Markkinoinnin suunnittelu ja toteutus ruokaketjussaLaajuus (5 op)
Tunnus: 9A00DS17
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa selittää markkinoinnin tavoitteet ja toimintatavat.
Opiskelija osaa kuvata markkinoinnin suunnittelun, toteutuksen ja tulosten mittaamisen periaatteet
Opiskelija tunnistaa ruokaketjun markkinoinnin erityispiirteet.
Opiskelija tietää markkinointiprosessissa rakennettavan arvonluonnin mahdollisuudet.
Opiskelija osaa soveltaa tietämystään joko alkutuotteiden, teollisten tuotteiden tai palveluiden markkinoinnissa.
Sisältö
- Markkinoinnin kilpailukeinot yritys- ja kuluttajamarkkinoilla
- Kuluttaja- ja yritysmarkkinoiden ostopäätösprosessit
- Asiakassegmentoinnin merkitys markkinoinnissa
- Markkinoinnin suunnittelu- ja toteutus
- Markkinoinnin kehittäminen ja arviointi
- Harjoitukset, joissa suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan joko alkutuotteiden, teollisten tuotteiden, palvelujen tai oman opiskelualan markkinointia.
Esitietovaatimukset
Ei edeltäviä opintoja
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa markkinoinnin perusperiaatteet ja kykenee soveltamaan niitä jossain määrin ruokaketjun tuotteiden ja palveluiden markkinoinnissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa markkinoinnin perusperiaatteet ja kykenee soveltamaan niitä hyvin ruokaketjun tuotteiden ja palveluiden markkinoinnissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa markkinoinnin perusperiaatteet ja kykenee soveltamaan niitä erinomaisesti ruokaketjun tuotteiden ja palveluiden markkinointiin. Opiskelija osaa myös kehittää luovia markkinointiratkaisuja tuote- ja palvelukonsepteihin.
Oppimateriaalit
Bergström, S. & Leppänen, A. 2021. Yrityksen asiakasmarkkinointi. 19 painos. Edita. Helsinki. Saatavissa myös e-kirjana.
Grönroos, Christian. 2020. Palveluiden johtaminen ja markkinointi. Saatavissa myös e-kirjana.