Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, Ikääntymisen asiantuntija: YIKA25
Tunnus: YIKA25
Sosionomi (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Geronomi (ylempi AMK)
Kuvaus
Ikääntymisen asiantuntija yamk-koulutuksesta valmistuu asiantuntijoita, jotka tunnistavat ikääntymiseen liittyviä yhteiskunnallisia erityiskysymyksiä, uudistavat ikä- ja muistiystävällisiä palveluita ja toimintaympäristöjä sekä edistävät ikääntyneiden ihmisten hyvinvointia, toimintakykyä, aivoterveyttä ja osallisuutta. YAMK-koulutus vahvistaa laaja-alaista gerontologista asiantuntijuutta ja osaamista antaen valmiudet toimia vaativissa asiantuntija-, kehittämis- ja johtamistehtävissä.
Palvelujen ja toimintaympäristöjen kehittämisessä korostuvat teknologioiden ja digitaalisten ratkaisujen sekä näyttöön perustuvien toimintamallien käyttöönotto huomioiden ikääntyneiden ihmisten tarpeet, toiveet ja mahdollisuudet. Ikääntyvien palveluita tuottavien työyhteisöjen kehittämisessä ja johtamisessa painotetaan työhyvinvointia alan veto- ja pitovoiman edistämiseksi. Vapaavalintaisten opintojen ja opinnäytetyön kautta opiskelija voi syventää osaamistaan haluamillaan erityisalueilla.
Koulutuksesta valmistunut voi työllistyä erilaisiin asiantuntija-, kehittämis- ja johtamistehtäviin julkiselle, yksityiselle ja kolmannelle sektorille. Tutkinto antaa kelpoisuuden ylempää korkeakoulututkintoa edellyttäviin julkisiin virkoihin ja tehtäviin sekä tieteelliseen jatkokoulutukseen.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat tulevat työelämästä, mikä mahdollistaa jatkuvan vuoropuhelun ja työelämälähtöisen kehittämisen. Kehittämistyötä toteutetaan myös SeAMK:n yksiköiden yhteistyönä ja valtakunnallisissa ja kansainvälisissä verkostofoorumeissa.
Osaamistavoitteet
Tutkinto tuottaa asiantuntijoita, jotka tunnistavat ikääntymiseen liittyviä yhteiskunnallisia erityiskysymyksiä, osaavat edistää laaja-alaisesti ikääntyvien hyvinvointia, toimintakykyä, aivoterveyttä ja osallisuutta sekä kehittää ja johtaa ikääntyneille suunnattuja laadukkaita palveluita. Koulutus antaa valmiudet suunnitella ja kehittää ikäystävällistä yhteiskuntaa. Koulutus tukee ikääntyvän yhteiskunnan kestävää kehitystä tukemalla ikääntyneiden aktiivista osallisuutta ja hyvinvoinnin ylläpitoa.
Vapaavalintaisten opintojen kautta opiskelija voi suunnata osaamistaan esimerkiksi johtamiseen ja esimiestyöhön tai johonkin valitsemaansa ikääntymisen erityiskysymykseen. Opinnäytetyön kautta opiskelija voi suunnata opintojaan nykyisen tai tavoitteena olevan tulevan työn mukaisesti.
Opinnäytetyöprosessi käynnistyy ensimmäisen lukukauden aikana. Tutkintoon sisältyvät opintojaksot integroidaan tukemaan opinnäytetyöprosessin etenemistä koko koulutuksen ajan.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2025-2026 | 2026-2027 |
Syksy
2025 |
Kevät
2026 |
Syksy
2026 |
Kevät
2027 |
1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 5. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 | 3. / 2027 | 4. / 2027 | 5. / 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
YIKA25-1001 |
Syventävät ammattiopinnot
(Valitaan kaikki) |
50 | ||||||||||||||||
YIKA25-1002 |
Ikääntyvä yhteiskunta
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||
BJ00DX20 | Ikääntymisen erilaisuus ja vanhuuden monet kasvot | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
BJ00DK67 | Ikäystävällisen yhteiskunnan kehittäminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
BJ00DW94 | Lainsäädäntö ja etiikka ikääntyneiden palveluissa | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
YIKA25-1003 |
Ikääntyvän ihmisen hyvinvoinnin tukeminen
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||
BJ00DW92 | Terveyden lukutaito aivoterveyden edistämisessä ja muistipalveluissa | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 1.3 | 1.3 | |||||||
BJ00DX21 | Ikääntyvien ihmisten osallisuus ja mielen hyvinvointi | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
BJ00DW93 | Teknologiat ja digitaalisuus ikääntyneiden palveluissa | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
YIKA25-1004 |
Johtaminen ja esihenkilötyö ikääntyneiden palveluissa
(Valitaan kaikki) |
20 | ||||||||||||||||
BC00DW96 | Tutkimus- ja kehittämismenetelmät | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
BJ00DX26 | Asiakasohjaus, palvelujen kehittäminen ja tiedolla johtaminen | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
BJ00DW95 | Veto- ja pitovoimainen johtaminen ja osaamisen tunnistaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
BJ00CT92 | Työyhteisöjen ja työhyvinvoinnin dialoginen johtaminen ja kehittäminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
YIKA25-1005 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||
BJ00DK70 | Opinnäytetyön suunnitelma | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | ||||||||
BJ00DK71 | Opinnäytetyön toteutus | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | ||||||||||||
BJ00DK72 | Opinnäytetyön raportointi | 15 | 15 | 15 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
YIKA25-1006 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
10 | ||||||||||||||||
KG00CS02 | Työterveyden kehittäminen ja johtaminen | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | 1.3 | 1.3 | |||||||
BG00DL50 | Kansainvälinen yhteistyö sosiaali- ja terveysalalla | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
BG00CT63 | Asiantuntijuuden ja osaamisen johtaminen | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||
5E00DL17 | Tulevaisuuden lähijohtajuus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
BH00BS29 | Sosiaalipalveluiden ammattilaiset ja asiakkaat | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 0.8 | 0.8 | 0.8 | ||||||||
BI00CL65 | Kliinisen näyttöön perustuvan hoitotyön kehittäminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||
YIKA25-1007 |
Valinta YAMK-tason vapaasti valittavista opinnoista
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | ||||||||||||||||
Yhteensä | 90 | 55 | 55 | 20 | 35 | 40 | 15 | 10.1 | 10.1 | 11.7 | 11.7 | 11.7 | 20.1 | 20.1 | 5 | 5 | 5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
yamk::tutkintoon johtava koulutus
Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit (YAMK), 2022
Ammattikorkeakoulujen yhteiset kompetenssit (YAMK), 2022, Arene
1. Oppimaan oppiminen
Valmistuva opiskelija edistää omaa ja yhteisönsä jatkuvaa oppimista ja osaamisen kehittymistä hyödyntäen eri alojen tietoa ja digitalisaation mahdollisuuksia. |
Ikäystävällisen yhteiskunnan kehittäminen |
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät |
Työyhteisöjen ja työhyvinvoinnin dialoginen johtaminen ja kehittäminen |
Opinnäytetyön suunnitelma |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi |
Kansainvälinen yhteistyö sosiaali- ja terveysalalla |
Asiantuntijuuden ja osaamisen johtaminen |
Tulevaisuuden lähijohtajuus |
Kliinisen näyttöön perustuvan hoitotyön kehittäminen |
2. Työelämässä toimiminen
Valmistuva opiskelija osaa kehittää ja johtaa työyhteisöään sekä uudistaa työelämää |
Ikääntymisen erilaisuus ja vanhuuden monet kasvot |
Lainsäädäntö ja etiikka ikääntyneiden palveluissa |
Terveyden lukutaito aivoterveyden edistämisessä ja muistipalveluissa |
Ikääntyvien ihmisten osallisuus ja mielen hyvinvointi |
Teknologiat ja digitaalisuus ikääntyneiden palveluissa |
Asiakasohjaus, palvelujen kehittäminen ja tiedolla johtaminen |
Veto- ja pitovoimainen johtaminen ja osaamisen tunnistaminen |
Työyhteisöjen ja työhyvinvoinnin dialoginen johtaminen ja kehittäminen |
Työterveyden kehittäminen ja johtaminen |
Kansainvälinen yhteistyö sosiaali- ja terveysalalla |
Asiantuntijuuden ja osaamisen johtaminen |
Tulevaisuuden lähijohtajuus |
Sosiaalipalveluiden ammattilaiset ja asiakkaat |
Kliinisen näyttöön perustuvan hoitotyön kehittäminen |
3. Eettisyys
Valmistuva opiskelija arvioi ja edistää ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden. |
Ikääntymisen erilaisuus ja vanhuuden monet kasvot |
Ikäystävällisen yhteiskunnan kehittäminen |
Lainsäädäntö ja etiikka ikääntyneiden palveluissa |
Ikääntyvien ihmisten osallisuus ja mielen hyvinvointi |
Teknologiat ja digitaalisuus ikääntyneiden palveluissa |
Asiakasohjaus, palvelujen kehittäminen ja tiedolla johtaminen |
Veto- ja pitovoimainen johtaminen ja osaamisen tunnistaminen |
Työyhteisöjen ja työhyvinvoinnin dialoginen johtaminen ja kehittäminen |
Opinnäytetyön suunnitelma |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi |
Työterveyden kehittäminen ja johtaminen |
Asiantuntijuuden ja osaamisen johtaminen |
Tulevaisuuden lähijohtajuus |
Sosiaalipalveluiden ammattilaiset ja asiakkaat |
4. Kestävä kehitys
Valmistuva opiskelija kehittää ja johtaa kestäviä ja vastuullisia toimintatapoja työssään sekä |
Ikääntymisen erilaisuus ja vanhuuden monet kasvot |
Ikäystävällisen yhteiskunnan kehittäminen |
Lainsäädäntö ja etiikka ikääntyneiden palveluissa |
Terveyden lukutaito aivoterveyden edistämisessä ja muistipalveluissa |
Ikääntyvien ihmisten osallisuus ja mielen hyvinvointi |
Teknologiat ja digitaalisuus ikääntyneiden palveluissa |
Työterveyden kehittäminen ja johtaminen |
5. Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Valmistuva opiskelija osaa kehittää ja johtaa |
Veto- ja pitovoimainen johtaminen ja osaamisen tunnistaminen |
Kansainvälinen yhteistyö sosiaali- ja terveysalalla |
6. Ennakoiva kehittäminen
Valmistuva opiskelija osaa johtaa uusien, tulevaisuutta ennakoivien ratkaisujen kehittämistä |
Ikääntymisen erilaisuus ja vanhuuden monet kasvot |
Ikäystävällisen yhteiskunnan kehittäminen |
Terveyden lukutaito aivoterveyden edistämisessä ja muistipalveluissa |
Ikääntyvien ihmisten osallisuus ja mielen hyvinvointi |
Teknologiat ja digitaalisuus ikääntyneiden palveluissa |
Asiakasohjaus, palvelujen kehittäminen ja tiedolla johtaminen |
Veto- ja pitovoimainen johtaminen ja osaamisen tunnistaminen |
Työyhteisöjen ja työhyvinvoinnin dialoginen johtaminen ja kehittäminen |
Opinnäytetyön suunnitelma |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi |
Työterveyden kehittäminen ja johtaminen |
Asiantuntijuuden ja osaamisen johtaminen |
Tulevaisuuden lähijohtajuus |
Kliinisen näyttöön perustuvan hoitotyön kehittäminen |
7. Yrittäjyysosaaminen
• edistää yrittäjämäistä toimintaa työyhteisössään |
Ikäystävällisen yhteiskunnan kehittäminen |
Asiakasohjaus, palvelujen kehittäminen ja tiedolla johtaminen |
Veto- ja pitovoimainen johtaminen ja osaamisen tunnistaminen |
Luokittelemattomat |