja kuntouttavaa terveydenhoitotyötä sekä potilaalle määrättyä lääketieteellistä hoitoa.

Ammatillinen osaamisprofiili

Terveydenhoitajan ydinosaamisen muodostavat yksilön, perheen, yhteisön ja ympäristön terveyden edistäminen, sairauksien ehkäisy, asiakaslähtöisen terveydenhoitotyön suunnittelu, toteutus ja arviointi sekä kliininen asiantuntijuus. Ydinosaamiseen kuuluvat myös asiakkaiden ja potilaiden ohjaus ja opetus sekä työskentely moniammatillisessa työryhmässä. Ydinosaamiseen sisältyy lisäksi hoitotieteen tutkimusten ja tutkitun tiedon käyttö ja hallinta näyttöön perustuvassa terveydenhoitotyössä sekä terveydenhoitotyön johtaminen ja laadunhallinta.
Ammatilliset kieliopinnot suoritettuaan opiskelija osaa toimia oman alansa suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa, pystyy etsimään tietoa sekä seuraamaan oman ammattialansa kehitystä kohdekielillä.

Kansainvälisyys

Kansainväliset opiskelija- ja opettajavaihdot toteutuvat eri vaihto-ohjelmien ja verkostomaisten yhteistyöhankkeiden kautta. Tärkeimmät käytössä olevat vaihto-ohjelmat ovat mm. Erasmus-ohjelma, North-South-South –ohjelma, Nordplus-ohjelma sekä CIMO. Tavoitteena on lisätä opiskelija- ja opettajavaihtoja sekä määrällisesti että sisällöllisesti vastaamaan koulutusohjelman sisältöjen ja pedagogiikan kehittämistarpeita.

Asiantuntijaopettajaverkoston luominen yhteistyöyliopistojen kanssa ja opiskelijavaihtojen laajentaminen teoriaopintoja sisältäviksi ovat konkreettisia kehittämisalueita. Intensiiviopintojaksojen tarjontaa ja sisältöjä sekä kansainvälisenä yhteistyönä laadittavien opinnäytetöiden tekemisen mahdollisuuksia lisätään ja kehitetään yhteistyössä ulkomaisten verkostojen kanssa.

Tutkinto-ohjelman opiskelijoita kannustetaan lähtemään kv-vaihtoihin ulkomaille sekä aktivoidaan yhteistyöhön ulkomaisten opiskelijoiden ja maahanmuuttajien keskuudessa mahdollistamalla esimerkiksi vapaasti valittavien opintojen keräämisen toiminnasta heidän parissaan.

Opetussuunnitelman tasolla tavoitteena on suomalaisten ja ulkomaisten opiskelijoiden yhteisten vieraskielisten opetuksien ja harjoittelujen kehittäminen. Tavoitteena on tehdä näkyväksi kansainvälisyyden ja monikulttuurisuuden ulottuvuudet opetuksessa. Vieraskielistä oppimateriaalia ja virtuaalioppimisympäristöä hyödynnetään osana kansainvälistä toimintaa.

Jatko-opintokelpoisuus

Koulutus oikeuttaa hakeutumaan korkeakoulutuksen toisen syklin opintoihin, joihin vaaditaan kolmen vuoden työkokemus korkeakoulutuksen ensimmäisen syklin opintojen jälkeen. Koulutukseen pääseminen päätetään vastaanottavassa korkeakoulussa. Ammattikorkeakoulutuksessa toisen syklin opinnot johtavat ylempään ammattikorkeakoulututkintoon. Sairaanhoitaja (ylempi AMK), Terveydenhoitaja (ylempi AMK).

Opintojen rakenne

Tutkinto-ohjelman opinnot koostuvat ammattikorkeakoululain mukaisesti perusopinnoista, ammattiopinnoista, ammattitaitoa edistävästä harjoittelusta, vapaasti valittavista opinnoista sekä opinnäytetyöstä.

Terveydenhoitajan koulutuksessa (240 op) Kaikille yhteisiä perusopintoja SeAMKissa on 20 op, Sosiaali- ja terveysalan yhteisiä perusopintoja on 10 op, Vapaasti valittavia opintoja 5 op Terveydenhoitaja (AMK) tutkinto-ohjelmakohtaisia opintoja on 205 op, joka sisältää harjoittelua 90 op ja opinnäytetyön ja kypsyysnäytteen 15 op. Terveydenhoitajakoulutus sisältää yleissairaanhoitajan koulutuksen.

Opintojen laajuus on 60 opintopistettä lukuvuodessa. Tutkinto-ohjelman opiskelijalla on oikeus hakea maksimissaan 30 opintopisteen opinto-oikeutta monialaisessa FramiPro- oppimisympäristössä, jossa opiskelijat ovat SeAMK:n eri koulutuksista. Opinnot toteutuvat pääasiallisesti erilaisina työelämäprojekteina ja hyväksi luetaan osaksi omaa koulutusta. Opiskelu FramiPro:ssa on mahdollista pääasiallisesti koulutuksen 3. lukuvuoden aikana.

Opetusuunnitelmassa on viisi opintoja läpäisevää juonnetta, jotka kulkevat läpi opintojen. Ne perustuvat SeAMKin selvityksiin, tutkimuksiin ja strategiaan sekä ammattikorkeakoulutuksen kansallisiin ja kansainvälisiin suosituksiin ja säädöksiin.
- Tiedonhankinta-juonne vahvistaa opiskelijan ammatillista ja alakohtaista tiedonhankintaosaamista läpi opintojen.
- Kansainvälisyys-juonne varmistaa opiskelijan kansainvälisen osaamisen kehittyminen opiskelun aikana.
- Yrittäjyys-juonteen mukaisilla opinnoilla autetaan opiskelijaa ymmärtämään yrittäjyyden ja yritystoiminnan keskeinen ja kasvava osuus yhteiskunnassa.
- Kestävä kehitys juonteena auttaa opiskelijaa tiedostamaan yhteiskuntavastuun ja ymmärtämään kestävän kehityksen moninaisuuden työelämätaitona.
- Uraohjaus juonteena auttaa opiskelijaa tunnistamaan omaa osaamistaan sekä omia vahvuuksiaan. Siihen kuuluvia alueita ovat myös työelämätuntemus, työnhakutaidot sekö elinikäinen oppiminen.

Opiskelijoilla on mahdollisuus sisällyttää opintoihinsa monialaisia työelämälähtöisiä projektiopintoja (FramiPro).

Tutkintosääntö ja arviointiasteikot

Kaikki terveydenhoitaja (AMK) tutkinto-ohjelman opinnot on oltava hyväksytysti tai numeerisesti arvioiden suoritettu mukaan lukien AHOT-järjestelmän kautta hyväksytyt tai numeerisesti arvioidut suoritukset.
Linkki

Valmistumisen edellytykset

Löytyvät ammattikorkeakoulun tutkintosäännöstä ja intrassa olevista valmistumista koskevista ohjeista.

Opiskelumuoto

Opiskelu on teoria- ja laboraatio-opintojen aikana pääasiallisesti päiväopetusta klo 8-18 välillä. Muina aikoina toteutuvista opinnoista tiedotetaan opiskelijoille. Opintojen ajallaan suorittaminen vaatii säännöllistä läsnäoloa ja osallistumista opetukseen sekä oppimistehtävien ajallaan tekemistä. Koulututukseen kuuluva ohjattu harjoittelu toteutuu opiskeltavan hoitotyön tai terveydenhoitotyön alueen luonteen mukaisesti esimerkiksi kolmityövuoroissa erilaisissa harjoittelu- ja oppimisympäristöissä kotimaassa ja osin ulkomailla. Teoria – ja laboraatio-opintoja sekä harjoitteluja voidaan suorittaa myös projekteissa ja hankkeissa.

Opiskelumenetelmät ovat pääasiassa opiskelijakeskeisiä ja monimuotoisia. Teoria-ja laboraatio-opetuksen lähiopetustunneille ja simulaatioharjoituksiin ja muihin harjoituksiin edellytetään osallistumista ja läsnäoloa. Opinnoista osa toteutuu itsenäisenä opiskeluna joko yksilötyönä tai pienryhmissä tai virtuaaliopintoina. Koulutuksen ajallaan suorittaminen edellyttää opiskelijalta lukuvuosittaisen opintojen suunnitelman noudattamista sekä säännöllistä lähiopetukseen osallistumista sekä tehtävien ajallaan suorittamista.

Koulutuspäällikkö / Vastuuyliopettaja

Raija Palo, GSM 040 830 3956, raija.palo(at)seamk.fi

Opinto-ohjaaja

Tarja Knuuttila, GSM +358 40 830 2197, e-mail: tarja.knuuttila(at)seamk.fi

Kansainvälisen opiskeluvaihtojakson koordinointi

Tiina Välimäki, 040-830 4127, tiina.valimaki(at)seamk.fi, Eurooppaan vaihtojaksoa suunnittelevat
Maria Loukola, 040-830 2240, maria.loukola(at)seamk.fi, Euroopan ulkopuolelle vaihtojaksoa suunnittelevat

Opiskelijapalvelut

Puh. 020 124 5055, opiskelijapalvelut(at)seamk.fi

Koulutusala

Terveys- ja hyvinvointialat
Koulutusalan luokitus perustuu opetus- ja kulttuuriministeriön käyttämään kansainväliseen ISCED-koulutusalaluokitukseen.

Osaamistavoitteet

Terveydenhoitajan koulutuksen osaamistavoitteet perustuvat valtakunnallisiin Terveydenhoitajan ammatillinen osaaminen - osaamistavoitteisiin, jotka ovat kuvatut opetussuunnitelman yleisosassa.

Kompetenssit

Kompetenssit ovat laajoja osaamiskokonaisuuksia eli yksilön tietojen, taitojen ja asenteiden yhdistelmiä. Ne kuvaavat pätevyyttä, suorituspotentiaalia ja kykyä suoriutua ammattiin kuuluvista työtehtävistä.
Yhteiset/yleiset kompetenssit ovat eri tutkinto-ohjelmille yhteisiä osaamisalueita, mutta niiden erityispiirteet ja tärkeys voivat vaihdella eri ammateissa ja työtehtävissä. Yleiset kompetenssit luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle. Yleiset kompetenssit esitetään Arenen (Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto) suosituksen mukaisesti seuraavasti: oppimisen taidot, eettinen osaaminen, työyhteisöosaaminen, innovaatio-osaaminen ja kansainvälistymisosaaminen. Edellisten lisäksi Seinäjoen ammattikorkeakoulun tutkinto-opetuksessa painotetaan kaikille yhteisinä kompetensseina yrittäjyysosaamista ja laadunhallintaosaamista.

Tutkinto-ohjelmakohtaiset kompetenssit muodostavat opiskelijan ammatillisen asiantuntijuuden kehittymisen perustan.

Työssäoppiminen ja harjoittelu

Opiskelijan opintojen aikaista työssäkäyntiä ja hänen siinä hankkimaansa osaamista voidaan hyödyntää opintojakson suorittamiseksi. Tällöin puhutaan opinnollistamisesta ja se voi liittyä myös vapaaehtoistyöhön tai harrastustoimintaan. Olennaista on, että työn tekemisen kautta opittujen asioiden ja taitojen avulla voidaan näyttää opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamista. Opinnollistaen saavutettu osaaminen voidaan todentaa esimerkiksi näytöin ja tehtävin.

Harjoittelun koordinointi

Tiina Koskela, GSM +358 40 680 7144, e-mail: tiina.koskela(at)seamk.fi