Geronomi (AMK), Päivätoteutus: GERO17
Opetussuunitelman tunnus: GERO17
- Tutkintonimike
- Geronomi (AMK)
- Laajuus
- 210 op
- Kesto
- 3.5 vuotta (210 op)
- Aloituslukukausi
- Syksy 2017
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
TUTKINTO-OHJELMAN KUVAUS JA OSAAMISALUEET
Vanhustyön tutkinto-ohjelman tavoitteena on kouluttaa vanhustyön asiantuntijoita erityisesti sosiaali- ja teveysalan vanhustyön eri sektoreille ja-tasoille. Geronomi (AMK) on eettisesti sitoutunut vanhusten hyvän elämän edistämiseen sekä yksilön että yhteiskunnan tasolla. Geronomin (AMK) toiminta on yksilö- ja yhteisötasolla ennakoivaa, etsivää, ehkäisevää, tukevaa, hoitavaa ja kuntouttavaa vanhuspalvelutoimintaa. Geronomin (AMK) työssä painottuvat vanhuksen hyvinvoinnin, toimintakyvyn sekä palvelutarpeiden arviointi, vanhuksen henkilökohtainen palveluohjaus, työskentely vanhuksen hoiva- ja hoito-organisaatioissa, vanhuksen palveluketjujen ja moniammatillisten vanhuspalvelujen organisoiminen sekä omaisten tukeminen. Vanhuspalveluorganisaatioiden tasolla työssä korostuu palvelutoiminnan ohjaus ja kehittäminen sekä henkilöstön kehittäminen. Yhteiskunnan tasolla työssä korostuu vanhuspalvelujärjestelmien arviointi ja kehittäminen sekä yhteiskunnallinen ja vanhuspoliittinen vaikuttamistyö. Geronomit (AMK) toimivat sosiaali- ja terveysalojen vanhustyössä erilaisilla ammattinimikkeillä (mm. palveluohjaaja, hoitaja, ohjaaja, vastaava ohjaaja, sosiaaliohjaaja, kehittämispäällikkö, vanhustyönjohtaja), mutta myös yhä useammin geronomi-nimikkeellä.
AMMATILLINEN OSAAMISPROFIILI
Geronomin osaamis- ja toiminta-alueita ovat:
A) Vanhuksen yksilökohtainen palveluohjaus: vanhuksen hyvinvoinnin ja toimintakyvyn arviointi ja palvelutarpeiden kartoitus ja räätälöinti sekä moniammatillisen toiminnan koordinointi.
B) Vanhuksen omais- ja läheispalvelujen sekä vertaistukitoimintojen suunnittelu, ohjaaminen ja kehittäminen.
C) Työskentely lähityössä vanhusten hoiva- ja hoitopalveluorganisaatioissa.
D) Työskentely dementiatyön eri tehtävissä ja eri tasoilla sekä dementiatyön kehittäminen.
E) Vanhuspalveluiden suunnittelu, ohjaaminen, arviointi ja kehittäminen peruskuntien tasolla sekä kolmannella sektorilla.
F) Toiminta erilaisissa vanhustyön hankkeissa ja kehittämisprojekteissa.
PEDAGOGISET TOIMINTAMUODOT
Vanhustyön tutkinto-ohjelman sisällöllisiä periaatteita ovat vanhuslähtöisyys ja kokonaisvaltaisuus, laaja-alaisuus ja monitieteisyys, tutkimuksellisuus, asiantuntijuus, työelämälähtöisyys, kansainvälisyys ja yrittäjähenkisyys. Näitä sisältöjä edistetään tarkoituksenmukaisilla pedagogisilla periaatteilla, joita ovat opiskelijan subjektius, itseohjautuvuus ja itsearviointi, teorian ja käytännön yhdistäminen, tutkiva ja kehittävä oppiminen, yhteistoiminnallinen oppiminen, sopimuksellisuus sekä ammatillinen kasvu.
Vanhuslähtöisyys ja kokonaisvaltaisuus tuovat esiin vanhuuden yksilöllisen kokemuksellisuuden sekä hänen yksilölliset palvelutarpeensa. Vanhus nähdään holistisena persoonana, joka toteuttaa itseään monilla tavoin. Opiskelemalla vanhuksen terveyden, hyvinvoinnin, toimintakyvyn sekä sosiaalisen osallisuuden tukemisen menetelmiä, vanhustyön eettisiä kysymyksiä sekä vanhustyön laadukkaan vanhustyön johtamista ja ohjaamista.
Vanhustyön tutkinto-ohjelman pedagogiset periaatteet perustuvat konstruktiiviseen ja holistiseen oppimisnäkemykseen. Konstruktivistinen oppimisnäkemys korostaa oppimisen kontekstisidonnaisuutta sekä opiskelijan subjektiutta. Opiskelija on oman oppimisensa keskeisin toimija. Opiskelu sisältää runsaasti opiskelijan itsenäistä tiedonhankintaa, tiedon organisointia ja arviointia sekä seminaariluonteista opiskelua. Oppiminen syntyy henkilökohtaisen tutkimisen ja toiminnan kautta. Oman toiminnan kautta opiskelijan näkemys itsestään osaajana vahvistuu. Oman subjektiuden ja vastuun tiedostaminen harjaannuttaa myös tulevaan geronomin työhön.
Holistinen näkemys korostaa opiskelijan persoonan kokonaisvaltaisuutta. Molemmat korostavat opiskelijan omaa sitoutumista ja vastuullisuutta, hänen arvojensa merkitystä sekä opiskelijan itsearviointia ja itsensä johtamista. Kosketuspinnan löytäminen opiskelijan aikaisemmin omaksuman tiedon ja opiskeltavien asioiden välillä on tärkeää. Opiskelijaa tulee ohjata löytämään oma tapansa oppia ja häntä tulee ohjata tunnistamaan omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa ammattialan työtehtävissä.
Tutkimuksellisuus tähtää keskeisten ja ajankohtaisten gerotologisten tutkimusten tuntemiseen, tutkitun tiedon käyttämiseen sekä kehittämistä tukevan tiedon tuottamiseen. Pyrkimys asiantuntijuuteen merkitsee sitä, että opiskelija oppii analysoimaan vanhustyötä laajasta, moninäkökulmaisesta ja monitieteisestä viitekehyksestä käsin. Opiskelijaa pyritään ohjaamaan asiantuntijuuden ja näkemyksellisyyden kehittymisessä siten, että se perustuisi laaja-alaiseen, syvälliseen ja jatkuvaan tiedon hankkimiseen, käyttämiseen ja tuottamiseen. Asiantuntijatasoisuuteen sisältyy ammattieettinen näkökulma: vastuu sekä vanhusasiakkaille, että yhteiskunnalle omasta asiantuntijatyöskentelystä.
Työelämälähtöisyys merkitsee monipuolista ja kiinteää yhteistyötä koulutuksen ja työelämän välillä. Työelämän tarpeet ja kehityshaasteet huomioidaan opiskeltavissa sisällöissä. Vanhustyön koulutusohjelmassa on keskeistä sosiaali- ja terveysalan integroiminen. Tämä merkitsee uudistavien ajattelumallien rohkaisemista ja kokeilua yhteistyössä työelämän kanssa. Teoriaa ja käytäntöä integroivat harjoittelujaksot, opinnäytetyöt, kehittämistehtävät, projektit sekä osallistuminen ajankohtaisiin tutkimus- ja kehittämishankkeisiin ovat konkreettisia toteuttamismuotoja työelämälähtöisyydelle.
Yrittäjähenkisyys on opiskelijan asennoitumista omaehtoiseen kasvuun ja kehittymiseen niin tiedoissa, taidoissa kuin asenteissakin. Sisäinen yrittäjyys näkyy opiskelijassa oma-aloitteisuutena, itseohjautuvuutena ja aktiivisuutena. Harjaantuminen oman oppimisen subjektiksi harjaannuttaa opiskelijaa myös sisäiseen yrittäjyyteen. Opiskelija hankkii valmiuksia myös ulkoiseen yrittäjyyteen mahdollisen oman työllistymisen muotona.
Ammatillinen kasvu ja uraohjaus vanhustyön asiantuntijaksi alkaa jo opiskelun alusta. Opiskelu sisältää useita harjoittelujaksoja vanhuspalveluissa ja projekteissa.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelman kehittämisessä huomioidaan sosiaali- ja terveysalan ajankohtaiset kehittämishaasteet, tutkitun tiedon tulokset sekä työelämän ilmaisemat osaamistarpeet. Hyödynnetään valtakunnallisten osaamistarveselvitysten (VOSE) tuloksia sekä eri tutkimus- ja kehittäjätahojen tuottamaa tietoa osaamistarpeista.
Geronomikoulutuksen kehittämistä tukee yhteistyöryhmä, jossa ovat edustettuina keskeiset työelämätahot alueella.
Osaamistavoitteet
Osaamistavoitteet perustuvat ammattikorkeakoulutuksen yleisiin kompetensseihin sekä geronomi (AMK) -koulutuksen alakohtaisiin kompetensseihin. Osaamistavoiteet ilmenevät yksityiskohtaisesti opintojaksojen kuvauksista.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2017-2018 | 2018-2019 | 2019-2020 | 2020-2021 | Syksy 2017 | Kevät 2018 | Syksy 2018 | Kevät 2019 | Syksy 2019 | Kevät 2020 | Syksy 2020 | 1. / 2017 | 2. / 2017 | 3. / 2018 | 4. / 2018 | 5. / 2018 | 1. / 2018 | 2. / 2018 | 3. / 2019 | 4. / 2019 | 5. / 2019 | 1. / 2019 | 2. / 2019 | 3. / 2020 | 4. / 2020 | 5. / 2020 | 1. / 2020 | 2. / 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
MGERO16-1018 |
KAIKILLE YHTEISET PERUSOPINNOT
(Valitaan kaikki ) |
20 | ||||||||||||||||||||||||||||
MGERO16-1019 |
Osaajaksi kehittyminen
(Valitaan kaikki ) |
10 | ||||||||||||||||||||||||||||
YPO1A2 | Opiskelu- ja työelämäosaamisen kehittyminen | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
YPO2A2 | Kansainväliseksi osaajaksi kehittyminen | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||
YPO3A3 | Viestintätaidot | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
YPO4A3 | Tieto- ja viestintätekniikka | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
MGERO16-1020 |
Liiketoiminta- ja yrittäjyysosaaminen
(Valitaan kaikki ) |
5 | ||||||||||||||||||||||||||||
XX00BE90 | Yritystoiminta ja yrittäjyys | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
XX00BE91 | SeAMK innovaatioviikko | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||
MGERO16-1021 |
Tutkimus- ja projektiosaaminen
(Valitaan kaikki ) |
5 | ||||||||||||||||||||||||||||
YPO1C2 | Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||
YPO2C3 | Projektitoiminnan perusteet | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
MGERO16-1022 |
SOSIAALI- JA TERVEYSALAN YHTEISET PERUSOPINNOT
(Valitaan kaikki ) |
10 | ||||||||||||||||||||||||||||
STPO101 | Asiantuntijana sosiaali- ja terveysalalla | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||
STPO201 | Lääkehoidon perusteet | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
STPG301 | Englanti | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
STPG401 | Ruotsi | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
VIRKARUKI | Julkisyhteisöjen henkilöstön ruotsin kielen taito, kirjallinen | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||
VIRKARUSU | Julkisyhteisöjen henkilöstön ruotsin kielen taito, suullinen | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||
MGERO16-1023 |
TUTKINTO-OHJELMAN PERUSOPINNOT
(Valitaan kaikki ) |
11 | ||||||||||||||||||||||||||||
MGERO16-1024 |
Osaajaksi kehittyminen vanhustyössä
(Valitaan kaikki ) |
11 | ||||||||||||||||||||||||||||
GERPOS100 | Tiedonhankinta vanhustyön alalla | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||
GERPOS200 | Hoito- ja sosiaalityön käsiteanalyysi | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
GERPOS300 | Orientoituminen geronomin ammattiin | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||
GERPOS400 | Osaajana geronomin ammatissa | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
KGF00FI | Finnish Society and Social Policy | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
MGERO16-1025 |
TUTKINTO-OHJELMAN AMMATTIOPINNOT
(Valitaan kaikki ) |
159 | ||||||||||||||||||||||||||||
MGERO16-1026 |
Gerontologisen työn tietoperusta
(Valitaan kaikki ) |
18 | ||||||||||||||||||||||||||||
GERATP100 | Gerontologian perusteet | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
GERATP200 | Gerontologisen hoito- ja sosiaalityön perusteet | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
GERATP300 | Vanhustyön etiikka | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||||
GERATP410 | Harjoittelu: Ikääntyneen mielekkään arjen tukeminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
MGERO16-1027 |
Palvelujärjestelmät ja palveluohjaus
(Valitaan kaikki ) |
26 | ||||||||||||||||||||||||||||
GERAPJ100 | Lainsäädäntö ja strateginen ohjaus | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
GERAPJ200 | Vanhustyön toimintaympäristöt ja palvelujärjestelmät | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
GERAPJ300 | Omaishoito ja kuntoutus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
GERAPJ400 | Palvelutarpeen arviointi | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
GERAPJ500 | Palveluohjaus | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
GERAPJ610 | Harjoittelu: Gerontologinen sosiaalipalvelutyö | 9 | 9 | 9 | 4.5 | 4.5 | ||||||||||||||||||||||||
MGERO16-1028 |
Ehkäisevä ja valtaistava työ
(Valitaan kaikki ) |
19 | ||||||||||||||||||||||||||||
BC00BI22 | Ehkäisevät ja valtaistavat menetelmät | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||||
GERAEV200 | Psykososiaaliset menetelmät | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
GERAEV300 | Sosiokulttuuriset menetelmät | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
GERAEV400 | Ikäteknologia | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
GERAEV510 | Harjoittelu: Ehkäisevä ja valtaistava vanhustyö | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
MGERO16-1029 |
Vanhuksen hoiva, hoito ja kuntoutus
(Valitaan kaikki ) |
49 | ||||||||||||||||||||||||||||
GERAHK100 | Anatomian ja fysiologian perusteet | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
GERAHK200 | Lääkehoito ja farmakologia | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||||
GERAHK300 | Geriatria ja muistisairaudet | 2 | 2 | 2 | 0.7 | 0.7 | 0.7 | |||||||||||||||||||||||
GERAHK400 | Muistisairaan kuntouttava hoito | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
GERAHK500 | Riippuvuus- ja mielenterveysongelmat | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
GERAHK600 | Koti- ja perhehoito | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
GERAHK710 | Vanhuksen perushoiva | 3 | 3 | 3 | 1 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||
GERAHK810 | Gerontologinen hoitotyö | 6 | 6 | 6 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||||
BC00BI23 | Harjoittelu: Gerontologinen hoitotyö | 7 | 7 | 7 | 2.3 | 2.3 | 2.3 | |||||||||||||||||||||||
GERAEV610 | Harjoittelu: Vanhuksen kokonaisvaltainen hoiva | 6 | 6 | 6 | 2 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||||
GERAHK122 | Harjoittelu: Muistityö | 7 | 7 | 7 | 3.5 | 3.5 | ||||||||||||||||||||||||
MGERO16-1030 |
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen
(Valitaan kaikki ) |
22 | ||||||||||||||||||||||||||||
GERATK100 | Laadulliset ja määrälliset tutkimusmenetelmät | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||||
GERATK200 | Toimintatutkimus | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
MGERO16-1031 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
GERAOP100 | Opinnäytetyön tutkimussuunnitelma | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
GERAOP200 | Opinnäytetyön aineiston keruu | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | |||||||||||||||||||||||
GERAOP300 | Opinnäytetyön raportointi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
MGERO16-1032 |
Vanhustyön johtaminen
(Valitaan kaikki ) |
25 | ||||||||||||||||||||||||||||
GERAJO100 | Johtamisen perusteet | 9 | 9 | 9 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||
GERAJO200 | Vanhuspalvelujen laatu, arviointi ja kehittäminen | 4 | 4 | 4 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||||
GERAJO310 | Harjoittelu: Vanhustyön johtaminen ja kehittäminen | 12 | 12 | 12 | 4 | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||||
MGERO16-1033 |
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
10 | ||||||||||||||||||||||||||||
MGERO16-1034 |
FramiPro-opinnot
(Valitaan kaikki ) |
0 | ||||||||||||||||||||||||||||
GERVV310 | Syventävä harjoittelu | 0 | ||||||||||||||||||||||||||||
MGERO16-1035 |
Kv-vaihto
(Valitaan kaikki ) |
0 | ||||||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 64 | 63 | 63 | 10 | 30 | 34 | 31 | 32 | 29 | 34 | 10 | 15 | 15 | 11.5 | 11.5 | 11.5 | 15.5 | 15.5 | 10.6 | 10.6 | 10.6 | 14.5 | 14.5 | 11.3 | 11.3 | 11.3 | 5 | 5 |
Yleiset kompetenssit (AMK)
Geronomi kompetenssit
1 Gerontologinen osaaminen
- Osaa soveltaa gerontologista monitieteistä tietoa ja osaamista vanhustyössä sekä ymmärtää vanhenemista yksilön ja hänen elämänkulkunsa sekä yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta |
Asiantuntijana sosiaali- ja terveysalalla |
Englanti |
Ruotsi |
Tiedonhankinta vanhustyön alalla |
Hoito- ja sosiaalityön käsiteanalyysi |
Orientoituminen geronomin ammattiin |
Osaajana geronomin ammatissa |
Gerontologian perusteet |
Gerontologisen hoito- ja sosiaalityön perusteet |
Vanhustyön etiikka |
Harjoittelu: Ikääntyneen mielekkään arjen tukeminen |
Lainsäädäntö ja strateginen ohjaus |
Omaishoito ja kuntoutus |
Palvelutarpeen arviointi |
Palveluohjaus |
Harjoittelu: Ehkäisevä ja valtaistava vanhustyö |
Anatomian ja fysiologian perusteet |
Lääkehoito ja farmakologia |
Geriatria ja muistisairaudet |
Muistisairaan kuntouttava hoito |
Riippuvuus- ja mielenterveysongelmat |
Koti- ja perhehoito |
Vanhuksen perushoiva |
Gerontologinen hoitotyö |
Harjoittelu: Gerontologinen hoitotyö |
Harjoittelu: Vanhuksen kokonaisvaltainen hoiva |
Harjoittelu: Muistityö |
Laadulliset ja määrälliset tutkimusmenetelmät |
Toimintatutkimus |
Opinnäytetyön tutkimussuunnitelma |
Opinnäytetyön aineiston keruu |
Opinnäytetyön raportointi |
Johtamisen perusteet |
Vanhuspalvelujen laatu, arviointi ja kehittäminen |
Harjoittelu: Vanhustyön johtaminen ja kehittäminen |
2 Monialainen arviointiosaaminen
- Osaa moniammatillisessa yhteistyössä arvioida, suunnitella ja toteuttaa ikäihmisten tarpeiden mukaisia palvelukokonaisuuksia |
Englanti |
Ruotsi |
Tiedonhankinta vanhustyön alalla |
Hoito- ja sosiaalityön käsiteanalyysi |
Orientoituminen geronomin ammattiin |
Osaajana geronomin ammatissa |
Finnish Society and Social Policy |
Gerontologian perusteet |
Gerontologisen hoito- ja sosiaalityön perusteet |
Vanhustyön etiikka |
Harjoittelu: Ikääntyneen mielekkään arjen tukeminen |
Omaishoito ja kuntoutus |
Palvelutarpeen arviointi |
Palveluohjaus |
Harjoittelu: Gerontologinen sosiaalipalvelutyö |
Psykososiaaliset menetelmät |
Harjoittelu: Ehkäisevä ja valtaistava vanhustyö |
Anatomian ja fysiologian perusteet |
Lääkehoito ja farmakologia |
Geriatria ja muistisairaudet |
Muistisairaan kuntouttava hoito |
Riippuvuus- ja mielenterveysongelmat |
Koti- ja perhehoito |
Vanhuksen perushoiva |
Gerontologinen hoitotyö |
Harjoittelu: Gerontologinen hoitotyö |
Harjoittelu: Vanhuksen kokonaisvaltainen hoiva |
Harjoittelu: Muistityö |
Laadulliset ja määrälliset tutkimusmenetelmät |
Toimintatutkimus |
Opinnäytetyön tutkimussuunnitelma |
Opinnäytetyön aineiston keruu |
Opinnäytetyön raportointi |
Johtamisen perusteet |
Vanhuspalvelujen laatu, arviointi ja kehittäminen |
Harjoittelu: Vanhustyön johtaminen ja kehittäminen |
3 Ohjausosaaminen
- Osaa ohjaustyössään toimia ennakoivan ja ennaltaehkäisevän vanhustyön periaatteiden mukaisesti sekä edistää toiminnassaan ikäihmisen terveyttä ja hyvinvointia |
Osaajana geronomin ammatissa |
Omaishoito ja kuntoutus |
Palvelutarpeen arviointi |
Palveluohjaus |
Harjoittelu: Gerontologinen sosiaalipalvelutyö |
Psykososiaaliset menetelmät |
Ikäteknologia |
Harjoittelu: Ehkäisevä ja valtaistava vanhustyö |
Lääkehoito ja farmakologia |
Muistisairaan kuntouttava hoito |
Riippuvuus- ja mielenterveysongelmat |
Koti- ja perhehoito |
Harjoittelu: Gerontologinen hoitotyö |
Harjoittelu: Muistityö |
Laadulliset ja määrälliset tutkimusmenetelmät |
Toimintatutkimus |
Opinnäytetyön tutkimussuunnitelma |
Opinnäytetyön aineiston keruu |
Opinnäytetyön raportointi |
Johtamisen perusteet |
Vanhuspalvelujen laatu, arviointi ja kehittäminen |
Harjoittelu: Vanhustyön johtaminen ja kehittäminen |
4 Gerontologinen hoiva-, hoito- ja kuntoutusosaaminen
- Osaa edistää iäkkäiden ihmisten sosiaalista osallisuutta ja toimijuutta heidän hoidon, hoivan ja kuntoutuksen palveluissaan |
Lääkehoidon perusteet |
Orientoituminen geronomin ammattiin |
Osaajana geronomin ammatissa |
Vanhustyön etiikka |
Omaishoito ja kuntoutus |
Palvelutarpeen arviointi |
Palveluohjaus |
Psykososiaaliset menetelmät |
Sosiokulttuuriset menetelmät |
Ikäteknologia |
Harjoittelu: Ehkäisevä ja valtaistava vanhustyö |
Anatomian ja fysiologian perusteet |
Lääkehoito ja farmakologia |
Geriatria ja muistisairaudet |
Muistisairaan kuntouttava hoito |
Riippuvuus- ja mielenterveysongelmat |
Koti- ja perhehoito |
Vanhuksen perushoiva |
Gerontologinen hoitotyö |
Harjoittelu: Gerontologinen hoitotyö |
Harjoittelu: Vanhuksen kokonaisvaltainen hoiva |
Harjoittelu: Muistityö |
Laadulliset ja määrälliset tutkimusmenetelmät |
Opinnäytetyön tutkimussuunnitelma |
Opinnäytetyön aineiston keruu |
Opinnäytetyön raportointi |
Johtamisen perusteet |
Vanhuspalvelujen laatu, arviointi ja kehittäminen |
Harjoittelu: Vanhustyön johtaminen ja kehittäminen |
5 Palvelujärjestelmäosaaminen
- Tuntee kansalliset ja keskeiset kansainväliset vanhuspoliittiset strategiat ja tavoitteet sekä kykenee kehittämään niiden pohjalta ikäihmisten palveluja ja laatua |
Osaajana geronomin ammatissa |
Finnish Society and Social Policy |
Harjoittelu: Ikääntyneen mielekkään arjen tukeminen |
Lainsäädäntö ja strateginen ohjaus |
Vanhustyön toimintaympäristöt ja palvelujärjestelmät |
Omaishoito ja kuntoutus |
Palvelutarpeen arviointi |
Palveluohjaus |
Harjoittelu: Gerontologinen sosiaalipalvelutyö |
Sosiokulttuuriset menetelmät |
Ikäteknologia |
Harjoittelu: Ehkäisevä ja valtaistava vanhustyö |
Muistisairaan kuntouttava hoito |
Riippuvuus- ja mielenterveysongelmat |
Koti- ja perhehoito |
Vanhuksen perushoiva |
Gerontologinen hoitotyö |
Harjoittelu: Muistityö |
Johtamisen perusteet |
Vanhuspalvelujen laatu, arviointi ja kehittäminen |
Harjoittelu: Vanhustyön johtaminen ja kehittäminen |
6 Johtamis-, kehittämis- ja laadunhallintaosaaminen
- Osaa kehittää ja johtaa vanhustyötä eettisesti ja asiakaslähtöisesti |
Osaajana geronomin ammatissa |
Harjoittelu: Ikääntyneen mielekkään arjen tukeminen |
Vanhustyön toimintaympäristöt ja palvelujärjestelmät |
Ikäteknologia |
Harjoittelu: Ehkäisevä ja valtaistava vanhustyö |
Harjoittelu: Muistityö |
Opinnäytetyön tutkimussuunnitelma |
Opinnäytetyön aineiston keruu |
Opinnäytetyön raportointi |
Johtamisen perusteet |
Vanhuspalvelujen laatu, arviointi ja kehittäminen |
Harjoittelu: Vanhustyön johtaminen ja kehittäminen |
Luokittelemattomat |
Opiskelu- ja työelämäosaamisen kehittyminen |
Kansainväliseksi osaajaksi kehittyminen |
Viestintätaidot |
Tieto- ja viestintätekniikka |
Yritystoiminta ja yrittäjyys |
SeAMK innovaatioviikko |
Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet |
Projektitoiminnan perusteet |
Julkisyhteisöjen henkilöstön ruotsin kielen taito, kirjallinen |
Julkisyhteisöjen henkilöstön ruotsin kielen taito, suullinen |
Ehkäisevät ja valtaistavat menetelmät |
Syventävä harjoittelu |
amk:tutkintoon johtava koulutus
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
MGERO16-1018 |
KAIKILLE YHTEISET PERUSOPINNOT
(Valitaan kaikki ) |
20 |
MGERO16-1019 |
Osaajaksi kehittyminen
(Valitaan kaikki ) |
10 |
YPO1A2 | Opiskelu- ja työelämäosaamisen kehittyminen | 2 |
YPO2A2 | Kansainväliseksi osaajaksi kehittyminen | 2 |
YPO3A3 | Viestintätaidot | 3 |
YPO4A3 | Tieto- ja viestintätekniikka | 3 |
MGERO16-1020 |
Liiketoiminta- ja yrittäjyysosaaminen
(Valitaan kaikki ) |
5 |
XX00BE90 | Yritystoiminta ja yrittäjyys | 3 |
XX00BE91 | SeAMK innovaatioviikko | 2 |
MGERO16-1021 |
Tutkimus- ja projektiosaaminen
(Valitaan kaikki ) |
5 |
YPO1C2 | Tutkimus- ja kehittämistyön perusteet | 2 |
YPO2C3 | Projektitoiminnan perusteet | 3 |
MGERO16-1022 |
SOSIAALI- JA TERVEYSALAN YHTEISET PERUSOPINNOT
(Valitaan kaikki ) |
10 |
STPO101 | Asiantuntijana sosiaali- ja terveysalalla | 2 |
STPO201 | Lääkehoidon perusteet | 2 |
STPG301 | Englanti | 3 |
STPG401 | Ruotsi | 3 |
VIRKARUKI | Julkisyhteisöjen henkilöstön ruotsin kielen taito, kirjallinen | 0 |
VIRKARUSU | Julkisyhteisöjen henkilöstön ruotsin kielen taito, suullinen | 0 |
MGERO16-1023 |
TUTKINTO-OHJELMAN PERUSOPINNOT
(Valitaan kaikki ) |
11 |
MGERO16-1024 |
Osaajaksi kehittyminen vanhustyössä
(Valitaan kaikki ) |
11 |
GERPOS100 | Tiedonhankinta vanhustyön alalla | 2 |
GERPOS200 | Hoito- ja sosiaalityön käsiteanalyysi | 2 |
GERPOS300 | Orientoituminen geronomin ammattiin | 2 |
GERPOS400 | Osaajana geronomin ammatissa | 2 |
KGF00FI | Finnish Society and Social Policy | 3 |
MGERO16-1025 |
TUTKINTO-OHJELMAN AMMATTIOPINNOT
(Valitaan kaikki ) |
159 |
MGERO16-1026 |
Gerontologisen työn tietoperusta
(Valitaan kaikki ) |
18 |
GERATP100 | Gerontologian perusteet | 6 |
GERATP200 | Gerontologisen hoito- ja sosiaalityön perusteet | 3 |
GERATP300 | Vanhustyön etiikka | 4 |
GERATP410 | Harjoittelu: Ikääntyneen mielekkään arjen tukeminen | 5 |
MGERO16-1027 |
Palvelujärjestelmät ja palveluohjaus
(Valitaan kaikki ) |
26 |
GERAPJ100 | Lainsäädäntö ja strateginen ohjaus | 3 |
GERAPJ200 | Vanhustyön toimintaympäristöt ja palvelujärjestelmät | 3 |
GERAPJ300 | Omaishoito ja kuntoutus | 5 |
GERAPJ400 | Palvelutarpeen arviointi | 2 |
GERAPJ500 | Palveluohjaus | 4 |
GERAPJ610 | Harjoittelu: Gerontologinen sosiaalipalvelutyö | 9 |
MGERO16-1028 |
Ehkäisevä ja valtaistava työ
(Valitaan kaikki ) |
19 |
BC00BI22 | Ehkäisevät ja valtaistavat menetelmät | 4 |
GERAEV200 | Psykososiaaliset menetelmät | 3 |
GERAEV300 | Sosiokulttuuriset menetelmät | 3 |
GERAEV400 | Ikäteknologia | 3 |
GERAEV510 | Harjoittelu: Ehkäisevä ja valtaistava vanhustyö | 6 |
MGERO16-1029 |
Vanhuksen hoiva, hoito ja kuntoutus
(Valitaan kaikki ) |
49 |
GERAHK100 | Anatomian ja fysiologian perusteet | 3 |
GERAHK200 | Lääkehoito ja farmakologia | 4 |
GERAHK300 | Geriatria ja muistisairaudet | 2 |
GERAHK400 | Muistisairaan kuntouttava hoito | 5 |
GERAHK500 | Riippuvuus- ja mielenterveysongelmat | 3 |
GERAHK600 | Koti- ja perhehoito | 3 |
GERAHK710 | Vanhuksen perushoiva | 3 |
GERAHK810 | Gerontologinen hoitotyö | 6 |
BC00BI23 | Harjoittelu: Gerontologinen hoitotyö | 7 |
GERAEV610 | Harjoittelu: Vanhuksen kokonaisvaltainen hoiva | 6 |
GERAHK122 | Harjoittelu: Muistityö | 7 |
MGERO16-1030 |
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen
(Valitaan kaikki ) |
22 |
GERATK100 | Laadulliset ja määrälliset tutkimusmenetelmät | 4 |
GERATK200 | Toimintatutkimus | 3 |
MGERO16-1031 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
15 |
GERAOP100 | Opinnäytetyön tutkimussuunnitelma | 5 |
GERAOP200 | Opinnäytetyön aineiston keruu | 5 |
GERAOP300 | Opinnäytetyön raportointi | 5 |
MGERO16-1032 |
Vanhustyön johtaminen
(Valitaan kaikki ) |
25 |
GERAJO100 | Johtamisen perusteet | 9 |
GERAJO200 | Vanhuspalvelujen laatu, arviointi ja kehittäminen | 4 |
GERAJO310 | Harjoittelu: Vanhustyön johtaminen ja kehittäminen | 12 |
MGERO16-1033 |
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT
(Valitaan opintopisteitä: 10 ) |
10 |
MGERO16-1034 |
FramiPro-opinnot
(Valitaan kaikki ) |
0 |
GERVV310 | Syventävä harjoittelu | 0 |
MGERO16-1035 |
Kv-vaihto
(Valitaan kaikki ) |
0 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.